Dagens aktivitet?

Igår var jag till Kåbdalis och åkte slalom,jättefint i backarna,vinterföre.
Tyvärr bara konstatera att det inte känns så kul att åka längre.Less och oinspirerad.
Lite hundrastning några km och sen en skejt-tur längs en skoterled.det var roligare,bra före.Vet inte hur långt,kanske 25-28km eller så.
Annars är det hundkörning,skejt och lite skoter som gäller ännu,men jag har börjat med lite benövningar så jag inte blir helchockad när man ska på gym eller försöka springa igen.
 
Min vecka

Har varit i Piteå på jobb hela veckan... men tänkte inte att det skulle rubba min löpträning... så jag packade ner dubbskorna och träningskläderna.

Piteå var ju en trevlig lite stad... men ganska öde, efter 18 tiden var det tomt på stan...

Rekade innan var de lokala motionsspåren skulle finnas och fann Grisberget som ligger några kilometer från hotellet jag skulle bo på.

Så i tisdags gav jag mig ut på isiga och snöpackade trottoarer i riktning mot Grisberget... . kom till slut fram till slingorna, som var indelade i tre fält, löpning/gång, skejt och klassisk skidåkning. Ganska hårt pistat men ibland lite väl sorbeaktig snö, tungt m a o! Bitvis backigt då en del av spåret gick som en serpentin på sidan av "berget"... och sen så sprang jag fel en bit då jag feltolkade skyltarna lite.

Såg två älgar som snabbt korsade spåret 20m framför mig.

Tillbaka mot centrum... men nu lät jag gps:en leda mig en annan väg... fann ett skoterspår utmed vägen som jag vek av på en stund, segt och ojämnt underlag, men bra träning... Tillbaka på hotellet 10.07km och 58 minuter senare, lugnt tempo kan tyckas... men snölöpning i backar, trots att den är pistad, är jäkligt jobbigt.

Här är rundan: http://trail.motionbased.com/trail/activity/5368431

Torsdag var nästa träningsdag... tillbaka till Grisberget men bara 2,3km i den nu ännu mjukare snön... dessutom så kändes tisdagens löpning fortfarande lite i benen så 2,3 km i spåret kändes som om det fick räcka... tog istället en extra knix runt centrum.

8,33km på 47 minuter denna gång.
http://trail.motionbased.com/trail/activity/5368432

Avslutade i Piteå i fredags, och åkte till Luleå för en afterwork med några lokala kollegor, som tog mig till ett trevligt ställe för buffé och lite öl... definitivt godare än pitepalten som jag blev ilurad... kroppkakor ÄR godare!

Igår... skönt att vara hemma i Huddinge igen, kände mig lite seg efter gårdagkvällen/nattens sena resa med försenat flyg...

Skulle ut och springa vi Lida... tog Laxestigen ner mot sjön... vidare uppför skidbacken, och nerför Novastigen, men sen tog det slut :-( dunkande huvudvärk och taskig puls gjorde att jag avbröt efter bara 1,6km...

Bättre idag, så vi får se, det kanske blir ett nytt försök senare idag.

Thomas
 
Har idag promenerat (totalt ca 4km så det var inte så långt, men i alla fall) till en kompis och lånat hennes mattork. Håller på och torkar mat inför sommarens vandringar, och vad gör då mitt torkskåp? jo, går sönder. Suck! Men jag skall inte klaga skåpet har gått på övertid (38 år gammalt) och det är tur att man har en kompis som äger en mattork så att jag kan torka klart maten.
I övrigt skall jag nu jobba vidare med min prototyp till ryggsäck så jag kanske i veckan kan klippa ut den i det riktiga ryggsäckstyget som jag fick hem från Shelby för ett tag sedan.

/B
 
Ja veckan gick på som i samma stil som förra, lunchlöpning i Tanto torsdag och fredag (kan väl eg. inte klassas som friluftsliv men man kan ju låtsas och det är ju iaf en aktivitet). Lördag skogsknytte med Friluftsfrämjandet i Altorpskogen (Djursholm). Idag milspåret i Ursvik på 56 minuter inkl. ett avklädningsstopp. Klart godkänt eftersom det är tidigt på säsongen. Dock, tanken på att hålla detta tempo i tre mil (vilket jag bör göra om jag ska nå årets mål i LL) känns motbjudande. Peppar mig med att mil 1 och 3 i LL är lättare än milspåret i Ursvik så det kanske inte är så illa iaf...


I övrigt skall jag nu jobba vidare med min prototyp till ryggsäck så jag kanske i veckan kan klippa ut den i det riktiga ryggsäckstyget som jag fick hem från Shelby för ett tag sedan.

/B

Låter spännande, vad är det du planerar att skapa?

/ S
 
Jag har haft planer på att köpa mig en ny lättare ryggsäck för att ersätta min gamla ramryggsäck. Men så har jag läst om flera som har sytt sina egna ryggsäckar och blev sugen på att pröva detta själv istället för att köpa en. Den kan ju vara kul att i sommar få vandra med sin alldeles egna ryggsäck.
Så nu är jag i full gång med att designa den. Igår blev prototypen färdig sydd och även provpackad. Formen känns bra och även bärsystemet så nu börjar det bli dags att sy den riktiga ryggsäcken.

/B
 
Jag har haft planer på att köpa mig en ny lättare ryggsäck för att ersätta min gamla ramryggsäck. Men så har jag läst om flera som har sytt sina egna ryggsäckar och blev sugen på att pröva detta själv istället för att köpa en. Den kan ju vara kul att i sommar få vandra med sin alldeles egna ryggsäck.
Så nu är jag i full gång med att designa den. Igår blev prototypen färdig sydd och även provpackad. Formen känns bra och även bärsystemet så nu börjar det bli dags att sy den riktiga ryggsäcken.

/B

Finns det några bilder på skapelsen?... Man blir ju lite nyfiken, minst sagt...

/Thomas
 
Inte än. Prototypen som är sydd i gammal lakansväv är inget att visa upp, men så småning om när den riktiga ryggsäcken är sydd så kanske det kan bli en bild.

/B
 
Racer

Racertur i kvällssolen... blev en vända Huddinge till Länna och tillbaka samma väg. Lite blåsigt, som vanligt, men en skön sväng i solen... mötte två likasinnade och körde om en :) Mötte även en rullskejtare... och såg en Trana eller möjligtvis en häger vid Lissmasjön. Mycket fågelliv där idag.

35,56km på en timme och tio minuter helt ok. Huddinge -Lissma - Länna, t o r, är en bra kvällsrunda...

Thomas
 
Kommer att lämna Tehran inom en timmes tid med cykel. Tänker cykla österut tills det blir mörkt och sedan blir det att campa. Har även planerat att göra samma sak imorgon och för de närmaste dagarna. Målet är att cykla runt i bergen och fördriva tiden tills mitt visum till Turkmenistan blir giltigt. Kan korsa gränsen 6 maj...

/Stellan
www.sandstorm.se
 
Racer och löpning

Onsdag:
Skulle ta en träningstur till Länna och hem igen... men fick punka efter 2km... surt... lackade uroch orkade inte byta slang på plats, så jag gick hem... bytte skor och stack ut på en löprunda istället.
7,39km i 5,11tempo på 38 minuter... en ny backig asfaltsrunda som jag tänkt länge att jag skall testa och se hur lång den blev, och hur jobbig den var... den var jobbig, t om så jobbig att jag tydligen fick tunnelseende eftersom jag inte så folk jag känner när jag mötte dem i den värsta uppförsbacken, fick höra det idag... men var mycket nöjd efteråt.

Igår
Gratisfest hos en leverantör, gratis är gott...

Idag:
Racerturen jag skulle gjort i onsdags blev idag istället... kom iväg lite sent efter slangbytet. Kände mig stark i benen vilket visade sig på snittfarten efter halva vägen, strax under 31km, trots sidovind.
Kroknade lite på slutet när det blev lite mer motvind, och fick slita lite när jag försökte hålla iaf 30 tempo hela vägen hem. Men det kostar att bo på ett berg, ganska drygt faktiskt när man är som stummast i benen så är det en lång uppförsbacke kvar...

32,47km på tiden 1:05:59 nästan 5 minuter snabbare än i måndags. Klarade dock inte att hålla 30 tempot utan stannade på 29,6km/h. Jag är nöjd.

I morgon vila... på söndag lite distans, runt 10mil med mina VR kollegor.

Thomas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg