Dagens aktivitet?

I går kväll, skottade snö från vedhustaket, drygt 70 centimeter hård packad snö på ett 30m2 tak. Totalt ca: 21m3 tung snö. Svettades rejält. Fy vad less jag är på all snö! Längtar innerligt till sommaren (men då blir det väl jävligt med mygg istället).

Som Ronny Eriksson sa: Vaknade på morgonen också var den dagen förstörd.......

Ljusterapi & chockladchock!

Skrev någonstans att jag inte ville ha den här j**la fulvintern, att vintern efter total frånvaro tidigare skulle komma som snöslask... den planerade Kinnekulleturen ställdes in... jag tar tillbaka allt är förlåtet.

Inget slask, det kom ju snö! I hyfsade mängder dessutom... och strålande sol!

Upp ur tv soffan och iväg till Lida... Lite över en timmes snöpulsande i skogarna runt Lida, närmare bestämt trailrundan jag brukar springa/cykla där. Lite svårt att lokalisera stigen ibland eftersom snön verkligen lagt sig överallt, inte konstigt eftersom det var yrsnö hela natten och förmiddagen.
Någon annan hade gått ungefär samma slinga som vi men med några avvikelser... lite lurigt att följa spåren eftersom vi då riskerade att hamna offtrack...

Vansinnigt fint i skogen med snötyngda träd och decimetertjock nysnö, och solen som gav en ljusterapi som räcker länge.
In i värmen framför brasan vid friluftsgården, varmchocklad med vispgrädde, chockladkaka och chocklaboll... snacka och chockladchock!

Många hade letat sig till Lida idag... mest pulkapåkande barn, men t o m en optimistisk skidåkare syntes.

En bil i diket strax innan.... alltså rejält halt på småvägarna... nåja, mina fördomar sa mig att det nog var självförvållat... unga killar, upphottad fulmerca med biltemafejkfett avgasrör och fina sladdspår i kurvorna innan... men dom åkte av mitt på en raka, det gick nog undan m ao.

Thomas

En bil i diket strax innan.... alltså rejält halt på småvägarna... nåja, mina fördomar sa mig att det nog var självförvållat... unga killar, upphottad fulmerca med biltemafejkfett avgasrör och fina sladdspår i kurvorna innan... men dom åkte av mitt på en raka, det gick nog undan m ao.

Thomas
Jaha, då var deras dagliga aktivitet räddad. Hoppas ingen skadade sig (sannolikt) och att de lärde sig något (mindre sannolikt).

Själv har jag sprungit ca 50min, men kroppen känns inte bra alltså. Ska prova ett styrkepass ikväll, sedan jag packat klart inför påsken. Sen kommer de dagliga aktiviteterna att rada upp sig!

/A.

Dagstur i Tyresta

Eftersom den årliga påskturen ställdes in i år p ga för kallt väder, ytterligare en anledning till att jag måste ha en ny sovsäck :) ... så vi får roa oss med dagsturer hemmavid istället.

Fantastiskt vad det kan skilja på väder inom Sthlm... i Lidaskogarna 2dm snötäcke och pulka åkande barn... och Tyresta i stort sett barmark, max några cm snö fläckvis.

Dagens aktivitet... en liten ledbeskrivning.

Start vid Stensjödal kl 12,00 och mot sjön Lanan och Fornborgsslingan, väl där möttes vi av väldoft från en familj som grillade vid vindskyddet. Upp på höjden och genom det eldhärjade området, tog lunchen i lä bakom en klipphäll. Vidare på höjden öster om Stensjön, riktig fint, utsikten över den nylagda isen som pudrats av snö i strålande sol.

Vek av på Storskogsslingan och i riktning mot Brakmarsviken, här går leden på skogsväg utmed ängsmarker och senare vid Lill/Stormyra till Lillström på asfalterad väg, ett ganska tråkigt avsnitt ur gångsynvinkel men dock många fina vyer och små rödvita torp och gårdar. Nu har leden övergått i Kustleden. Efter en stund tar vägen slut och leden går ut i skogen, skönt.... och snart kommer vi till den lilla skogssjön Lillströmsträsk liten mysig sjö med eldstad precis vid vattnet.
Sen går leden mestadels på småväg utmed vattnet förbi båtkubbar, badplatser och en camping. En liten sträcka genom betsmarker vid vattnet...

Fika med kaffe och snickers blev det strax innan Spirudden.

Sen in på Avaträskslingan, inte hela, utan en liten snutt för att slippa den asfalterade vägen till Stensjödal och bilen.

Leden är i mitt tycke mer lämpad för mtb eller löpning, lite långrandigt att gå på småvägar som dominerade i slutet.

Strålande sol hela dagen, lite kyligt och blåsigt så att det bet lite i kinderna...

Här finns mer info om hur vi gick: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5215101

Thomas

Knivfummel, grillning och geocaching

I går stack vi till Paradiset runt lunchtid för att grilla korv och falukorv(!)... efter några kilometers vandring i ett soligt och snöigt men något vindpinat paradis så kom vi fram till det planerade vindskyddet vid Långsjön... mycket riktigt så var det bättre lä här men på bekostnad av solen...

När jag skulle spänta lite ved till elden så fumlade jag, naturligtvis, till det och rispade upp ett oroväckande djupt sår på insidan av handleden, det blödde ymnigt... det kändes då skönt att jag alltid packar ner första förband i ryggan oavsett, vad/var eller hur långt vi ska eller länge vi skall vara ute. Rengöring och ett tryckförband så var man med i matchen igen.

Det gick fort att få upp en fin eld... och all mat slukades snabbt eftersom vi var rejält hungriga. Vi orkade dock inte göra någon långvandring i eftersom vi dagen innan gått ganska långt... så det blev bara 6,5km...

I dag testade jag och Malin på geocaching för första gången... har länge känt mig lockad att testa, och ff a se om min GF 305:a funkar bra för syftet. Och det gick ju alldeles utmärkt! Hittade en cache på geocache.se som låg några km hemifrån... tankade ner den och begav mig ut i ymnigt snöfall, tänkte att det nog skulle bli svårt att hitta en cache i detta vädret, speciellt eftersom den skulle ligga under en trädrot.

Satte på 305:an, plockade fram närmsta waypoint, hittade den vi skulle till, trodde jag, nybörjarnisse tänkte inte på att vi fått två punkter... den vi började gå emot var en PK punkt, en parkeringspunkt för de som kommer långväga för att hitta cachen... så vi blev lite förvånade när vi kom upp till en parkeringsplats vid Sörskogen... började leta lite, men insåg snart mitt misstag och hittade den som var märkt GC istället... nu var det bara 150 meter kvar... till slut kom vi fram till destinationen som hade ett 1,5dm tjockt snötäcke över sig... efter en stunds letande hittade Malin den! Vår första cache! Vi skrev i boken och gömde cachen.

Fick verkligen mersmak... trodde inte att det skulle vara så spännande och kul... så nu skall jag ge mig ut på fler skattjakter...

Thomas

Senast ändrad:
direkt efter jag klev av mitt skift kl sju imorse åkte ja och brorsan till stugan min några mil bortanför Luleå. Efter en halvmil på skidorna längs älven stannade vi till och gjorde en eld.. -14 när vi la oss ner och inväntade solens värme, gött. vi kokade kaffe och blev kvar några timmar på älven i det kanon fina vädret

Igår snowraceråkning i Hagaparken. Västra kanten av backen vid koppartälten hade perfekt snowracerföre, östra kanten haden inte en snöflinga på sig. Rätt lustigt, måste har drivit först och sedan hade väl solen gjort sitt.
Annars under påsken diverse löpturer i närområdet.

En gräsänklingspåsk

På grund av orsaker kunde jag inte följa med hem till Jamtland i påsk. Jag har dock aktiverat mig på egen hand.

Lördags en skiddag i Romme på telisarna, i söndags Kungsberget samma typ av aktivitet och idag 13km vandring runtKungshamn, Morga, Fredrikslund i ihållande snöbyar.

Vintrig påsk i Kvikkjokk

Det har varit extremt kärvt att åka skidor under påsk,men jag har skejtat i Tarradalen nästan varje dag.
Skärtorsdag upp till Bäcken,Långfredag till Njunjes,Påskafton leden på älven,Påskdagen bara med hunden på början av södra Kungsleden,Annandan till ovanför Njunjes STF-stuga.
Grymt kärvt och slitigt hela tiden,men så vackert väder och solen ger värme.kallaste natten -32°C.
Några riktigt fina skoterturer över fjällen har det blivit också.Och kaffe och mat ute.Som brukligt.

tisdag: simning, glädjefylld cykling på snö&isiga vägar samt promenad
igår onsdag: klättring
ikväll: yoga?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg