Dagens aktivitet?

Dagens aktivitet uteblev. 25m/s och något slags snödrev omöjliggjorde alla tankar på utförsåkning i Trillevallen. Lite bittert att ha åkt dit (fast det var ju väldigt trevligt!), men vi lunchade iaf i värmestugan. Sen kompenserade jag bristen på aktivitet (som vanligt) genom att köpa mer grejer: Ett par nya telisar (de gamla är från -93 så det var väl dags...) inkl bindning till ett bra pris. Svinbra, hämtar ut dem nästa helg, då de självklart ska testas.

På väg från backen fick Ulrika och jag åse nåt slags fars när en äldre herre kört fast bilen i snödrevet och hur han, efter att ha dragits loss av en snövessla, gjorde allt i sin makt för att köra fast igen. Sen lämnade han hustrun gåendes efter bilen och backade(!) med öppen bagagelucka(!!) nedför hela vägen(!!!), ständigt ute i vägens absoluta periferi och lätt vinglande på ratten. Pucko är bara förnamnet, med all respekt.

På väg hem drog vi en repa förbi det bästa stället i Ösd: Storköpet vid Lillängenrondellen. Trafiklösningen där är Ösds svar på Skara Sommarland, dvs en jävla bergochdalbana och en heldagsupplevelse för hela familjen. Man riktigt anar hur barnaskriken får Volvorutorna att bågna.

Sen tog vi revansch genom ca en mil skating i Spikbodarna. Det var premiär (dvs uruppförande, alltså första gången i livet) för oss båda (skating alltså), och det gick över förväntan inklusive att det var kul! Schyssta grejor gjorde förstås sitt till, tur med rea-pjäxor för oss båda. Och tack Eva och Peder för disputationspresenten som härmed får anses invigd (ett par pedantskötta tävlingsskatisar...) Så, imorgon återvänder vi för ett försök till.
 
Mountainbike på vältrampade, halvisiga stigar. Det gick inte fort och det var inte stilfullt, men kul var det!
 
finjasjöleden

Jag och två vänner drar om fem min iväg och ska vandra runt finjasjön i skåne (skaneleden.se). perfekt eftermiddagsaktivitet. 5 grader varmt och lite moln. ska bli nice!
vad händer på andra ställen i Sverige?

/Oskar
 
Dagens aktivitet kommer att bli en allra första träning Karate...... Sonens klubb har startat en föräldrakurs som börjar idag, det kommer verkligen bli en utmaning för en gubbe som mig med krumma fotbollsmuskler i benen. Jättekul. På kvällen vankas det herrmiddag med kompisarna, där tonvikten ligger på musik och kultur (nåja). Alla ska ta med och spela instrument, det fick bli ukulele som jag inköpte i början av veckan, så denna veckan har kantats av gråtande ungar som antagligen har bättre musiköra än mig. Vi får hoppas att tondövheten försinner i samband med alkoholintag.

//Jocke
 
... Vi får hoppas att tondövheten försinner i samband med alkoholintag.
Jo, det är magiskt vad kröka kan göra för tonörat. Själv blir det åt h-vete om jag dricker och försöker sjunga, det är som att kasta det lilla jag har ut genom fönstret.

Vilket påminner om den låt jag haft i huvet/väst fram mellan tänderna under Dagens Aktivitet, Den druckne matrosens sång, med Thåström:
http://www.youtube.com/watch?v=cJRyo22JULk


Idag blev det totalt närmare tre mil skate vid Spikbodarna. Inte nypistat men istället ett försvinnande lager kornsnö ovanpå frusen skare som under dagen mörjade ihop sig till nåt mjukare. Jag avundades faktiskt inte de klassiska åkarna: Efter två dagar med +3 och sol och rätt rejäl blåst låg en försvarlig del av skogen i spåret, och det klister som hade krävts för att bemästra ett blankt spår hade nog samlat ihop en hel del rat under skidorna.

För skate var det däremot väldigt bra före. Det är tekniskt sett andra gången jag står på sån utrustning, även om det förstås blivit några försök med vanliga klassiska grejer tidigare. Inte nåt finlir från min sida förstås, det där med växlar har jag inte fått till. För närvarande har jag ettan (ä.k. "start i backe, med handbromsen i") gratis sen klassiska åkningen, börjar lära mig tvåan (med risk för magplask), trean vägrar jag köra, fyran börjar flyta på höger ben och jag tränar på vänster ben, och femman funkar så länge det går utför.

Eller, egentligen har jag bara en växel, och det är den där som funkar bra de första drygt två kilometrarna, i medlut.

Skit samma. Drygt två mil avverkades innan lunch, sen undrade jag vart Ulrika tagit vägen och började ana ugglor, men mötte henne snart eftersom hon råkat ta fel i nån avkrok och fått drygt tre kilometer backig åkning extra (lustigt, igår var det jag som orienterade fel och hamnade i en fet backe...). Efter lunchen, paj som avåts utan bestick, så drog vi ytterligare en runda på ca 7.5km, bara finåkte. De' e' najs.

Avslutningsvis så undrar jag återigen (vg se gårdagens aktivitet) över bilvanorna här nere i syd: Du har en lerig grusväg full med vattengropar. Grusvägen är för smal för att mötas på (med de mjuka vägrenar som är nu), men det finns tätt med mötesplatser. Vi hade ställt bilen vid en sådan. Måste man (medelålders man alltså) då dundra på med sin fyrhjulsdrivna Volvo, alt Dodge-pickup, i 40-50 knutar när man passerar oss som står vid sidan av vägen? Jag har aldrig sett detta i Vbtn:s glesbygd där jag ändå kört på och stått vid branog många mil grusväg vid det här laget. Det påminner om vad rekryterarna sa om primärvården här under anställningsintervjun: Ja, här finns gott om människor från städerna som inte är så vana vid att köra bil på vinterväglag, så det är många märkliga olyckor.

Det har jag märkt. Och ja, jag fick jobbet!

Med risk för att låta som en proto-fascistisk Ling-gymnastikivrare med ariskt utseende och ariska intressen och ariska värderingar, så vill jag ändå säga att det finns få sätt som är så bra när man ska fira ett nytt jobb, som längdskidåkning i solen en hel dag. Väldigt få.
 
Fram för mer längdskidor!

Började dagen med 2mil skate på ishalkiga opistade spår efter gårdagens blåst och blida.
Ut på skotertur i omgivningarna,lika mycket för utflyktens skull som för att kolla var det eventuellt skulle gå att köra hund utan att riskera livet.
en gammelhundrunda innan jag kollade damernas skidtävling,iväg och hämta draghunden som höll på koka över av iver medan jag försökte sitt aner och prata en stund med mamma.
Vi åkte i kvällsol längs skoterleden mellan Purkijaur och Norrvijaur,vet inte hur långt,men 3mil i alla fall må det ha blivit.
 
[Och nu tänker jag, med facit i hand: Vad synd att jag inte gjorde som jag först tänkte igår, dvs skrev i slutet av mitt inlägg "Funderar på att "Göra en Britt" och dra ytterligare en mil på klassiska skidor, under kvällen"... Fasen!]
 
Fredag kväll till söndag förmiddag: Trampat runt i skogar och frusna myrar i norra Uppland, hört orrspel, sett spår som jag hoppas var lo, legat i tältet och lyssnat på japansk postrock och varit nära att bryta benen två gånger. Precis som det ska vara alltså.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg