. Vaderna och fotlederna är svaga också, jag blir sladdrig efter ansträngning. Ska köpa en balansplatta..
Apropå balansplatta... Testa att stå på en kudde på ett ben, blunda och borsta tänderna samtidigt... bra för dig, och kul för omgivningen ;-)
. Vaderna och fotlederna är svaga också, jag blir sladdrig efter ansträngning. Ska köpa en balansplatta..
Apropå balansplatta... Testa att stå på en kudde på ett ben, blunda och borsta tänderna samtidigt... bra för dig, och kul för omgivningen ;-)
Ett annat sätt är ju att ta löpturer i obanad terräng som skog osv. Det får torka upp lite först bara.
Nä, orkade ingen löpning igår kväll, det blev för mycket mat och öl (inte vin, dock).
Idag däremot 1:30 skidor på en sjö, A1:a med 150 i snittpuls. Jag kommer aldrig att begripa varför fotgängare måste gå i skidspåren. Jag kan aldrig tro att man gjorde det på den tiden när alla åkte/hade åkt skidor. Varför ser jag aldrig någon sitta och sanda på en isbana, eller köra bil i en badmintonhall?
Ah, my bad, taskigt att använda förkortningar som kanske inte är så vedertagna som jag trodde.Tex. att springa en A1:a eller en A3:a ? Vad står dessa förkortningar för? Orkar någon förklara för mig så vore jag tacksam!
Tack så mycket! Det känns alltid mycket bättre att veta, än tvärtom!Ah, my bad, taskigt att använda förkortningar som kanske inte är så vedertagna som jag trodde.
Om du tittar in på http://www.polarpuls.com/ (Polar, de med pulsklockorna) och klickar på "Träningstips" så får du upp en lista på olika pulsintervall, som ser ut:
Lågintensiv träning/effektiv fettförbränning - 50-70% av BMP
Konditionsträning, lågintensiv - 70-80% av BMP
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30 – 150 min
Kondtionsträning,högintensiv - 80-90% av BMP
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min
Högintensiv träning 90-100% av BMP
Huvudsakligen intervallträning under 20 – 40 min
Ofta delar den som pulstränar (dvs styr träningsintensiteten och -tiden) efter pulsnivån, mätt med pulsklocka, in intensiteten i olika intervall, t ex som ovan (50-70% av maxpuls, 70-80% etc). Så kallar man ett för A1, nästa för A2 etc. (egentligen ska de olika pulsintervallen svara mot mängden mjölksyra i blodet som i sig beror av syreupptaget, så att A1 är aerob träning, A2 drar på med mer syra och A3 innebär att man tränar på sin anaeroba tröskel, dvs då man rätt snabbt ackumulerar mjölksyra).
Om man inte vill krångla till det och mest är en glad motionär (som u.t.), så brukar jag räkna A1 50-70% av maxpuls, A2 70-80% och A3 allt därutöver. Sen beror det också på om du väljer att springa intervaller t ex, som går i A3-tempo med A1-pauser emellan. Då är det vettigare att se alltihop som ett snabbt intervallpass, eftersom det är mjölksyrechockarna i A3 som avgör träningseffekten, och inte pauserna.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21409
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=892&p=1
Hoppas detta hjälpte!
/Anders
Äh!... "torka upp lite..." hehe.. det var mesigt ;-)
Det är ju när det är halt, skitigt, blött och allmänt jävligt som det är som roligast!
Fast jag skulle ju iofs inte om man känner sig instabil i fötterna, rekommendera skogslöpning före stärkande rehabträning... eftersom skaderisken initialt är större än mindre... men om det skall bli torrt och fint innan så hinner du ju träna upp en normal stabilitet.
Men om du ändå skall ge dig ut i terrängen med sladdriga fotleder så kan jag rekommendera Stromgrens fotledsskydd...
Har köpt lite elastiska band också. Körde lite grand igår: situps, rygg, balans, etc.