Dagens aktivitet?

Igår 5 km i högt tempo - gick bra, snabbare än jag förväntade mig. Höll faktiskt samma tempo som på 2.5 km vid en "provrunda". Puls 89% i genomsnitt men kan pressa mer.

Imorgon 15 km hoppas jag, tyvärr på asfalt. Alternativet är att köra 10-12 varv i skogen ovanför kyrkogården :)
 
Rudans gröna 10km

Skulle testa Rudans spår som jag aldrig sprungit förut ... utan bara åkt skidor...

Jag och Malin siktade på Rudans 10km, en rejält kuperad och för oinvigda, som oss, ganska krånglig och otydligt skyltad slinga... spåret var bitvis nästan igenväxt och bitvis över rötter och på stenhällar... helt ok och kul... men det var inte vad vi väntat oss... det blev lite för tufft för Malin med alla backar, efter 4km bröt hon och jag fortsatte själv...

Förstår att spåret växer igen... inte direkt det mest psykologismarta spår jag sprungit...

Datan:

Distans 10km
Tid: 59:39min
Tempo: 5,57min/km
Puls: Snitt/Max/Åth 76,5% / 95,7% / 80%
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/activity/3650454

Thomas
 
Nöt nöt och premiär :)

...lördags, 22 km löpning A1/A2 naturligt intervall på småvägar och stigar runt Hammarbybacken och Björkhagen. Grymt varmt och fuktigt, drack som en kamel och var ändå vimsig de sista kilometrarna :(. Bälgade 3 liter timmarna efter och undrade vad f*n jag höll på med...startade förmodligen lite undervätskad...

..söndag rullskidpremiär :). Blev mest åka utan stavar, ren teknikträning. Fin promenad till och från den hemliga asfaltslingan mitt ute i skogen (man vill ju inte vara offentlig när man raglar omkring på rullskidorna för första gången ;) ). Lagade lite käk på köket oxå :). Det gick över förväntan bra, ganska enkelt faktiskt (rullisarna alltså ;) ). Bra fart men viktigt med handskar, mycket slitigare för händerna än vanlig skidåkning.

Måndag (idag) fortfarande varmt men lite uthärdligare...kort pass med A2 löpning ca 30 minuter, ca 20 min A1 uppvärmning/nedvärmning.

//J
 
Skulle testa Rudans spår som jag aldrig sprungit förut ... utan bara åkt skidor...

Jag och Malin siktade på Rudans 10km, en rejält kuperad och för oinvigda, som oss, ganska krånglig och otydligt skyltad slinga... spåret var bitvis nästan igenväxt och bitvis över rötter och på stenhällar... helt ok och kul... men det var inte vad vi väntat oss... det blev lite för tufft för Malin med alla backar, efter 4km bröt hon och jag fortsatte själv...

Förstår att spåret växer igen... inte direkt det mest psykologismarta spår jag sprungit...

Datan:

Distans 10km
Tid: 59:39min
Tempo: 5,57min/km
Puls: Snitt/Max/Åth 76,5% / 95,7% / 80%
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/activity/3650454

Thomas

Rudans 10 är fin :).

//J
 
...lördags, 22 km löpning A1/A2 naturligt intervall på småvägar och stigar runt Hammarbybacken och Björkhagen. Grymt varmt och fuktigt, drack som en kamel och var ändå vimsig de sista kilometrarna :(. Bälgade 3 liter timmarna efter och undrade vad f*n jag höll på med...startade förmodligen lite undervätskad...

..söndag rullskidpremiär :). Blev mest åka utan stavar, ren teknikträning. Fin promenad till och från den hemliga asfaltslingan mitt ute i skogen (man vill ju inte vara offentlig när man raglar omkring på rullskidorna för första gången ;) ). Lagade lite käk på köket oxå :). Det gick över förväntan bra, ganska enkelt faktiskt (rullisarna alltså ;) ). Bra fart men viktigt med handskar, mycket slitigare för händerna än vanlig skidåkning.

Måndag (idag) fortfarande varmt men lite uthärdligare...kort pass med A2 löpning ca 30 minuter, ca 20 min A1 uppvärmning/nedvärmning.

//J

Vad du håller i gång :)

Ja.. Rudans 10:a var hårdare än väntat... men ändå bra träning... skall nog testa mtb spåret oxå, såg intressant ut.

Vad är det för rullskidor du har?

//T
 
Aerobisk Intensitet 1

Efter att ha läst joru´s beskrivingar kring aerobisk träning så beslöt jag mig igår för att testa att springa lite mer organiserat än fullt ös hela tiden som jag annars brukar ha :)

Jag målade 20km, 6 min/km och en snittpuls under 75%, då skulle det bli ett A1 pass.

Kom iväg alldeles försent och molnen började hopa sig, men jag är inte mycket för att avbryta planerade pass utan ville iaf ge det ett försök. Efter ett par km så tilltog blåsten och regnet kom, ingen fara... på väg mot Fornborgen så verkade det som om det skulle till att bli åska också... skit... beslöt mig för att vända och genomföra passet närmre hemmet i den lokala 2,1 slingan... många varv blir det...

Inledningsvis ganska enformigt... men efter ett tag så infann sig ett meditativt lugn, regnet föll tidvis och det blev mörkare... hm... det kanske är höst trots allt.

Hungern närmade sig och jag svor över min tröghet att inte komma ut i tid, så att jag hann innan hungern kom och mörkret föll...

Slingan som jag varvade är kuperad och det märktes på pulsen som började närma sig 75% och steg lite efter långa backen varje varv... till slut så gick det inte att hålla den nere, samtidigt som jag skulle ligga i 6 min fart, hade det varit planare så hade jag fixat det, försökte justera genom att byta håll på slutet, men det hjälpte inte.

Skaderisken i mörkret och hungern gjorde att jag beslöt mig för att bryta vid 15km....

Åsså datan då...

Distans: 15,15km
Tid: 1,30.55
Tempo: 6 min/km
Puls: snitt 77,5% Max 88,2%
Höjd +/-: 541m

Thomas
 
Senast ändrad:
14 km trailrun

Idag så begav jag mig ut på ett trailpass på blygsamt egendöpta Huddinge Mud X-treme, då min lokala slinga under vår och höst tider är en geggig historia med måna härliga surhål och krämiga skogspartier, vid snösmältningen går slingan bitvis i smältvattenbäckar... ganska kul mao....

Men idag vart det torrt nästan överallt, på sätt och vis skönt att slippa tänka på halkan...

Som vanlig så mötte jag lösa hundar i spåret, vars ägare återigen överskattat sin förmåga att ha pli på dem... idag av den snälla sorten... men det är ju svårt att avgöra på håll. Ägaren verkade skita i att jag tyckte det var mindre kul att hunden ville hoppa upp och slicka mig i ansiktet, utan frågade ängsligt om jag hade hund med mig... eh? Om den nu var det som hon var orolig för, att inte ha klarat av den situationen så borde hon ju definitivt tänkt på att koppla hunden... lallare...

Möte nr 2-3 gick bra, hundarna lydde snabbt sina ägare så fort jag blev uppmärksammad, dock var dom lösa.

Hursomhelst en skön löptur, snäppet varmt kanske, saknar faktiskt höstens kyla lite, mörkret kan jag iofs klara mig utan.

Dagens data:

Distans: 14,37km
Tid: 1,14,53
Tempo: 5,12 min/km
Puls: Snitt 88,2% Max 94,7% Åth 1min 73%
Höjdmeter: +/-1123m
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3691814

Thomas
 
Som vanlig så mötte jag lösa hundar i spåret, vars ägare återigen överskattat sin förmåga att ha pli på dem...


Hundar och EU-moppar är det som skrämmer mig allra mest under löprundor.

EU-moppar är ett faktum - väldigt väldigt många kör som idioter, undantagslöst 15-åringar(?) som inte har lärt sig trafikvett, som kör mycket fort, i bredd på hela vägbanan och vinkar åt en att hoppa ner i diket. Man har alltid blicken över axeln när man joggar på kyrkogården här för att inte få ett styre i ryggen. Bara för att de inte fattar riskerna för sig själva och andra. (Ironiskt att andra tycker att JAG är dum i huvudet som inte fattar riskerna med ensamvandring.. :p)

Hundar är mer inlärd reflex. Några få men obehagliga upplevelser gör att man instinktivt går upp i varv. Mötte flera hundar idag som inte brydde sig om oss :)

Idag: långpromenad, 1,5 timmar. Det kändes i låren och knäna trots löpträning, så innan min efterlängtade fjälltur i september måste jag gå några längre turer med rygga.
 
Senast ändrad:
sen förra lördag.

lördag tom onsdag:fjälltur Kvikkjokk-runt Pårtemassivet och tillbaka.
torsdag:hundpromenad runt sjön+ en hel del"hemarbete=städning,bakning,persedelvård,inköp,matlagning etc etc.
Fredag:åka till stan,naturligvis grundlig koll på hägglunds o Naturkomp,cyklat runt sjön med hunden på kvällen.
Lördag.hundpromenado ch 2 tim paddling,jagad av regn som hann ikapp sista kvarten.
 
Uppdrag M90 till UL-vandringsbyxa... Är inne på dag 2 nu.

Började med att sprätta bort de tunga dragkedjorna nertill. Har just ersatt flikarna ef. dragkedjorna med en fin bävernylon (ingen aning om den kommer funka). Det tar sin tid, inte minst med tanke på att jag får sprätta upp och göra om. Mina symaskinskunskaper är inte på topp men det börjar arta sig. Efter att jag sytt allt och förstärkt där jag sprättat så upptäckte jag till min fasa att maskinen kört nåt skumt tråcklingsmönster. Blir till att sprätta igen...

Inte mycket till fysisk aktivitet kanske, men nog så krävande.

=)
 
Hundar och EU-moppar är det som skrämmer mig allra mest under löprundor.

EU moppar har jag inte mött så många... men jag kan ju tänka mig... däremot så möter jag ofta hästar... och då har jag grym respekt, trots att ryttarna alltid har full koll på sina hästar, till skillnad från snorungar med pitbulls... så jag tycker att det är jobbigast med hundar... har blivti jagad och nästan blivit biten ett par gånger... värst är det när man cyklar mtb, dom blir helt toktiga då...

Men som alltid så är det ägarna som är problemet, inte hundarna...

Thomas
 
Uppdrag M90 till UL-vandringsbyxa... Är inne på dag 2 nu.

Började med att sprätta bort de tunga dragkedjorna nertill. Har just ersatt flikarna ef. dragkedjorna med en fin bävernylon (ingen aning om den kommer funka). Det tar sin tid, inte minst med tanke på att jag får sprätta upp och göra om. Mina symaskinskunskaper är inte på topp men det börjar arta sig. Efter att jag sytt allt och förstärkt där jag sprättat så upptäckte jag till min fasa att maskinen kört nåt skumt tråcklingsmönster. Blir till att sprätta igen...

Inte mycket till fysisk aktivitet kanske, men nog så krävande.

=)

Hm.. är det värt besväret?... vad väger byxan nu, och vad har du för viktmål?

Thomas
 

Liknande trådar