Dagens aktivitet?

Äntligen fredag, stämplar ut.... Far hem tar de nya långfärdsskridskorna och drar mot södra hamn i Luleå. Plogade spolade isbanor. Sol och frisk luft....
 
Nu tror jag bestämt att jag längtar gravt efter motionspaddling i Lilla Danskan - vad kan annars fått mig att köra gym i morse innan jobbet, klockan sju?

Balansövningarna går bättre och bättre - bytte till "rankare" boll idag! :)
 
I går... jobblucka, mitt på dagen :) solen sken, och snön förstärkte duktigt. Lekte med tanken på att kånka ner skidorna, som redan åkt upp på vinden... men tänkte att det fanns risk att sabba belagen om det blev åkning på fulspår, Så jag tog mig till Brantbrink istället och sprang 5:an på packad decimetertjock snö... småjobbigt, knöligt och instabilt... men bra träning för mina fot och knäleder.

5:an som jag hjulmätt till 5.1 men som ofta blir snäppet längre med 305:an, 5.17 i går... lunkade jag runt i 5.37 tempo, något varmt, kunde lätt skippat långkallingar och extra underställ... pulsen snittade 87,5% av max... men det kändes inte så jobbigt.

Såg i dag att Tjurruset i år går i mina "hemmaskogar" i Huddinge... skogar som jag kan utan och innan... det blir spännande och se hur bansträckningen blir... finns många gyttjehål att roa sig med, om man vill...

Thomas
 
Geocaching

Promenad mot fornborgen Stensättra i Huddinge, som vi besökt många gånger... men idag för att se om vi kunde hitta en cache som skulle vara gömd uppe på en av många småkullar runt borgen. En del snö kvar i skogen men betydligt lättare än förra gången vi var ute på skattjakt... cachen var mycket lätt att hitta.

Det tog en timme och elva minuter att gå till och från cachen hemifrån c:a 4,4km... skönt att komma ut lite... mötte flera i skogen som nog var på väg upp till borgen för en fika.

Thomas
 
Tema skidor med variation

Fredag:hundrunda med stopp på utsiktsplats med choklad i thermos,mackor och apelsin.Hundgodis åt moppen
Lördag.motionsloppet Dundret runt i Gällivare,nu har jag åkt ca 14gånger,det finns domsom åkt mer än 40.Åker drygt 3mil klassi´skt,ffg i år,det tar på ljumskarna.Fint före
Söndag,körde hund i Tarradalen i surväder.Till Bäcken och tillbaka,28km t o r Lappviken.
 
Efter en intensiv och kall påsk vilar jag ut i Umeå. Det ger sig själv; lite skitig snö i vägrenarna är allt som återstår av denna pissvinter.

Annat var det i Luleå; is, snö och sol, någon varmgrad men fortfarande definitivt vinter. Hann med någon timmes pimpling och ett par romstinna abborrar (varav en finare, kanske 4hg) på södra hamn. Isbanan såg inbjudande ut, men hade inga grejor. Ett annat år, kanske. Och vilket kulturliv de har: Timo Räisänen och Christian Kjellvander samma helg! Inväntar Göran Söllscher, Daniel Boyaciouglu och ett par andra. När såg vi dem senast i lilla Umeå, kulturhuvudstad år 2014! (OK, vi har Umeå Open, som inträffar exakt en gång per år).


Påsken bestod först av tre dagars telemark i Riksgränsen (för mig var detta något nytt, om ni tycker jag höjer på ögonbrynen åt något så självklart som utförsåkning i fjällen...) och ett par dygns hasning och topptur på samma telisgrejor. Det är inte min grej, uppenbarligen, jag trivs bättre på platten med lätta skidor. Telemarksutrustningen får bo i pisten i fortsättningen.

Till detta kommer de evinnerliga Veolia-förseningarna (4 av mina 5 senaste resor har varit >3tim försenade). Jag fattar inte hur deras tågpersonal orkar vara så trevliga och generösa mot alla oss sura och (med rätta) förbannade resenärer. Tack till dem! (en konduktör på Kirunatåget låste t o m in mig i ett tomt tåg så jag slapp tälta utanför Kiruna station, vilken upplevelse det var att äga en mörklagd tågvagn!)
 
Fredag lunchlöpning 6,5 km i 5.03 tempo.
Lördag premiär för Friluftsfrämjandets Skogsknytte verksamhet med äldsta sonen. Han var försiktigt positiv, men gillade nog klistermärket han fick i närvarohäftet mest... :)
Söndag 9 km löpning i lite segt tempo men man ska väl inte vänta sig stordåd såhär tidigt på säsongen. Det var vårskönt i skogen även om det låg kvar lite isfläckar på sina ställen.
 
Mina aktiviteter består mest av rehabilitering. :) Nejdå så allvarligt är det inte. Men foten som jag haft domningar och svullnad i, och som enligt läkaren fått en marschfraktur, går framåt. Har inte sprungit på ett tag nu, och har kasserat de värdelösa Eccoskorna med skitsulor i, går istället med gamla löparskorna eller kängor. Är lite försiktig med vänsterfoten.

Känseln har delvis kommit tillbaka, och det känns att något händer i den skadade tåleden. Precis känslan av att en nerv börjar vakna till liv, som varit utslagen i flera månader. Det ilar, sticker och kittlar. Fantastiskt att märka att det faktiskt finns en skada där, som också blir bättre och bättre.

Min eloge till läkarvetenskapen :)
 
Kvarnsjön x 2

I går, geocaching på sena eftermiddagen runt Kvarnsjön i Huddinge. Tre cachar skulle finnas. Första cachen gick, efter lite sökande, att hitta efter någon kilometer... det blev en liten fika paus vid fyndplatsen med fin utsikt över sjön.

Vidare mot nästa cache som skulle ligga bortemot Ågesta golfbana... följde kraftledningarna på en stig som bitvis var förstärkt med spänger... lite småtråkigt parti... hittade den direkt vid stigen. Tycker väl att de som la cachen kunde ha valt en liiiite mer intressant plats. Tillbaka mot Kvarnsjön igen och nästa cache som blev en riktigt svår en... letade länge, och det började skymma lite, ganska besvärlig plats med brant bergsida med hal mossa på... det syntes väl att fler varit där och letat tidigare... tråkigt att folk inte är mer rädda om naturen när man letar. Fick indikation på gps:en precis där många andra letat, men inte funnit något... måste vara nåt fel... tillslut så hittade jag den i klippskreva.

Trevlig tur fast något kallt på slutet runt 19,30 tiden när solen försvunnit, och vinden tilltagit lite.

Idag... inspirerad av gårdagens cacherunda, åkte jag vid 17 tiden tillbaka till Kvarnsjön för en löptur runt sjön... strålande sol och 19 grader varmt, så det fick bli kortbrallor idag, eller rättare sagt, knälånga...

Stigen runt är riktigt kul, smal och ibland trång, slingrig och kuperad så att man får jobba mycket med hela kroppen, ff a med alla små knixar upp och ner... småsvår... men fin löpmiljö med mycket kontakt med sjön.
Vid sjöns norra ända finns en myr som skulle passeras, lite knivigt att hålla upp farten med tuvlöpning ;-) och blöt blev man ju, och kall.

Strax efter myrområdet så stötte jag på en annan skogslöpare, vilket är ganska ovanligt, tänkte att nu får jag en hare... växlade några ord i farten men han skulle mot Ågesta hållet och orkade nog inte ta en extra sväng runt sjön... efter ett par hundra meter vek han till höger och jag till vänster... vidare utmed sjöns andra sida, som var lite bergigare och bitvis lite skrålöpning. Till slut framme vid Scouttorpet och snart vid bilen.

Här kommer jag att springa fler gånger!

Trodde att slingan skulle vara längre... men det blev bara 4,79km, på tiden 31:29 (6,34 min/km) normalt ligger jag runt 5,30-6,00 i skogen men då behöver jag mer flow och mindre teknisk löpning. Pulsen hög (90,9%) men återhämtningspulsen snabbare än vanligt.

Här är rundan: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5287576

Thomas
 
Senast ändrad:
idag/tisdag: rundade Galterö i Miss Foster. Tokschysst!
[Och kroppen hade hämtat sig rätt bra efter söndag&måndagspassen! :) Bra!! Måste nog kalla mig frisk och stark nuförtiden, inte tvärtom längre... ;) ]
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg