Dagens aktivitet?

Apropå balansplatta... Testa att stå på en kudde på ett ben, blunda och borsta tänderna samtidigt... bra för dig, och kul för omgivningen ;-)

Hehe, kuddar har jag redan kört med. Vi har inga som är tillräckligt ostadiga. Jag har fått ha två, tre kuddar ovanpå varann, men det blir inte riktigt bra ändå. Och så känns det fel att stå och trampa på fina tyger, paljetter etc. :)

Ett annat sätt är ju att ta löpturer i obanad terräng som skog osv. Det får torka upp lite först bara.
 
Ett annat sätt är ju att ta löpturer i obanad terräng som skog osv. Det får torka upp lite först bara.

Äh!... "torka upp lite..." hehe.. det var mesigt ;-)

Det är ju när det är halt, skitigt, blött och allmänt jävligt som det är som roligast!

Fast jag skulle ju iofs inte om man känner sig instabil i fötterna, rekommendera skogslöpning före stärkande rehabträning... eftersom skaderisken initialt är större än mindre... men om det skall bli torrt och fint innan så hinner du ju träna upp en normal stabilitet.

Men om du ändå skall ge dig ut i terrängen med sladdriga fotleder så kan jag rekommendera Stromgrens fotledsskydd...
 
Eljus och pannlampetur

Lite svårt att avgöra hur underlaget i motionsspåren vid Brantbrinks IP skulle se ut i kväll... is, snö eller hade det hunnit smälta/regna undan?

Inga risker togs, så det blev dubbat för både mig och Malin. Det visade sig vara helt rätt beslut... det var en del snö och massor av packad blank is kvar i spåret.

Startade med en vända i elljusspåret, vek sen av mot femman slog på pannlampan och ut i mörkret... genade efter några km för att korta den vanliga femman lite... mötte en annan pannlampelöpare i spåret, ovanligt.

Vi höll ett lugnt tempo och målade att hamna snäppet under 7min/km.

Totalt sprang vi 5,36km på tiden 36,47min, som gav 6,52 min/km.

Om min karaktär får mig upp ur sängen i tid i morgon så blir det en trailrunda innan jobbet... vi får se, hur det blir med det...

//T
 
Vad betyder det?

Nä, orkade ingen löpning igår kväll, det blev för mycket mat och öl (inte vin, dock).
Idag däremot 1:30 skidor på en sjö, A1:a med 150 i snittpuls. Jag kommer aldrig att begripa varför fotgängare måste gå i skidspåren. Jag kan aldrig tro att man gjorde det på den tiden när alla åkte/hade åkt skidor. Varför ser jag aldrig någon sitta och sanda på en isbana, eller köra bil i en badmintonhall?

Jag läser med stort intresse inläggen på forumet, men tyvärr så hänger jag inte riktigt med att förstå vissa förkortningar och begrepp som används. Tex. att springa en A1:a eller en A3:a ? Vad står dessa förkortningar för? Orkar någon förklara för mig så vore jag tacksam! Alternativt, kan jag läsa om det någonstans? Har letat men ej hittat.
Mvh
Lars
 
Italianoskogslöpning

Blev ett förmiddagspass i Italienska skogsspåret... gråmulet väder och snäppet för varmt... i förhållande till mina kläder iaf....

Tung period nu konditionsmässigt... och definitivt tungt på förmiddagen, lite för tätt inpå frukosten. Startade lugnt och tänkte sen öka lite, men pallade inte... Italianospåret är tufft med mycket upp och ner med en hel del rötter, stenar och kärrhål. Och numera också skogsmaskinsspår :-( att korsa och springa i... såphalt och geggigt...

Nåja... iaf som vanligt skönt att komma ut en sväng.

6,79km på tiden 42:54 dvs 6,19 tempo, en bra bit under min kapacitet, men tror nog att det är max just nu. :-(

http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4914550

Nu är det jobb som gäller resten av dan, och i värsta fall kvällen

Thomas
 
Tex. att springa en A1:a eller en A3:a ? Vad står dessa förkortningar för? Orkar någon förklara för mig så vore jag tacksam!
Ah, my bad, taskigt att använda förkortningar som kanske inte är så vedertagna som jag trodde.

Om du tittar in på http://www.polarpuls.com/ (Polar, de med pulsklockorna) och klickar på "Träningstips" så får du upp en lista på olika pulsintervall, som ser ut:

Lågintensiv träning/effektiv fettförbränning - 50-70% av BMP

Konditionsträning, lågintensiv - 70-80% av BMP
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30 – 150 min

Kondtionsträning,högintensiv - 80-90% av BMP
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min

Högintensiv träning 90-100% av BMP
Huvudsakligen intervallträning under 20 – 40 min

Ofta delar den som pulstränar (dvs styr träningsintensiteten och -tiden) efter pulsnivån, mätt med pulsklocka, in intensiteten i olika intervall, t ex som ovan (50-70% av maxpuls, 70-80% etc). Så kallar man ett för A1, nästa för A2 etc. (egentligen ska de olika pulsintervallen svara mot mängden mjölksyra i blodet som i sig beror av syreupptaget, så att A1 är aerob träning, A2 drar på med mer syra och A3 innebär att man tränar på sin anaeroba tröskel, dvs då man rätt snabbt ackumulerar mjölksyra).
Om man inte vill krångla till det och mest är en glad motionär (som u.t.), så brukar jag räkna A1 50-70% av maxpuls, A2 70-80% och A3 allt därutöver. Sen beror det också på om du väljer att springa intervaller t ex, som går i A3-tempo med A1-pauser emellan. Då är det vettigare att se alltihop som ett snabbt intervallpass, eftersom det är mjölksyrechockarna i A3 som avgör träningseffekten, och inte pauserna.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21409
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=892&p=1

Hoppas detta hjälpte!
/Anders
 
Bra svar.

Ah, my bad, taskigt att använda förkortningar som kanske inte är så vedertagna som jag trodde.

Om du tittar in på http://www.polarpuls.com/ (Polar, de med pulsklockorna) och klickar på "Träningstips" så får du upp en lista på olika pulsintervall, som ser ut:

Lågintensiv träning/effektiv fettförbränning - 50-70% av BMP

Konditionsträning, lågintensiv - 70-80% av BMP
Kontinuerligt arbete/intervallträning under 30 – 150 min

Kondtionsträning,högintensiv - 80-90% av BMP
Kontinuerligt arbete /intervallträning under 30-90 min

Högintensiv träning 90-100% av BMP
Huvudsakligen intervallträning under 20 – 40 min

Ofta delar den som pulstränar (dvs styr träningsintensiteten och -tiden) efter pulsnivån, mätt med pulsklocka, in intensiteten i olika intervall, t ex som ovan (50-70% av maxpuls, 70-80% etc). Så kallar man ett för A1, nästa för A2 etc. (egentligen ska de olika pulsintervallen svara mot mängden mjölksyra i blodet som i sig beror av syreupptaget, så att A1 är aerob träning, A2 drar på med mer syra och A3 innebär att man tränar på sin anaeroba tröskel, dvs då man rätt snabbt ackumulerar mjölksyra).
Om man inte vill krångla till det och mest är en glad motionär (som u.t.), så brukar jag räkna A1 50-70% av maxpuls, A2 70-80% och A3 allt därutöver. Sen beror det också på om du väljer att springa intervaller t ex, som går i A3-tempo med A1-pauser emellan. Då är det vettigare att se alltihop som ett snabbt intervallpass, eftersom det är mjölksyrechockarna i A3 som avgör träningseffekten, och inte pauserna.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=21409
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=892&p=1

Hoppas detta hjälpte!
/Anders
Tack så mycket! Det känns alltid mycket bättre att veta, än tvärtom!
/Lars
 
Superföre

Idag var allt till sin fördel.efter svinkyla (-25)igår då en hundpromenad runt sjön var lagom så var det idag fuktigt,disigt och ca -5.
Hundkörning-jag med vorstehn som redan dragit släde tidigare på dagen,sambon med vallhunden som sprang som bara den för att komma ikapp,och inte var långt efter.
Den hjärtsjuka gamla moppen galopperade och travade runt sjön utan att bli trött och den gamla tanten (jag) skejtade lätt som en plätt 22km sen,inget lyse behövdes,så bra återsken var det.
 
Äh!... "torka upp lite..." hehe.. det var mesigt ;-)

Det är ju när det är halt, skitigt, blött och allmänt jävligt som det är som roligast!

Fast jag skulle ju iofs inte om man känner sig instabil i fötterna, rekommendera skogslöpning före stärkande rehabträning... eftersom skaderisken initialt är större än mindre... men om det skall bli torrt och fint innan så hinner du ju träna upp en normal stabilitet.

Men om du ändå skall ge dig ut i terrängen med sladdriga fotleder så kan jag rekommendera Stromgrens fotledsskydd...

Haha mes! Du har kanske rätt :) Men jag är en sammansatt person.

Som du skriver så ska jag ta det lite lugnt med löpningen ett tag. Det blir enbensstående på kuddar den närmaste tiden. Ett bra tillfälle att få en god vana för inomhusträning. Har köpt lite elastiska band också. Körde lite grand igår: situps, rygg, balans, etc.

Jag är förvånad över hur fort fotlederna blir svaga av inaktivitet. Det kan inte bara vara bristen på träning, det måste vara nån slags trötthet (pga skada?) också. Kan nån upplysa mig? Kan det vara att man omedvetet belastar annorlunda när man haft ont i t ex en tåled?
 
Har köpt lite elastiska band också. Körde lite grand igår: situps, rygg, balans, etc.

Elastiska band har jag också testat... har ett sånt där brett, nästan som en tunn avlång duk, som jag liggandes i tv-soffan haft runt tårna, spänt åt, och sedan rullat fotleden. Bra träning som t o m kan ge träningsvärk....

//T
 
Studentsportardag idag, och jag hade gärna tagit chansen. Men, ingen bil och ingen buss gick till skidbacken, så nu får man väl vänta ett år till på att nöta rosten av laggen...

Istället pimplat ett par timmar i nollgradigt, vind och rådisig luft. Rejält kallt om fingrarna trots den milda temperaturen. Inga napp som störde heller, vilket inte är så ovanligt på den sjön. Fick lugn att tänka istället, vilket man inte är bortskämd med. När jag skulle avsluta med korvgrillning visade det sig att kommunen lagt ut färsk ved... Jag vet att man inte ska tulla på den sista skogen, så jag försökte efter förmåga, späntade en försvarligt mängd. Det var lögn i h-vete att få eld på, men rök bra. Runt elden låg resterna av andras försök, sotade klabbar som luktade tändvätska...

Avslutar just ett styrkepass, blivit mycket löpa sista dagarna. Inatt sover jag med himlen som tak, hoppas att den inte bestämmer sig för att falla ned (i form av regn, åtminstone).
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg