Dagens aktivitet?

Cykla kan faktiskt vara rätt kul! Har själv fått en nytändning med mtb skönt susa fram i skogen med fjädrande gaffel å hydraliska skivbromsar ;)
Hittar inte mina gammla anteckningar just nu med sträckorna! Men det stämmer som du säger! 2,5+5:an lite korta,grus 8:an mkt kortare(7780m) även 12:an är mkt kortare! Å Skatåsmilen har jag mätt till 10150m!
Ska nog göra nya mätningar nu när man har gps!
Fattar precis hur du sprungit ska mäta upp den(hör av mig när jag gjort det)

/Janne

Va, finns det en 12:a? Var går den?

Svaret är att vi hade fyra meter snö och minus trettinie grader, så vi var ute och körde isbjörnsspann

Jag har funderat en del. Enklast skulle jag tro att det handlar om en blandning av långtidsutmattning och kanske mer positiva effekter. Jag tror, som i mitt fall där jag springer i samma hastighet dag 1 och dag 4 (på en hård vecka), men med 10-15 BPM högre puls dag 1...
Isbjörnsspann, borde jag räknat ut själv.

Det där pulsfenomenet känner jag inte igen. i mitt fall handlar det om 2-4 slag/min som pulsen minskat den senaste månaden. Några variationer inom en och samma vecka har jag intet noterat på det sättet. Svårförklarat... Överträning brukar ge förhöjd puls. Men att pulsen faller med närmare 10% på samma vecka låter extremt för mig. vilket kan bero på ren okunnighet.

Isbjörnsspann, borde jag räknat ut själv.

Det där pulsfenomenet känner jag inte igen. i mitt fall handlar det om 2-4 slag/min som pulsen minskat den senaste månaden. Några variationer inom en och samma vecka har jag intet noterat på det sättet. Svårförklarat... Överträning brukar ge förhöjd puls. Men att pulsen faller med närmare 10% på samma vecka låter extremt för mig. vilket kan bero på ren okunnighet.

Jag tycker att min puls brukar diffa rätt mycket från gång till gång, kanske inte tio procentenheter, men gott och väl fem-sex-sju (dvs kan ha 93% eller 86% på "likadana" rundor - samma sträcka, samma tid).

Jag har nog generellt ganska hög puls. Snittade 90% på ~14 km igår, och ibland läser man att 90% är högintensiv träning?

Men min maxpuls är ganska grovt uppskattad. Den är minst 194, och enligt formeln 220-åldern så är den 192. Om min maxpuls är betydligt högre än 194 så förklarar det kanske varför jag brukar ha rätt hög puls även vid låg belastning.

Jag använder pulsklockan som den bästa belastningsmätare jag har. "Hur trött jag är" är svårt att uppskatta tycker jag, och jag har ingen fartmätare a la cykeldator när jag springer. Pulsen svajar en del men det funkar rätt bra ändå.

Jag använder pulsklockan som den bästa belastningsmätare jag har. "Hur trött jag är" är svårt att uppskatta tycker jag, och jag har ingen fartmätare a la cykeldator när jag springer. Pulsen svajar en del men det funkar rätt bra ändå.
Konstigt det här. För mig är det precis tvärtom. Ena dagen kan jag flåsa och slita ont, en annan dag känner jag knappt att jag springer trots att pulsen är densamma.

Att träna "mot pulsen" är förmodligen som allt annat, passar en del men inte andra. för mig fungerar det mycket bättre att springa på tempo. Tempot svarar bättre mot det upplevda än pulsen. Jack Daniels är i sin Running formula försiktigt skeptisk mot pulslöpning (han är forskare i facket och coach för många duktiga löpare och har mer än 40 års erfarenhet av pulsmätning). Hns träningsupplägg baseras på prestation, hur god kondition man har för tillfället. Den bestämmer hur fort man skall springa olika typer av pass. Det finns andra auktoriteter som har andra uppfattningar men Daniels passar mig väldigt bra.

Noob: Jag tror också att prestation är den bästa mätaren. Kanske inte för dag-till-dagvariationen (eller: Jo, rent faktiskt, eftersom det tävlingslöpare eftersträvar är just prestation), men åtminstone på längre sikt. Önskat "outcome" av träning för en tävlingslöpare måste ju vara prestation.

För mig mfl dödliga, svaga själar, så känns det för plågsamt att träna enbart med prestationen som mått. Då måste man dessutom med regelbundna mellanrum mäta sin prestation, vilket jag tycker är lite ångest (och rätt onödigt, eftersom jag tränar "för att ha kul", även om det ibland är tveksamt :) Nä, istället kör vi på hur det känns (motsv Borg-skalan), puls eller bara tillsammans med andra som vi vet håller ett schysst tempo.

Själv tar jag alltid dagspulsen med en nypa salt. Igår var ju ett ex. Jag märkte att det gick rätt fort, men ändå var pulsen med mina mått mätt låg (10-15 BPM), så då antog jag att pulsen ljög. Vilket skulle bevisas.

Idag kördes 15 min - 15 x 70/20 - 17 min löpning och sen lite gång på slutet.

Dagens finger går till den busschaufför som höll på att köra över mig utanför busstationen. Han låg ensam i sin högerfil (dvs ingen mötande trafik eller andra bilar att ta hänsyn till) med mig springandes bredvid bussen på höger sida (öppet och fint, bra sikt). Och så svänger han in på busstationen rätt över mig! Det j-la enda han var tvungen att hålla koll på i trafiken var om någon cyklist eller fotgängare fanns till höger om honom, och han missade mig med ett par decimeter!

Konstigt det här. För mig är det precis tvärtom. Ena dagen kan jag flåsa och slita ont, en annan dag känner jag knappt att jag springer trots att pulsen är densamma.

Att träna "mot pulsen" är förmodligen som allt annat, passar en del men inte andra. för mig fungerar det mycket bättre att springa på tempo. Tempot svarar bättre mot det upplevda än pulsen. Jack Daniels är i sin Running formula försiktigt skeptisk mot pulslöpning (han är forskare i facket och coach för många duktiga löpare och har mer än 40 års erfarenhet av pulsmätning). Hns träningsupplägg baseras på prestation, hur god kondition man har för tillfället. Den bestämmer hur fort man skall springa olika typer av pass. Det finns andra auktoriteter som har andra uppfattningar men Daniels passar mig väldigt bra.

Lika sant/osant som det är att pulsträning passar just mig, är det att jag inte tränar på så hög nivå att det har stor betydelse (inbillar jag mig). I praktiken springer jag mina femmor, åttor, milar osv och håller ungefär samma puls (94% på femman, 90% på åttan, 90% på milen etc) och får liknande tider från gång till gång. Men ibland bilr det fel som sagt, t ex milen går fort på misstänkt låg puls eller femman tar 23 minuter trots att jag ligger högt.

Jag anstränger mig inte tillräckligt för att få koll på de variabler som finns - puls, tid, trötthet, dagsform osv. Jag skulle nog kunna vinna en del på att verkligen sätta mig in i hur jag och min puls fungerar, men det blir bara inte av :) Såhär i ett första steg är pulsklockan mest ett sätt att se till så jag inte går in i väggen.

Jag kan ju tillägga att jag är dålig på att uppdatera vilopulsen allteftersom jag blir bättre tränad, så 90% på pulsklockan idag är exakt samma som det var för ett halvår sen. Egentligen lär ju vilopulsen ha gått ner, så samma pulsslag skulle motsvara en högre relativ belastning. Men då har jag alltså högre puls på milen nu än för ett halvår sen? Verkar motsägelsefullt.

Som sagt, för många variabler som jag inte lärt mig ha koll på.

Skakig dag

55 km på cykel blev det idag. Vädret var halvskapligt på förmiddagen. Sedan tätnade molnen och kom med regnet. Sedan blev det faktiskt en jordbävning !!! på eftermiddagen. Jag trodde det var åska och blixtnedslag! Eller en bomb som kreverade. En annorlunda naturupplevelse var det i alla fall.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=284505

Paddling

En timmes paddling på Valloxen. När jag rundade den västra av de två östra öarna var där nån sorts rätt liten slända som svärmade i stor mängd. Jag vilade med paddeln uppe och drev lojt i den spegelblanka sön medans Tornseglarna jagade sländor alldeles helt nära mig. Sos, svisch och andra ljud hördes från deras vingar.

En mycket fin naturupplevelse helt enkelt.

7 * 800 m intervaller i 3.55-4.03-tempo (det är nästan lika fort som Stuvarns miltempo, haha). Tempot jag bör hålla är 4.03. Svårt att ligga på exakt rätt fart, särskilt när det blåser. En dryg mil totalt inkl uppvärmning och nedvarving. Kändes riktigt fint. Det går framåt. Maxpuls 94% och nästan 12 min över 90.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg