Dagens aktivitet?

Skotest

Testade idag lite försiktigt mina nyinköpta Icebug MR2 Extreme :)

small_mr2x.jpg


Testturen blev i Brantbrinksskogarna... en varierad slinga med lite joggspår skogstigar med lite krux samt några offtrack avsnitt... och en oplanerad vända i ett grustag , ganska jobbigt, ff a uppför!

Började lungt med Malin som också fått nya skor idag... sen körde jag på lite själv eftersom hon ville springa i spåret...

Första intrycket är att de är betydligt stummare än "vanliga" skor, men så fort man kommer ut på småstigarna och offtrack så känns det inte. Väldigt bra markkontakt, men inga problem att trampa på skarpa stenkanter.
Otroligt bra grepp på gränsen till för bra... sitter som gjutna på foten och man kan dra åt rejält utan att det känns.

Användningsområdet kommer att vara främst ren trail/offtrack löpning, i höst, vinter och tidig vår, samt blöta dagar året runt.
För torra dagar vår/sommar funderar jag på ett par NB eller Puma trailfox som verkat bra på löpbandet när jag provat....

Datan idag:
Distans: 10,1km
Tid: 1tim 4 min 57sek
Puls: Snitt 77% Max 92%
Höjdmeter: 308m

Thomas
 
Lååång halvdagstur...

Kom lite hastigt på idag att vi ville gå Haninge till Huddinge.... lite väl sent framme vid i Hanínge.... vid 14,30 tiden kändes det som om vi behövde ett hyfsat tempo för att komma fram i tid innan mörkret föll....

Fin sträcka med sol hela tiden förutom en liten stund då det regnade...

Började bli ganska mörkt när vi närmade oss Visättra IP men som tur var så var det ju inte så mycket tät skog kvar och månen gjorde oss inte besvikna med ljuset...

Med facit i hand skulle vi nog inte tagit sovmorgon idag utan masat oss upp lite tidigare och tagit turen med lite fler pauser och i något lägre tempo... blev lite forcerat i slutet... men som heldagstur är det ju en perfekt tur med lätt packning...

Datan:
Distans: 34,36km
Tid: 7tim 22min 48sek inkl två fika pauser
Tempo: 11,25 min/km
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3771401

Thomas
 
igår lördag blev det några timmar på Stenstranden vid Ören-Torö för våglek med Safarin, gick fint att surfa på ganska rejäla vågor även om det som vanligt ingick några oplanerade bad. Rätt mör i armarna efter allt slit för att paddla ut genom vågorna..

b.JPG


Idag söndag blev det några timmar med mountainbike i Hellasskogarna och på början av Sörmlandsleden. Frakturerna har läkt såpass att jag kan cykla hyfsat men jag får fortfarande gå/halta där det är brant eller knöligt..

1.JPG


En helt ok sensommarhelg där det även blev tid för lite utgång på Södermalm m.m. :)
 
Trail & terränglöpning

Skönt att det äntligen blivit höst!

Tog på mig lite extra idag, långbrallor och vindjacka när jag gav mig ut i snålblåsten med tillhörande regn....

Blev en kortare tur i Italienska trailspåret och sen ett varv i preppade terrängspåret. Trots sin ringa längd krävs det en rejäl ansträngning att ta sträckan med tempo eftersom den är ganska kuperad... lyckades t om krokna några på toppen av en av backarna... var tvungen att gå några steg innan jag kunde fortsätta med något som liknade löpning... återhämtade mig snabbt och kom in i vanliga tempot efter drygt 150 meter.

Andra passet med mina nya skor, och första i väta, och dom kommer helt klart att bli ett av mina bästa köp... inte en antydning till halka, och jag märker inte av nämnvärt mycket att de är betydligt stummare än mina tidigare skor, tycker bara att mitt löpsteg blir renare och lättare.

Men vi får se vad fotleder och vader säger efter nästa långpass....

Datan:
Distans: 6,8km
Tid: 36min 49sek
Tempo: 5,24 min/km
Puls: Snitt 87,2% Max 95,7% Åth 79% (högt!!)
Höjd: 425m
Gps karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3790387

Thomas
 
Då jag inte fick som jag ville och komma sig ut med tältet fick det bli en svamputflykt med familjen. Skitfattig ersättning men man kommer sig ut iaf... Ett par underbara eftermiddagstimmar i skogen med riktigt fint höstväder. Det enda abret var väl att bärsjalen inte funkade riktigt i skogen och att det inte blev mer än en handfull små kantareller. Grabben diggade det åtminstonde och han fick se en padda. Han var inte så impad... Inte heller bondens hästar verkade göra mycket för honom. Elstängslet som han missade med en hårsmån kanske hade gjort ett mer bestående intryck...:)
 
fredag-tisdag

Fredag.något längre hundrunda 5km runt vårt elljusspår.
Trött,försökte motivera varför det är bra att vila,kanske lite förkyld.Gå på marknaden och höra en jokkmokksgrabb med popstjörnedrömma,han är riktigt bra...
Lördag,promenad runt sjön tillsammans med sambon och jycken.
Sprang en dryg kuperad milrunda i skogen.
Kollade på Starke-man tävling och höll på frysa bort fingrarna.
Gå på lokal och höra bla sambons son spela och underhålla,trevligt.
Söndag,utmärkt väder att kolla friidrott,sen bättr väder för hundrunda samt paddelväder;sol!blankt härlig vatten.störtregnskur när jag precis pommit hem.
Måndag:hundrunda.Löpnng ca 10km,kändes som jag sprang riktigt bra,märkligt,har knappt kunnat gå ordentligt på hela helgen..
Tisdag:hundrunda och kort gympass,bänkpress,vadpress,benspark,pectoraler i x-drag,bicepscurl,armlyft åt sidan,sit ups på skråbänk,utfall i smits,knäböj,chins.
 
Fjäll-löpning

Sprang Björkliden Arctic Mountain Marathon (Bamm) fredag till lördag.
Trevlig tur på fjällen kring Riksgränsen och Björkliden. Något mulet och blåsigt väder, med en del regn under fredagen och även på kvällen i tältlägret.

Distans: 7 mil fågelvägen, kartvägen, blev kanske mellan 8 till 8,5 mil.
Höjdmeter: Runt 4 000
Tid: 17.40 (8.55 + 8.45)
Packning: Runt 4,5 kilo vid start, varav 1,6 kilo mat.
 
Låter kul...

Har länge tänkt delta i ett BAMM men det är ju så överdjävligt långt att åka för en tvådagars löptur...

Hur funkar det ? Springer ni hela tiden eller är det mycket gång uppför osv... Jag har sprungit Lidingöloppet och det tyckte jag var ganska jobbigt... så frågan är om man skulle fixa det...

Lite sugen på att veta vilken utrustning som krävs... vad som rymmer i packningen.. har ni tält med er? kök? osv...

Thomas
 
Långt

Jo, visst är det långt att åka från Fjollträsk till Björkliden.
Tycker man att 7 mil låter långt att springa, kan man ju välja 3 eller 5 mil. Men då blir relationen restid i förhållande till springtid ännu sämre...
Fast med tanke på naturupplevelsen tycker jag inte att resan är oöverkomligt lång.

Om man springer hela tiden? Nä, inte direkt. Inte när det är för brant, eller när det är för mycket stenblocksterräng eller stora stup uppför eller nerför och inte när man är för trött, men annars springer man på så gott det går. Och klarar man lidingöloppet klarar man Bamm, men det kan vara klokt att välja Bamm 50 första gången. Och även fast man tar sig fram med karta och kompass behöver man inte vara någon orienterare.

Utrustningen framgår av reglerna på www.bamm.nu och ja, man har med sig tält och kök, gemensamt för laget om två pers, och sovsäck, ryggsäck, liggunderlag, extrakläder och mat.
På bamm.nu finns även länkar till inslag om loppet från tv.
 
Ursäkta min lathet...

... kunde ju såklart kollat in BAMM´s hemsida... men det är alltid kul att få intryck från någon som genomfört loppet... kommer nog att ha det som ett mål inför nästa säsong... utrustningen i grova drag fattar jag ju ungefär vad som krävs... var mer intresserad av vad du hade med dig...

Eftersom jag siktar på SUM (SörmlandsUltraMarathon) i år så kommer jag ju veta om jag klarar BAMM eller inte...

Thomas
 
Klart

du ska springa! Hur kul som helst, och en bra morot för träningen. En fantastisk naturupplevelse där man får plåga kroppen till max! Mer tips finns i tråden Bergslöpning - hur göra, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35915&highlight=bergsl%F6pning
Och det blir ju kanon med dina Icebug.
Jag hade följande packning i lite mer detalj
Ryggsäck - Litepac 450 gr
Sovsäck - North Face Beeline 550 gr
Liggunderlag - Jysk 140 gr
Tält - Supair 850 gr (för två)
Kök - 440 gr (för två, Optimus Crux + kastrull + liten gasburk)
Extrakläder - 915 gr (Ullfrotté extratröja + Montane regn/vindställ + torr underställ tröja och byxor + torra strumpor + mössa och vantar)
Mat - 1 660 gr (två påsar frystorkat, wild chips, nötter, grötfrukost, maxim-kakor, rune-kakor, gele och sportdryckspulver)
Men första året behöver du inte nödvändigtvis stirra dig blind på packningsvikten, om inte ambitionen är att vinna. Försök komma ner under 7 kilo i alla fall, och sedan kan man uppgradera sig från år till år.

Bästa träningen är långa löprundor och löpning i kuperade terrängsspår med mycket rötter och sten, kombinerat med några tunga pass i slalombacke, där jag brukar knega en del upp och ner för Flottsbro.

(Ber om ursäkt, det här blev ju helt off-topic, men jag orkar inte starta någon ny tråd...)
 
Cool!

du ska springa! Hur kul som helst, och en bra morot för träningen. En fantastisk naturupplevelse där man får plåga kroppen till max! Mer tips finns i tråden Bergslöpning - hur göra, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35915&highlight=bergsl%F6pning
Och det blir ju kanon med dina Icebug.
Jag hade följande packning i lite mer detalj
Ryggsäck - Litepac 450 gr
Sovsäck - North Face Beeline 550 gr
Liggunderlag - Jysk 140 gr
Tält - Supair 850 gr (för två)
Kök - 440 gr (för två, Optimus Crux + kastrull + liten gasburk)
Extrakläder - 915 gr (Ullfrotté extratröja + Montane regn/vindställ + torr underställ tröja och byxor + torra strumpor + mössa och vantar)
Mat - 1 660 gr (två påsar frystorkat, wild chips, nötter, grötfrukost, maxim-kakor, rune-kakor, gele och sportdryckspulver)
Men första året behöver du inte nödvändigtvis stirra dig blind på packningsvikten, om inte ambitionen är att vinna. Försök komma ner under 7 kilo i alla fall, och sedan kan man uppgradera sig från år till år.

Bästa träningen är långa löprundor och löpning i kuperade terrängsspår med mycket rötter och sten, kombinerat med några tunga pass i slalombacke, där jag brukar knega en del upp och ner för Flottsbro.

(Ber om ursäkt, det här blev ju helt off-topic, men jag orkar inte starta någon ny tråd...)

Inte alls OT... tvärtom, väldigt ONTopic... och dessutom allttid kul med packlistor, det kan man alldrig få nog av.

Ja, nog skall jag kunna fixa det... kul att du springer vid Flottsbro... brukar ju också göra det ibland, jag bor ju i krokarna... men har dessvärre några otrevliga pitbullmöten därifrån vilket gör att jag ofta väljer andra backar...

Vilka skor använde du på BAMM?

/Thomas
 

Liknande trådar