Dagens aktivitet?

Tisdag kväll: Dumt nog satte jag mig sent i kväll på Dansprinten å körde 1km intervaller(5st) den bästa gick på 4:28 med ett snitt på 11,9km/h så nu kommer jag inte sova i natt ;)

/Janne
 
Onsdag: Fick till en härlig fikapaddling idag med helt underbart väder, soligt å varmt 10gr i luften å 4gr i vattnet, nu är 1:a doppet mkt nära ;)

/Janne
 
Äntligen skogslöpning!

Jobbledig idag och stråååålande sol! Våren verkar ha kommit till Sthlm nu. 12-13 plusgrader och blå himmel.

Efter mina kroniska stukningar i höstas så har skogslöpningen fått vila lite... har blivit alternativ träning och vid löpning mest asfalt och välpreparerade löpspår. Men nu kände jag mig redo... men tog för säkerhets skull på mig vristskyddet

I skogen runt lägenheten och på väg till Lida friluftsgård så var den mesta snön borta... men av någon konstig anledning så är det ALLTID mer snö vid Lida, i dag kändes det sådär kul :-( .

Planen var att springa favoritslingan som är en kombo av 4,7 och 7,1 mtb slingorna + skidbacken. Start på parkeringen och ner mot Getaren, som fortfarande är istäckt med plogad skridskobana, vidare utmed sjön och bäverstigen där bävrarna fält en plock-o-pinn aktig hinderbana, klurig, då det är kombinerat med skrålöpning, idag dessutom på hal lera.

Sen fortsätter jag uppför skidbacken, skittungt idag, ända upp till toppen, rundar liften och fortsätter på det röda mtb spåret (4,7km) efter någon km så viker jag av på det gröna mtb spåret och springer det tills jag är tillbaka på parkeringen.

Vårfeelingen försvann nästan direkt... då 90% av löpningen gick på is eller en dm djup snö, som ibland hade lite skare, men det var sällan den höll. Surhålen var oftast täckta av is, och höll att springa på, fast inte alla. Gick ner mig rejält när isen brast på ett ställe, iskall och dyngsur upp till knäna var resultatet.

Hemma tänkte jag mig ett 5:20 tempo... men fick snabbt revidera det till sub 6, låg länge på runt 6:08 tempo, men fick lite bättre flow på slutet och klarade till sist 5:50.

Distans: 7,38 km
Tid: 43:10 min
Tempo: 5:50 min/km
GPS karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=7820845

/Thomas
 
Soligt var det även i Skåne idag. nästan tio grader varmt. Trevligt! Mindre trevligt var att det blåste rätt mycket, som vanligt... Ett lugnt åtrhämtningspass på 5,41 km blev det. 5.48 min/km. Lite högre puls än det borde vara men det är svårt att springa långsammare än ca 6 min/km. Det går en stund, så länge man tänker på det, men så fort koncentrationen släpper ökar tempot med nån halvminut per kilometer. Tråkigt och obekvämt också att springa riktigt långsamt.

I morgon blir det 8 km, inkl 6 *400 m intervaller.
 
8,76 km blev det idag. Intervaller känns väldigt jobbigt men tittar man sen på pulsen så går den ändå inte över 92%. Jag gör nåt fel.
 
Tycker det låter helt ok med 92%, jag kör med mellan 90-95% när jag kör intervaller, alltså samma som du ;)

/Janne
Tryggt att vi är fler som gör fel på samma sätt ;)

Du har nog rätt i att det är ok värden. Jag tittade på lite gamla diagram och de gånger jag kommer högre är när jag gör ett ryck de sista metrarna. Då har jag haft pulstoppar på 96-97%.

Imorgon är det vilodag med bara lite nöjescykling. Men på lördag blir det värre. Först klätterkurs hela dagen och sen 16 km löpning.Få se om jag överlever :b
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg