Dagens aktivitet?

Stuvarn!

Stuvarn: kul om du är på väg tillbaka :)

(Min sambo har lindrigt löparknä, och jag tjatar på henne att hon måste vila nu, helst i två veckor. Hon surnar till och vill springa, men medger att hon är löpningsberoende :) )

Vet du hur långt det blir om man springer skatåsmilen och runt lilla Delsjön? Jag sprang där idag och det kändes grymt bra, och gick på 1:06. Jag mätte grovt på karta till cirka 13 km, och isåfall vore det inte nån otroligt bra tid, men är det uppåt 14 km så blir jag mer nöjd.

Hur som helst så var det ett oväntat styrkebesked, och jag längtar efter att få springa milen med samma attityd. Då kan det nog bli nedåt 45 min vilket det var länge sen jag klarade nu.

Kvällsjogg med Malin

Lugn kvällsjogg på asfalt :)-/) med Malin... Jämnt och fint tempo... som användes för löpstegsträning.

6,84km på 42:21, 6:11 tempo.

Kändes ganska stumt på asfalt, lite känningar i benhinnor men annars ok.

//Thomas

Paddlat i deltat i Kvikkjokk,riktigt skönt somrigt idag.
Såg en älgko med nyfödd kalv.
Sprang skogsbilvägen upp mot Änok igår,tungt.Hur ska det vara att springa upp på berget sen?
Annars passar jag lilla valpen,går i skogen,längs stranden,upp på berget en bit.Och hantlangar lite till stugbygget.
Tur man kan motionera lite när man inte duger till praktiskt arbete!

Smet från träningen idag. Första gången på flera månader :-/

Dryga sju mil förra veckan och veckan dessförinnan. Har sprungit nio dagar av de senaste tio.Trött, ofräscha ben och känningar i smalbenen. Sen lägger vi hård blåst och regn på det... Rätt val förmodligen men det känns ändå lite simulantaktigt. Men imorgon springer jag igen. 8*800 m intervaller. Det kommer att svida gott i det lata fläsket :)

Stuvarn: kul om du är på väg tillbaka :)

(Min sambo har lindrigt löparknä, och jag tjatar på henne att hon måste vila nu, helst i två veckor. Hon surnar till och vill springa, men medger att hon är löpningsberoende :) )

Vet du hur långt det blir om man springer skatåsmilen och runt lilla Delsjön? Jag sprang där idag och det kändes grymt bra, och gick på 1:06. Jag mätte grovt på karta till cirka 13 km, och isåfall vore det inte nån otroligt bra tid, men är det uppåt 14 km så blir jag mer nöjd.

Vila är ju aldrig kul så jag om nån förstår din sambo! Hon kanske kan cykla istället? Jag blev på det sättet av med ett envist löparknä för många år sen!
Har aldrig sprungit milen ihop med lilla Delsjön så jag vet faktiskt inte! Kan mäta den sträckan med GPS om du vill! Jag sprang alltid milen ihop med en extrasväng på 2,5:an eller femman!
Antar du gick på lilla Delsjön där du är närmast å sen tillbaks in på milen på samma ställe igen!

/Janne

Cykel

38 fina kilometrar igår afton efter jobbet. Rundan kallar jag stora Valloxenrundan. Den gör som sig bör en runda runt en sjö, nämligen Valloxen.

Valloxen har blivit lite av mitt "gym" jag rundar den med cykel, jag rundar öarna i den med kajak (paddelturer bör runda öarna när sådana finns tillstädes) och vintertid åker jag skridsko på den.

Vila är ju aldrig kul så jag om nån förstår din sambo! Hon kanske kan cykla istället? Jag blev på det sättet av med ett envist löparknä för många år sen!
Har aldrig sprungit milen ihop med lilla Delsjön så jag vet faktiskt inte! Kan mäta den sträckan med GPS om du vill! Jag sprang alltid milen ihop med en extrasväng på 2,5:an eller femman!
Antar du gick på lilla Delsjön där du är närmast å sen tillbaks in på milen på samma ställe igen!

/Janne

Sambon gillar inte att cykla :) Men hon kanske inser nyttan nu när hon inte får springa.

Ja, jag vek av milen där 18-stigen viker av, och så följde jag bara vägen runt sjön så man kommer till bron, och så direkt upp på milbanan där. Man tappar väl några hundra meter av milbanan (biten mellan vägkorsningen och bron). Jag funderar på att ta cykeldatorn och mäta nån gång. Men om du mäter med GPSen, berätta gärna! :)

Om jag minns rätt så är 2,5:an, 5:an och 8:an alla lite korta, och milen lite lång (~10200m)?

Jäklar vad vi springer. Det verkar ju dessutom vara nåt slags boom på det nu, tränings- och friluftstidningarna mfl är ju fulla med tips (av högst varierande kvalitet) om hur man tränar mest och bäst.

Själv avslutade jag gårdagen med 53 minuter "lätt distans", sprang och mötte Ulrika som var på väg hem från jobbet. Stel i benen och allmänt seg (trots drygt 4dl kaffe innan...), men jag tyckte det var svårt att få upp pulsen! Upplevde samma sak i fjol under 10-dagarspasset, dvs att pulsen stagnerar.

Nu hade jag svårt att klämma pulsen till 150, ens när jag drog på i uppförsbacke + motvind. På platten låg jag kring 140, och då ska sägas att Ulrika som cyklade bredvid påstod att jag sprang på (för) snabbt. Förresten, nu när jag mäter (på en höft) sträckan på iform.se så verkar det vara minst 12km, vilket innebär att tempot inte var så dåligt... (däremot var det för högt, som det lätt blir när man tittar på varvtalet (pulsklockan) istället för på hastighetsmätaren).

Någon med liknande erfarenheter, och idéer om varför det blir så? Noob t ex, du springer ju en massa.

Jäklar vad vi springer. Det verkar ju dessutom vara nåt slags boom på det nu, tränings- och friluftstidningarna mfl är ju fulla med tips (av högst varierande kvalitet) om hur man tränar mest och bäst.

Själv avslutade jag gårdagen med 53 minuter "lätt distans", sprang och mötte Ulrika som var på väg hem från jobbet. Stel i benen och allmänt seg (trots drygt 4dl kaffe innan...), men jag tyckte det var svårt att få upp pulsen! Upplevde samma sak i fjol under 10-dagarspasset, dvs att pulsen stagnerar.

Nu hade jag svårt att klämma pulsen till 150, ens när jag drog på i uppförsbacke + motvind. På platten låg jag kring 140, och då ska sägas att Ulrika som cyklade bredvid påstod att jag sprang på (för) snabbt. Förresten, nu när jag mäter (på en höft) sträckan på iform.se så verkar det vara minst 12km, vilket innebär att tempot inte var så dåligt... (däremot var det för högt, som det lätt blir när man tittar på varvtalet (pulsklockan) istället för på hastighetsmätaren).

Någon med liknande erfarenheter, och idéer om varför det blir så? Noob t ex, du springer ju en massa.
Det är nästan lite stötande att se så många ute i spåren. Var fanns de när jag sprang i regn, dimma och mörker i vintras? Att de drar på sig träningskläderna först när det är varmt och skönt ute, det kan jag leva med, men att de springer ifrån mig direkt är kränkande. Grrr...

Pulsen är knepig. Min puls har också fallit de senaste veckorna, i samband med att jag börjat springa mer varje vecka (har gått från 4-5 mil/vecka till 6-7). Jag vet inte vad det beror på men en positiv tolkning är att hjärtat helt enkelt anpassar sig. Mer spring -> starkare hjärtmuskel -> mer blod pumpas varje hjärtslag. En bra sak. Samtidigt känns det som att ändringen kom väl abrupt. Kan ha pågått längre än man tror men att man märker det först när skillnaden mot före-läget blivit stor nog att observeras utan förstoringsglas. Ett omständigt sätt att säga -Jag vet inte ;)

Själv tycker jag att det är svårt att springa med pulsen som mätare. Pulsen är inte så stabil som pulsklock-tillverkarna vill få oss att tro och därmed inte heller så bra mätare på träningsnivån. Titta på ett pulsdiagram på ett längre pass med konstant fart/ansträngning. Pulsen är högre mot slutet än i början. Det beror bla på att när kroppstemperaturen stiger så pumpas mer blod till skinnet, för att kylas av. Det ger mindre blod till de arbetande musklerna och sänker man inte ansträngningsnivån så måste alltså totalt sett mer blod pumpas - pulsen stiger. Pulsen påverkas också av yttertemperatur, dagsform, matsmältningen etc. Maxpulsen varierar från dag till annan och är dessutom väldigt svår att fastställa. Trots att jag använt pulsklocka i fyra år är jag väldigt osäker på min egentliga/absoluta maxpuls. Jag har mätt upp allt från 225 (!) till 187 på mig själv. Man får olika resultat beroende på hur och när man mäter.

12 km på 53 min i lättdistanstempo? Wow!

Sambon gillar inte att cykla :) Men hon kanske inser nyttan nu när hon inte får springa.

Ja, jag vek av milen där 18-stigen viker av, och så följde jag bara vägen runt sjön så man kommer till bron, och så direkt upp på milbanan där. Man tappar väl några hundra meter av milbanan (biten mellan vägkorsningen och bron). Jag funderar på att ta cykeldatorn och mäta nån gång. Men om du mäter med GPSen, berätta gärna! :)

Om jag minns rätt så är 2,5:an, 5:an och 8:an alla lite korta, och milen lite lång (~10200m)?

Cykla kan faktiskt vara rätt kul! Har själv fått en nytändning med mtb skönt susa fram i skogen med fjädrande gaffel å hydraliska skivbromsar ;)
Hittar inte mina gammla anteckningar just nu med sträckorna! Men det stämmer som du säger! 2,5+5:an lite korta,grus 8:an mkt kortare(7780m) även 12:an är mkt kortare! Å Skatåsmilen har jag mätt till 10150m!
Ska nog göra nya mätningar nu när man har gps!
Fattar precis hur du sprungit ska mäta upp den(hör av mig när jag gjort det)

/Janne

Det är nästan lite stötande att se så många ute i spåren. Var fanns de när jag sprang i regn, dimma och mörker i vintras?
Svaret är att vi hade fyra meter snö och minus trettinie grader, så vi var ute och körde isbjörnsspann (och kanske en del längdskidor...) Att springa vintertid i Östersund eller Umeå där jag bodde halva vintern, är mer nåt man gör för att hålla igång steget och inte chocka sönder kroppen sen när våren kommer (nångång i juli-augusti, samtidigt med första snön...)
Ja därom är vi eniga.
Min puls har också fallit de senaste veckorna, i samband med att jag börjat springa mer varje vecka (har gått från 4-5 mil/vecka till 6-7). Jag vet inte vad det beror på men en positiv tolkning är att hjärtat helt enkelt anpassar sig. Mer spring -> starkare hjärtmuskel -> mer blod pumpas varje hjärtslag. En bra sak. Samtidigt känns det som att ändringen kom väl abrupt... ...Titta på ett pulsdiagram på ett längre pass med konstant fart/ansträngning. Pulsen är högre mot slutet än i början. Det beror bla på att när kroppstemperaturen stiger så pumpas mer blod till skinnet, för att kylas av.
Jag har funderat en del. Enklast skulle jag tro att det handlar om en blandning av långtidsutmattning och kanske mer positiva effekter. Jag tror, som i mitt fall där jag springer i samma hastighet dag 1 och dag 4 (på en hård vecka), men med 10-15 BPM högre puls dag 1, att pulsen blir "onormalt" hög första dagen, vilket den alltid blir efter träningsuppehåll >2 dagar. Samtidigt är den "onormalt" låg dag 4, för att kroppen känner sig "akut övertränad" (dvs inte kan pressa pulsen i motsvarande grad som min hjärna vill öka ansträngningen). Antagligen hade det inte gått att igår köra ett intervallpass i högt tempo, jag tror varken benen eller pulsen hade klarat att pressa kroppen (kul att 70/20 står på schemat idag...). Det finns ju ett skäl till att man vilar sig i form till ett lopp, och inte springer som en idiot (dubbla pass) dagarna innan loppet!
12 km på 53 min i lättdistanstempo? Wow!
Nej, du skrev nog lite fel där, ordet du söker är inte "Wow!" utan "Klantjävel"... :)

Nä men seriöst, jag tar i för mycket på de lätta passen, det är därför jag har svårt att följa träningsschemata. Har liksom inte tålamod att fislöpa, när jag känner att benen har mer att ge. Ska verkligen försöka tänka ned tempot den här veckan, jag SKA hålla 5:30 på de långsamma och 5:00 på de medelhårda (OK då, 4:50...) Idag ska jag försöka att inte dräpa mig på intervallpasset...

Varit borta ett tag från den här tråden. Ser att det är läge att komma med annat än spring och cykel. Tillbringar själv kvällarna nere vid havet, antingen på dansbanan eller på gräsmattan eller på boulebanan. Där tränar jag (utför) Qi Gong och Tai Chi Chuan. Lågintensiv träning för kropp och själ. Tränat mkt låga positioner sista tiden, bra för ben rygg och bål samt för energin i stort. Tränar svärdsform också, i brist på svärd används dock skaft från krocketklubba. Rätt längd och hyffsad tyngd. Lite mer tempo och dynamik i svärdsformen vilket ger pulshöjning. Är ni i närheten kan ni alltid ansluta...

Roland

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg