Min vecka
Har varit i Piteå på jobb hela veckan... men tänkte inte att det skulle rubba min löpträning... så jag packade ner dubbskorna och träningskläderna.
Piteå var ju en trevlig lite stad... men ganska öde, efter 18 tiden var det tomt på stan...
Rekade innan var de lokala motionsspåren skulle finnas och fann Grisberget som ligger några kilometer från hotellet jag skulle bo på.
Så i tisdags gav jag mig ut på isiga och snöpackade trottoarer i riktning mot Grisberget... . kom till slut fram till slingorna, som var indelade i tre fält, löpning/gång, skejt och klassisk skidåkning. Ganska hårt pistat men ibland lite väl sorbeaktig snö, tungt m a o! Bitvis backigt då en del av spåret gick som en serpentin på sidan av "berget"... och sen så sprang jag fel en bit då jag feltolkade skyltarna lite.
Såg två älgar som snabbt korsade spåret 20m framför mig.
Tillbaka mot centrum... men nu lät jag gps:en leda mig en annan väg... fann ett skoterspår utmed vägen som jag vek av på en stund, segt och ojämnt underlag, men bra träning... Tillbaka på hotellet 10.07km och 58 minuter senare, lugnt tempo kan tyckas... men snölöpning i backar, trots att den är pistad, är jäkligt jobbigt.
Här är rundan:
http://trail.motionbased.com/trail/activity/5368431
Torsdag var nästa träningsdag... tillbaka till Grisberget men bara 2,3km i den nu ännu mjukare snön... dessutom så kändes tisdagens löpning fortfarande lite i benen så 2,3 km i spåret kändes som om det fick räcka... tog istället en extra knix runt centrum.
8,33km på 47 minuter denna gång.
http://trail.motionbased.com/trail/activity/5368432
Avslutade i Piteå i fredags, och åkte till Luleå för en afterwork med några lokala kollegor, som tog mig till ett trevligt ställe för buffé och lite öl... definitivt godare än pitepalten som jag blev ilurad... kroppkakor ÄR godare!
Igår... skönt att vara hemma i Huddinge igen, kände mig lite seg efter gårdagkvällen/nattens sena resa med försenat flyg...
Skulle ut och springa vi Lida... tog Laxestigen ner mot sjön... vidare uppför skidbacken, och nerför Novastigen, men sen tog det slut :-( dunkande huvudvärk och taskig puls gjorde att jag avbröt efter bara 1,6km...
Bättre idag, så vi får se, det kanske blir ett nytt försök senare idag.
Thomas