Det tinar ett frostnupet hjärta att ni håller liv i tråden. Har själv inte haft tillgång till internet på en vecka, men tänkte nu delge sista veckans (drygt) aktivitet. I förrgår blev det styrketräning (shit så svag man blivit av att vara sjuk i fyra veckor) och igår löpning i Östersund, men veckan dessförinnan flyttade jag hit. Det blev några hektiska, lätt röriga dygn. Detaljer nedan:
19/1:
Ringer flyttbil, packar, råddar runt med allt från obetalda räkningar till biblioteksböcker som ska återlämnas. Köper ett gäng flyttlådor. Lägger mig strax efter 01.00
20/1:
06.20 vaknar av ett SMS, men den som missar att stänga av mobilen får skylla sig själv. Ägnar hela dagen åt att ragga flyttlådor (lätt sak utan bil, inte) och packa dessa. Lägger mig 02.30, hyfsat stirrig.
21/1:
05.30 upp, pigg som en lärka, packar det sista och drar sen iväg för att hämta flyttbilen 07.00 (fick bara hyra den ett dygn). Det första jag sen gör är att köra fast flyttbilen i en isig grop efter en bil som stått på parkeringen i nån månads tid. Blir lösdragen av en vänlig traktorkille.
07.20~12.30 packas bilen, har hjälp kl 08-10 (tack Fanny och Anders!). Bilens 18 m3 räcker precis, och då är den tätt packad (äger få möbler, men desto mer böcker och bråte!). Får in två cyklar på slutet. Armarna darrar, korta nätter och tungt bärande börjar kännas.
13.00 lämnar Umeå (det sista jag gör är att ensam i lägenheten en sista gång spela Winnerbäcks "Tätort på en slätt". Det känns symboliskt, och jag känner mig som Nero på taket av Rom med fiolen i hand...). Lätt skakande händer eftersom jag inte rattat något större än en Toyota de senaste åren (flyttbilen är en sugga på 4.0x2.1x2.1). Inhandlar ett par turskidor till Ulrika.
13-18 kör jag bil, passerar orter med namn som Offer (inkl det smakfulla "Trafikplats Offer"), Subbersta, Köttsjön och Färsån. Får inte till automatradion och tvingas lyssna på Mix Megapol... Lyckligt framme bjuder Ulrika på köttfärssås, första riktiga målet mat på en knapp vecka.
18-20.30 packas allt in i nya lägenheten (tack Maria, Anna och Stefan!). Är för varvad för att kunna somna trots att jag är kräkless på alltihop. Somnar ändå efter 22
23.45 upp, har sovit en dryg timme, drömlöst, det smakar plåt i munnen. Får bara ha bilen i sju timmar till.
22/1
01.00-06.20 kör bilen upp till Umeå, lyssnar på all electronica som kunde uppbådas, har staplat fyra Red Bull bredvid varandra under växelspaken. De går åt, en efter en. Bilen betydligt lättare nu
Ulrika ringer vid halv fyra för att se att jag inte somnat (hon är helt snurrig, sluddrar på telefon). Därefter börjar jag SMSa ortnamnen för att visa att allt går bra: Sollefteå, Ö-vik... Bilen återlämnas med trekvart till godo på mina 24 timmars hyra.
08.00 somnar på golvet efter att ha lämnat bilen, är svinhög på kortisol och helt skakis. Sover oroligt och drömmer märkligt, vaknar vid elva men somnar om och vaknar först vid två. Mår riktigt, riktigt dåligt. Det susar i säven. Köper cola och godis till frukost.
15-19 flyttstädar, går segt, är rätt groggy. Somnar en kvart på golvet med trasan bredvid mig, sluddrar på telefon.
19.30-04.00 städar jag, allt går så långsamt när man är trött. Kvällens ljusglimt är dock sändningen "Radio Satan" på Studentradiokanalen, där en käck värmlänning och nån annan snubbe lirar ond, ond metal till bakgrundsljudet av en knastrande brasa, och inspelade skrik (ska väl föreställa helvetet, ssk värmlandsdialekten?). "-De här ä _rikti jävla bra dödsmetall... det tyskaste av de tyska." Sjukt roligt i alla fall.
23/1
07.30 upp, det smakar metall och lökshots i munnen, svabbar golven och masar över frysen till grannen, slänger städgrejorna och kisar lite mot solen medan jag dricker en burklatte, och äter två frusna bananer och en croissant.
10.00 flyttbesiktning. 1
r och 2
r på allt (och ändå är den kvartersvärden väldigt seriös. När det ringer under besiktningen säger han med allvarlig min och mörk, myndig röst: "-Jag svarar aldrig i telefon under en besiktning"). Har tappat en nyckel. Cylinderbyte. Fan.
11.45 går bussen från sjukhuset.