Skogslöpning vid Lida
Fick en jobblucka på eftermiddagen idag som givetvis skulle användas. Har haft lite skade/förslitningsproblem med knät en tid nu och dessutom en stukning på högerfoten, igen, det börjar bli en vana :-(... man är ju inte nån tonåring längre, och det märks... huvudet vill mer än kroppen... frustrerande!
Men idag skulle det ske ett trendbrott. Grått och regntung, runt 5 grader varmt, lagom för en skogsrunda mao... bestämde mig för att ta det säkra före det osäkra så det blev ankelskydd på båda fötterna och ett knäskydd på vänster knä.... tempot skulle sluta på 6 min/km, ok tempo på på den här slingan för mig.
Kom iväg bra, höll igen lite medvetet, kände mig lite tung i fötterna och fokuserade mycket på fotisättningen och underlaget, som för dagen var geggigt och blött, dvs ganska halt.
Blev snabbt lite för varm, rullade upp buffen och öppnade vindjackan. kände mig allteftersom mer trygg i steget och blev djärvare... nu kom det lite regn som en skänk från ovan, skönt!... ökade tempot lite eftersom planen var att avsluta med skidbacken... så för att inte komma över 6 tempo så behövde jag lite marginal.
Otroligt fint utmed Getaren som låg helt still, tills fåglarna flydde ut över sjön när jag kom springande... uppför skidbacken utmed spåret som slingrar sig i skogen bredvid, här maxade jag nästan pulsen och kände att det var ganska skönt med bar sista knixen på novastigen kvar.
Åsså lite data:
Distans: 5,45km
Tid: 31:55
Tempo: 5,51min/km
Puls: Snitt: 90,9% Max: 97,3% av max Åth 1min 76% (helt ok)
Upp/ner: 185m
Gpsfil:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5153626
Och nu... åter till jobbet...
//Thomas