Kvarnsjön x 2
I går, geocaching på sena eftermiddagen runt Kvarnsjön i Huddinge. Tre cachar skulle finnas. Första cachen gick, efter lite sökande, att hitta efter någon kilometer... det blev en liten fika paus vid fyndplatsen med fin utsikt över sjön.
Vidare mot nästa cache som skulle ligga bortemot Ågesta golfbana... följde kraftledningarna på en stig som bitvis var förstärkt med spänger... lite småtråkigt parti... hittade den direkt vid stigen. Tycker väl att de som la cachen kunde ha valt en liiiite mer intressant plats. Tillbaka mot Kvarnsjön igen och nästa cache som blev en riktigt svår en... letade länge, och det började skymma lite, ganska besvärlig plats med brant bergsida med hal mossa på... det syntes väl att fler varit där och letat tidigare... tråkigt att folk inte är mer rädda om naturen när man letar. Fick indikation på gps:en precis där många andra letat, men inte funnit något... måste vara nåt fel... tillslut så hittade jag den i klippskreva.
Trevlig tur fast något kallt på slutet runt 19,30 tiden när solen försvunnit, och vinden tilltagit lite.
Idag... inspirerad av gårdagens cacherunda, åkte jag vid 17 tiden tillbaka till Kvarnsjön för en löptur runt sjön... strålande sol och 19 grader varmt, så det fick bli kortbrallor idag, eller rättare sagt, knälånga...
Stigen runt är riktigt kul, smal och ibland trång, slingrig och kuperad så att man får jobba mycket med hela kroppen, ff a med alla små knixar upp och ner... småsvår... men fin löpmiljö med mycket kontakt med sjön.
Vid sjöns norra ända finns en myr som skulle passeras, lite knivigt att hålla upp farten med tuvlöpning ;-) och blöt blev man ju, och kall.
Strax efter myrområdet så stötte jag på en annan skogslöpare, vilket är ganska ovanligt, tänkte att nu får jag en hare... växlade några ord i farten men han skulle mot Ågesta hållet och orkade nog inte ta en extra sväng runt sjön... efter ett par hundra meter vek han till höger och jag till vänster... vidare utmed sjöns andra sida, som var lite bergigare och bitvis lite skrålöpning. Till slut framme vid Scouttorpet och snart vid bilen.
Här kommer jag att springa fler gånger!
Trodde att slingan skulle vara längre... men det blev bara 4,79km, på tiden 31:29 (6,34 min/km) normalt ligger jag runt 5,30-6,00 i skogen men då behöver jag mer flow och mindre teknisk löpning. Pulsen hög (90,9%) men återhämtningspulsen snabbare än vanligt.
Här är rundan:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5287576
Thomas