Dagens aktivitet?

Skor

Jag springer i ol-skor på fjället. Icebug är också populära. Skor med metalldubbar är vanligast, men visst kan det funka med andra typer av skor också, typ puma trailfox, innov8 eller t o m vanliga löparskor. Jag gillar i alla fall greppet och markkontakten i ol-skorna.
 
Stumt?

Jag springer i ol-skor på fjället. Icebug är också populära. Skor med metalldubbar är vanligast, men visst kan det funka med andra typer av skor också, typ puma trailfox, innov8 eller t o m vanliga löparskor. Jag gillar i alla fall greppet och markkontakten i ol-skorna.

Jag har sneglat lite på OL skor... men de verkar så stumma... inget för mig att springa långt med.
Tycker ju tom att bugsen är lite stumma, så OL pjuck är nog inte aktuellt för mig..

Men trailfox har jag kollat på...

Thomas
 
12km i lugnt tempo

Malin och jag skall springa Lidingö 15km i hop i år och nu börjar vi ju närma oss...

Att hänga på hennes pass är perfekt för mig som lågintensiva pass mellan de lite hårdare, samtidigt som det är lagom tufft för henne.

Vi siktade på 11km med 6,30 min/km, vilket är ett ok "prat tempo". Höll oss mestadels på asfaltsvägar i Huddinge C med omnejd... några små stig avsnitt blev det också.

När vi närmade oss 11km så ville Malin köra på mot 12 så vi fortsatte och fick öka lite på slutet för att klara det målade 6,30 tempot.... och det gjorde vi.

Data:
Distans: 12,01km
Tid: 1tim 18min 1sek
Tempo: 6,29 min/km
Puls: Snitt 67,9% Max 81,3%
Höjdmeter: 238m

Thomas
 
Coachade

Malin inför hennes första LL...

Men först en slappardag med förmiddagen framför friidrotts VM... eftersom gårdagkvällens partajande satt sina spår, iform av en lättare huvudvärk... en sväng till jobbet eftersom det bokslutstider... gjorde det som krävdes och åkte sen hem för...

... lite löpning, trots att huvudvärken envisats med att vara kvar.

Idag målade vi 5km under 6 tempo, på så plan asfalt som möjligt... utan att behöva uppsöka löparbanor.

Det blev en runda i Huddinge C området, med 142 höjdmeter i flackhet.

Malin kroknade lite mot slutet och låg med kilometern kvar på 6,05 tempo, fick var hundrade meter status av mig, på takt och kvarvarande meter till 5km... och det verkade funka eftersom vi landade på 5,57 tempo.

Torskade dessvärre hennes pb med 22 sek... och hade jag haft koll på det innan så hade jag ju pressat henne mot 29 blankt. Det hade hon klarat!

Data:
Distans:5,01km
Tid: 29min 53sek
Tempo: 5,57min/km
Puls: snitt 73,3% max 87,2%
Höjd uppför: 142

Thomas
 
Senast ändrad:
onsdag-söndag

onsdag:paddeltur ca 1.30.börjar bli höst och kyligt.hundrunda till fots
torsdag.endast hundpromenad ca 1tim efter mycket stilla dag;köra bil,sitta på utbildning ,köra hem.bara lite promenad på lunchen.Urrk! för att ha sån vardag!Vet att många gör så,är hemma,sitter till jobbet,sitter på jobbet,sitter på lunchen,fikat,sitter på väg hem och sitter hemma.Jag blir stel,trött och får ont överallt av sån omänsklig inaktivitet.
fredag-lördag:lättpackningstur längs Tjuoltadalen från Kvikkjokk,32kartkilometer i vackert höstväder.
Söndag:hundpromenad och styrketräning på gym ca 1tim,husstädning och brödbak
 
Trailpass 20,61km

Idag blev det ett långpass i skogen, blev 2 varv i Visättra IP´s 10km trailspår. Planerade att hålla strax under 6 tempo och under timmen per varv.

Eftersom det var första långpasset i nya skorna så var jag lite nojjig att det skulle bli problem, men det gick klart över förväntan. Mitt förändrade löpsteg, till framfotssteg enligt Gordon Pirie principen, kommer mycket bra till användning i skogen och framförallt då bugsen nästan tvingar fram steget.... men mina vader hatar mig just nu... tur att man är bra cykeltränad och har hyffsat starka vader, annars så hade det nog gjort överjävulskt ont, det har man ju hört talas om.

Normalt när jag närmar mig 2mil+ så får jag antydningar i knän och ishias/piriformis. Men idag så kändes det helt ok även om de nya skorna är lite väl stumma över stenhällspartierna. Fick däremot blåskänningar så nästa LP blir med tejp på utsatta delar.

Jag klarade båda mina mål även om sista varvet blev tight med tidsmålet, hade ju endast 21sek tillgodo. första varvet hade jag kunnat softat lite mer på, men det är jag dålig på... tycker att jag tappar för mycket rytm när jag medvetet sänker farten, speciellt i skogen.

Data:
Distans: 20,61km
Varvtider: V1: 56,42 V2: 59,36
Totaltid: 1tim 56min 18sek
Tempo: 5,38 min/km
Puls: Snitt: 87,2% Max: 93% Åth: 70%
Gps karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3832962

Thomas
 
Kort men bra

Trots tvivel och osäkerhet så kom jag upp till fjällen i sommar också. Men av vissa skäl (ingen olycka dock) så kortades den redan korta sexdagarsturen ned till tre dagar. Bara två tältnätter alltså. Men det var en väldigt vacker tur i Jämtlandsfjällen, med vinterlandskap ovan 1200 m ö h och sommar nedan. Fantastiskt att vakna upp i snötäcke för att sen äta lunch på en sommaräng! Det var riktigt härligt att knalla på i hård blåst och snöfall, och ett fantastiskt ljus över topparna runt Sylarna. Ekorrhammaren såg - trots det småfåniga namnet - riktigt skräckinjagande ut.

Jag såg inget annat tält, men många andra vandrare. Fick även gå ett par ledsträckor som jag antingen aldrig eller för länge sen (15 år) vandrat.

Så okej - bara två tältnätter i fjällen men jag är lika nöjd som missnöjd. Underbart är kort.

(Kan tyvärr inte bifoga några fina bilder pga denna usla dator. Installerar just nu en brandvägg..)
 
Dubbelt upp!

Eftersom min fjälltur förkortades med ett par dagar så har jag ju fått lite extra tid här i föräldrahemmet. Idag gick jag på en skogsrunda med sikte på svamp. Trots att jag gick på ren chans lyckades jag hitta en del kantareller (och en ur estetisk synvinkel perfekt placerad aspsopp, som jag därför lät stå kvar), och dessutom blåsippor! Ja, bladen alltså. De gröna bladen står ju kvar sedan blomman vissnat, och jag sprang (eller kröp) på en hel drös i ett snår. Nu måste jag ju tillbaka dit i vår för att se prakten.

MLT - Mycket Lyckad Tur!
 
Skitpass

Skulle springa lokala Italiano trailslingan som ett lite kortare pass ikväll, knappt 7km...

Men eftersom jag inte kan slita mig från forumet här på utsidan så kom jag iväg lite senare än tänkt och givetvis så kom ju mörkret... ingen pannlampa följde med så det blev minst sagt skumt i skogen, speciellt där regntunga grenar hängde ner över stigen... halt, blött och trångt + ingen belysning = upplagt för skador!

Avbröt därför planerade rutten och vek av och körde ett varv i elljusspåret istället... Det var kanske tur för mina vader som fortfarande värker en del fick sällskap av benhinnan i höger ben.... så nu blir det vila t om fredag, minst och ev då ett mtb pass istället.

Data:
Distans: 4,06km
Tid: 24min 33sek
Tempo: 6,03 min/km
Puls: Snitt: 81,3% Max: 93,6%
Höjdmeter uppför: 309m
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3855501

Thomas
 
måndag.Sprang ca 9km direkt efter jobbet och sen efter maten var jag ut och cyklade med hunden,hann in på bibloteket också innan det stängde,låna höstdeckare och bläddra lite i tidningar.
tisdag.paddeltur ca 2tim,riktigt fint väder,men höstkyligt,paddelhandskar på.Svanarna börjar dra sej nedåt igen nu också.
överlät hundpromenaden åt hundägaren..
 
Lugnt pass på 7,68km

Träningen fortsätter inför mitt och Malin´s första gemensamma Lidingölopp... idag med 7,6 slingan vid Lida friluftsgård.

Målsättningen var ett lågt tempo eftersom vi båda är lite sega i benen just nu...

Data:
Distans:7680m
Tid: 53min 10sek
Tempo: 6,55min/km
Puls: snitt 64,2 max 75,9
Höjdmeter upp: 472m

Thomas
 
Trailrun med backträning & PB för Malin!

Efter gårdagens 3 timmars nästintill resultatlösa kantarelljakt i skogarna runt Lida blev jag däremot lite sugen på att springa lite i Lida Loop spåren...

Så idag åkte jag och Malin dit för lite löpträning, Malin fokuserade på terrängspåren 7,6km + 2,4km, och jag tog Lida Looptrailspåret...

Jag har inte sprungit så mycket trail vid Lida tidigare, mest pg a att lederna inte är uppmärkta. Men idag så tänkte jag att jag nog skulle känna igen mig... men riktigt så lätt är det ju inte... det finns måååånga stigar att välja på, så det blev några stopp med vägval och lätt förvirring :) ... men jag tror att jag kom hyfsat rätt iaf... oavsett rätt eller fel, så blev det blev två bra rundor, där sista rundan blev ett klart intressant alternativ vid back och trailträning kombinerat, eftersom man spinger uppför skidbacken, idag blev det två vändor uppför... sjukt jobbigt och jag nådde nästan maxpuls på krönet (99,5%) andra gången.

Malin tog PB på 7,6:an med tiden 52,06 klarade även PB på terrängmilen! och totalt blev det 1,08,17 för hennes del!

Data:
Distans: 11,03km
Tid: 01:11:28
Tempo: 6,28 min/km
Puls: snitt 86,6%max 99,5%
GPS fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3900384

Thomas
 

Liknande trådar