Dagens aktivitet?

långlöpning

Lyckades förflytta mej springande ca 16km idag utan större besvär,det rullade på riktigt bra efter ett tag.Strechade lite innan och efteråt och det hjälpte faktiskt,inte alls lika stel,men det gick ju inte fort.Uppehåll i ruggvädret medan jag sprang,tack för det!
 
Testpass inför Hässelby

Har känt mig lite övertränad och haft känningar lite här och var...

På söndag är det dags för Hässelbyloppet... och ikväll var det dags att kolla statusen och se vad man kan förvänta sig efter nästan en veckas löpvila.

Planen ikväll var att köra på och se hur det höll.... Huddinge runt slingan (7,3km) i så högt tempo som jag vågade... klart är att en sub 40 tid på Hässelbymilen är nog att glömma...

Annars skönt med lite kyla... blåsigt och blött... passar mig utmärkt!

DAtan:

Distans 7,30 km
Tid: 32:46 min
Tempo: 4,29 min/km
Puls: snitt 89,3% max 95,7% Åth 1min: 65% (ovanligt lågt... kanske är bra med lite vila?)
Höjdm: 140m
Gps: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4204355

Thomas
 
Hässelbyloppet

Som väntat efter senaste tidens strul med formen och diverse småskitskador... så gick det inte speciellt bra i dagens Hässelbylopp...

Tyckte att starten var seg och ryckig, och lite trångt... kände mig ändå under förutsättningarna hyfsat pigg i benen och låg stadigt runt 4 tempo... fram till drygt 4km, för då fick jag håll! Tappade lite löplust då... omöjligt att hålla tempot.

Kroknade lite och kände mig segare än vanligt runt 7km... fick se mig omsprungen av många... Sprang sen av distansen utan någon tidsambition och landade på 45,41..

Något vajsing i kroppen måste det vara eftersom pulsen var högre än normalt (7%) på distansen och då dessutom på en betydligt flackare bana än vanligt...

Men ett trevligt arrangemang... första gången för mig och Malin men definitivt inte sista!

NÄsta år är det sub40 som gäller...

Datan:
Distans 10,05km
Tid: 45:41
Tempo:4,32 min/km
Puls: Snitt: 96,3 Max:100%!! (Får nog ta och höja min maxpuls för så trött var jag nog inte)
Höjd upp/ner: 184/189m
Gps: http://trail.motionbased.com/trail/activity/4217395

Thomas
 
Efter tre dar av paddling

Idag cyklade jag in till Uppsala och handlade, det blev en fyramila tur med maskeringstejp och mjölk i min rymliga sadelväska på hemvägen. Regnade en del på vägen hem, regn är kallt på hösten.

De tre föregående dagarna har jag paddlat mellan en och en och en halv timma. I går såg jag en ung havsörn när jag var ute och paddlade.
 
veckans ett och detsamma

Omväxlande löpning och gym varannan dag.
Vart ute med hunden och plockat lite mer bär,i helgen en långromenad och en "kaffeutflykt" innan snöandet började.Ingen skridskois ännu.
Nu är det jätteisigt och besvärligt att färdas.lär bli mer gym ett tag.
Springa i skogen på elljusspår och bredare stigar går bra än så länge,och så har jag nån slags dubbsula att trä på löparskorna.
Har fått på dubbdäck på cykeln för första gången,det märktes skillnad när jag cyklade i kväll.
Kajaken har gått i ide under bron idag.
 
Springa i skogen på elljusspår och bredare stigar går bra än så länge,och så har jag nån slags dubbsula att trä på löparskorna.
.

Kan rekommendera Icebug skor... med de på så springer man obehindrat både på blankis och i snö... och funkar lika bra på hala rötter och stenhällar...

Thomas
 
icebug

Får man in egna ortopediska inlägg i dom och hur är dämpningen jämfört med vanliga löparskor?jag har ASICS 2010-serie
 
Svårt att säga om just dina ortopediska inlägg kommer att funka, testa i butik innan du köper. Oftast går det ju bra om man tar ur originalsulan, eller lägger i en tunnare.

Dämpningen i de Icebugs jag provat var inte lika bra som i GT2100. Å andra sidan är GT en av de mer dämpade skorna på marknaden, och all den dämpningen är ju inte lika viktig på stig/löpspår som asfalt/grus. Själv springer jag inte terräng i mina GT, eftersom dämpningen i skogen räcker gott till ett par stummare skor.
 
Icebug och Asics

Malin, min sambo har ett par Asics 2120, och ett par Icebug som hon upplever som något mindre dämpade men inte som någon jättestor skillnad, inget problem iaf... de skor hon använder är dessa:

http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=2397&articlename=Icebug+MR3L+BUGrip

Tror inte att det är något problem med inlägg, men det är ju väldigt individuellt, Malin slet för något år sedan av hälsenan och har därefter haft specialinlägg i hälen och det funkar. Men det är ju som strykarräven skriver... bara att testa sig fram,
Icebug har ju några modeller att välja av.

Sen har ju Asics en dubbad variant, se bara upp för fjolårsvarianten eftersom de inte var speciellt bra. Detta skall dom ha åtgärdat nu, iaf enl Asics. De nya dubbarna ser mycket bättre ut.

Thomas
 
Tjur Ruset

Idag var det dags för mitt första Tjur Rus. http://www.tjurruset.se/start/ ...

.... enligt arrangörerna en riktigt tuff utmaning i skogslöpning, med inslag av hinder av olika slag. Men det var inte i närheten av den terräng jag väntat mig... det var mycket lättare och för mycket lättsprungna stigar och löpspår. Min lokala trailslinga är betydligt jobbigare och definitivt blötare och geggigare...

Startade i mellangruppen och siktade på att komma runt på 60min... trodde då att det skulle kunna bli tufft, och var orolig att jag skulle vara i vägen. Men det var ju snarare tvärtom... Det största hindret var alla löpare... det var trångt, med många omvägar, ryck och inbromsningar som tar mer av krafterna än man tror.

Kortare bana än arrangörerna uppgett... den var 9,4km enl GF 305... När klockan visade 9km så tänkte jag lägga in en liten spurt sista kilometern och tömma de sista krafterna... tänkte att nu kommer det säkert ett vattenhinder nere vid sjön... så det blev lite snopet att målgången kom så snabbt inpå, men det blev en megakort spurt ändå... typ sista kurvan in i mål :)

Tiden landade på 54,30 men skulle kunna varit strax under 50 iaf... gick ut lugnt eftersom jag haft lite överträningskänningar sista tiden och vilat sen HL förra helgen... ökade succesivt och det kändes riktigt bra idag... trots något hög puls, på klockan.

Kul arrangemang, och jag kommer garanterat att återkomma framöver!

Men... vart var all utlovad geggamojja?

Thomas

Banan: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4259878
 
Gångna vecka

Paddlade ca 1,5 timmar M och Ti. O,To, var det vila, F paddling 1,5 timme, paddla med älgar var temat, då jag skrämde ett par som i skymningen drack vatten ur Valloxen vid södra E4 brofästet.

Idag 32 km cykel, det börjar kännas lite kylslaget att hoja. Vädret får avgöra vad det blir i morgon, kanske är det dax att börja rullskidträna.
 

Liknande trådar