Dagens aktivitet?

hej
Tänkte dela med mig av min helg. Mest för att göra ett inlägg faktiskt. hehe

Lör. hel deg med fiske polare och en bra öringsälv.

Sön. högg ved i ca fem timmar(låte tråkigt men är ruggigt bra träning) därefter stoppade jag ner junior i barnvagnen och tog en löptur på ca sex km.

Det går inte fort att springa med barn vagn men det är desto jobbigare i uppförsluten.

tommy

Igår var junior och jag med min morsa/hans farmor i Svartedalen på en svamptur. Med tanke på att vi körde 91km för att ta oss fram och tillbaka blev det två jävligt dyra svampmackor av det lilla vi hittade...
Idag tog vi (sonen, mamman och jag) en fyratimmarspromenad frp'ån Botaniska upp till Ängårdsbegen där vi fikade på ljunghedarna. Gud, vad vackert det är ute nu....

En 12 m3 container fylldes med handkraft, det blev en del lyftande, baxande och hivande innan den var fylld, lö-sö, sannorlikt 3-4 ton. Vi får väl se när fakturan trillar ner. Lövträdens färgkaskader gjorde körturen till en behaglig upplevelse.
//J

Skogstur i Paradiset...

Skönt att vara ledig en måndag... tog bilen till Paradisets raststuga.

Gick sen Sörmlandsleden mot Handen... stannade dryga timmen i solen vid Långsjön, åt pasta carbonara. drack kaffe med kaka och läste dagens tidning, skönt. Solen gick i moln och det började bli lite småkyligt.... bestämde mig för att runda Långsjön och se om jag kunde ansluta till Sörmlandsleden som leder mot Hemfosa... och mycket riktigt så gick stigen utmed sjön så att den knöt ihop de två lederna... Vek sen av vid Tornbergssjön och upp mot Tornberget. med sina för trakten höga 111m.

Vidare tillbaka mot Paradisets raststuga via Orrstugan...

Det blev en skön skogspromenad i ett behagligt väder... fina färger i naturen och skön temp. Nästan 7,5km blev det.

Thomas

Vinterväntan

Fortsatt med att springa ena dan och styrketräna nästa,förutom en dag då jag fick göra akututryckning med vinterdäck upp till sonen,den dagen blev det bara en hundpromenad.
Hängig i helgen,men ett par skogspromenader varav en kaffekokarutflykt med hunden som sällskap igår,jätteisigt och blött-eld på första tändstickan (det tar sej...).
Har gått från tanke till handling i ett försök att hitta ett sätt att bli mitt smidigaste jag-yoga.Märks lite skillnad efter bara några försök.Fortsättning lär följa,det är hemskt att vara så väldigt stel och styv och ha ont på diverse ställen.

MTB Brantbrink / Lida

Eftermiddagen och tidiga kvällen idag bjöd på en skön kvällssol som matchade alla gula löv perfekt...

Eftersom min kropp vill ha löpvila så passade jag på att damma av mtb:n, fräscha upp den med nytt vevlager, nya spd´s och sen ge mig ut på en mtb tur i det fina vädret.

Eftersom planen var att hålla mig på grusvägar och på så sätt få upp lite speed så pumpade jag däcken extra hårt... vilket givetvis gick ut över kurvtagningarna och till viss del uppför de alla brantaste backarna med rullande sten/grus. Jag kommer nog aldrig att vänja mig vid känslan när det släpper i en tight kurva i hög hastighet...

Höll ett bra tempo trots att jag befann mig i ett område där det krävs klar sikt för att kunna stå på för fullt... har ju ingen lust att krocka, eller för den delen skrämma ihjäl nån... men det var ingen fara... alla får plats...

Datan:
Distans 18,02km (17,9 enl skyltarna)
Tid: 51,10 min
Snitthastighet: 21,1km/h
Puls%: snitt 86% / max 94,1%
Höjd upp/ner: 396m/395m
Karta: http://trail.motionbased.com/trail/activity/4286097

Någon annan som varit ute i det fina höstvädret?

Thomas

Lördag nostalgisk löptur i snöglopp i ÖSK-terrängen (Östersunds skidstadion) där många hårda kilometrar avverkats i barndomen.
Igår vacker mer samtida promenad på Gärdet här i Sthlm.
Vet inte vad som är bäst, ibland önskar jag att man kunde bo på två ställen samtidigt.

Dagens investering...

... och ett litet snabbtest av den: http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=SILVA480SET1

Har länge tänkt uppdatera min hembyggda pannlampa med en "riktig" sådan, inte för att den jag har är dålig utan för att jag saknat en bra huvudställning, för löpning och skidåkning, och att mc batterierna från biltema väger lite för mycket..... så efter mycket övervägande så blev det en Silva 480 9ah med bärsele till, svindyrt men säkert användbar i mååånga år framöver...

Och första intrycket är positivt, efter någon kilometers löpning i beckmörker ikväll, både på joggingspår och på stökig stig i skogen... helt ok, den räcker belysningsmässigt, men obanat i skogen så krävs det att man använder helljuset (20w).

Sitter skönt på huvudet... funkade to m att headbanga lite.

Recension kommer senare när jag testat den lite mer...

Thomas

skogslöp,styrketräning och dagliga yoga-försök

Avbrott i hösthalkan och helt avtinade stigar i skogen.Hurra!Fast nu snögloppar det igen och alldeles för tunn is för skridsko (mindre än 2cm).
Tyckte både styrketräningen och springet kändes bättre tack vare det ihärdiga töjandet av leder och muskler i yoga-övningarna,men nu protesterar de yttre muskelfästena på baksidan ena låret,som jag klantade och gjorde illa tidigt i somras(lårkakerester troligen).Och dessutom svinont i knäleden och under knäskålen igår efter löpning.Tror det handlar om lite ändring av invanda dragförhållanden i leden.
Nå det släppte sen jag suttit och dinglat med benet på köksbordet och yogat,
Skön långpromenad med jycke och sambo + cykeltur i skogen innan dimman rullade in.

Veckan som gått

Summerar upp en bra kortvecka i stugan där jag hunnit
-elda upp två stora rishögar (det var INTE utan ansträngning)
-springa ett par gånger och styrketräna en gång
-flytta sex kubikmeter ved i stockform till ett skjul, inte heller det utan ansträngning...
-sova ute två nätter
-se den första snön falla

Ja, som ni förstår gick den forskningsveckan åt h-sike. Men roligt var det!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg