Dagens aktivitet?

En fråga till läkare & co: om man dricker alkohol och är uppe sent så presterar man självklart sämre dagen efter (som i mitt fall). Men medför det också att träningen ger mindre resultat? Med andra ord, var min runda i lördags meningslös? I fredags några glas vin, i lördags 8 km och sen några öl. Gick jag konditionsmässigt back denna helg?

Nu är ju inte jag någon läkare eller så... men tycka och tro kan man ju alltid göra.

Jag tror nog inte att du går minus, men jag tycker att det är ganska oskönt att träna bakis... och tyvärr så tillhör jag dem som inte längre kan köra på som vanligt dagen efter :-( fast då menar jag efter ett större intag... Två glas vin kan jag nog springa på... och gå plus.

Vi får se hur det går i morgon, då skall jag ut på första löppasset på länge... känner mig frisk nu efter min efterhängsna flunsa... men i kväll vankas god mat, vin och t o m skumpa (!), för jag fyller år, egentligen inget att fira, men det ska det tydligen göras ;-)...

//Thomas
 
Vet inte vad det beror på men har alltid sprungit mkt bra efter en kväll med lite rött :cool:
Har i alla fall inte märkt något negativt av mitt "supande"
Nån som har nån bra förklaring?

/Janne

Som en parentes kan nämnas att jag gjorde min bästa korpfotbollsturnering någonsin kraftigt bakis och trött. Spelade som i trans och tunnlade en målis två gånger i samma match. :)
 
Tisdag morgon blev det 7,5km löpning(fortfarande halt i skogen) sen äntligen ;)
Paddling i havet utgick från GKF vi fikade på St.Rävholmen totalt blev det över 25km paddling idag.

/Janne
 
Ja så var det bara jag igen ;)

Onsdag: Tidigt mtb till gymmet! Kändes bra fick bort stelheten i axelpartiet (som jag fått från gårdagen LD-pass i kajak)

/Janne
 
Känsla och motivation

Ikväll tog jag med mig Beppe (hunden) och begav mig till det gamla nerlagda militära övningsfältet. När jag parkerade bilen så insåg jag hur ensamma vi var. Allt var tyst förutom ett par kaniner som prasslade i dikeskanten, det var helt beckmörkt förutom ett fåtal gatlampor ifrån gamla garnisonsområdet ca en kilometer bort, man kunde även skönja stadsskenet på himlen, nu skulle pannlampan ifrån Clas Ohlsson få sitt elddop. Ordern gavs....
- FOT, häng på husse nu!
Man får vad man betalar för kom snabbt upp framför ögonen, jag hade iofs inga större förväntningar på lampan (för det är lampan jag menar och inte hunden) och det jag skulle ha den till det fungerar den till, spårlöpning eller ännu hellre grusvägslöpning. Just detta spåret är dock lite mer likt en väl upptrampad rådjursstig.
Känslan av ensamhet gjorde hela upplevelsen så mycket starkare, det var jag och hunden, hans andning och min andning, doften av skog och doften av bomullsvantarna när man torkade snoret ifrån kranen (romantiskt värre).
Jag var vid ett flertal tillfällen nära att stuka fötterna men lyckades klara mig oskadd igenom de sex kilometrarna, berikad med en känsla och motivation sällan skådad för mig gav vi oss hemåt efter lite allmän styrketräning.
Nu sitter jag med rödvinsglaset bredvid mig, hunden sover gott och jag vet att livet är värt så mycket mer...mycket mer.
 
Det tinar ett frostnupet hjärta att ni håller liv i tråden. Har själv inte haft tillgång till internet på en vecka, men tänkte nu delge sista veckans (drygt) aktivitet. I förrgår blev det styrketräning (shit så svag man blivit av att vara sjuk i fyra veckor) och igår löpning i Östersund, men veckan dessförinnan flyttade jag hit. Det blev några hektiska, lätt röriga dygn. Detaljer nedan:

19/1:
Ringer flyttbil, packar, råddar runt med allt från obetalda räkningar till biblioteksböcker som ska återlämnas. Köper ett gäng flyttlådor. Lägger mig strax efter 01.00
20/1:
06.20 vaknar av ett SMS, men den som missar att stänga av mobilen får skylla sig själv. Ägnar hela dagen åt att ragga flyttlådor (lätt sak utan bil, inte) och packa dessa. Lägger mig 02.30, hyfsat stirrig.
21/1:
05.30 upp, pigg som en lärka, packar det sista och drar sen iväg för att hämta flyttbilen 07.00 (fick bara hyra den ett dygn). Det första jag sen gör är att köra fast flyttbilen i en isig grop efter en bil som stått på parkeringen i nån månads tid. Blir lösdragen av en vänlig traktorkille.
07.20~12.30 packas bilen, har hjälp kl 08-10 (tack Fanny och Anders!). Bilens 18 m3 räcker precis, och då är den tätt packad (äger få möbler, men desto mer böcker och bråte!). Får in två cyklar på slutet. Armarna darrar, korta nätter och tungt bärande börjar kännas.
13.00 lämnar Umeå (det sista jag gör är att ensam i lägenheten en sista gång spela Winnerbäcks "Tätort på en slätt". Det känns symboliskt, och jag känner mig som Nero på taket av Rom med fiolen i hand...). Lätt skakande händer eftersom jag inte rattat något större än en Toyota de senaste åren (flyttbilen är en sugga på 4.0x2.1x2.1). Inhandlar ett par turskidor till Ulrika.
13-18 kör jag bil, passerar orter med namn som Offer (inkl det smakfulla "Trafikplats Offer"), Subbersta, Köttsjön och Färsån. Får inte till automatradion och tvingas lyssna på Mix Megapol... Lyckligt framme bjuder Ulrika på köttfärssås, första riktiga målet mat på en knapp vecka.
18-20.30 packas allt in i nya lägenheten (tack Maria, Anna och Stefan!). Är för varvad för att kunna somna trots att jag är kräkless på alltihop. Somnar ändå efter 22
23.45 upp, har sovit en dryg timme, drömlöst, det smakar plåt i munnen. Får bara ha bilen i sju timmar till.
22/1
01.00-06.20 kör bilen upp till Umeå, lyssnar på all electronica som kunde uppbådas, har staplat fyra Red Bull bredvid varandra under växelspaken. De går åt, en efter en. Bilen betydligt lättare nu :) Ulrika ringer vid halv fyra för att se att jag inte somnat (hon är helt snurrig, sluddrar på telefon). Därefter börjar jag SMSa ortnamnen för att visa att allt går bra: Sollefteå, Ö-vik... Bilen återlämnas med trekvart till godo på mina 24 timmars hyra.
08.00 somnar på golvet efter att ha lämnat bilen, är svinhög på kortisol och helt skakis. Sover oroligt och drömmer märkligt, vaknar vid elva men somnar om och vaknar först vid två. Mår riktigt, riktigt dåligt. Det susar i säven. Köper cola och godis till frukost.
15-19 flyttstädar, går segt, är rätt groggy. Somnar en kvart på golvet med trasan bredvid mig, sluddrar på telefon.
19.30-04.00 städar jag, allt går så långsamt när man är trött. Kvällens ljusglimt är dock sändningen "Radio Satan" på Studentradiokanalen, där en käck värmlänning och nån annan snubbe lirar ond, ond metal till bakgrundsljudet av en knastrande brasa, och inspelade skrik (ska väl föreställa helvetet, ssk värmlandsdialekten?). "-De här ä _rikti jävla bra dödsmetall... det tyskaste av de tyska." Sjukt roligt i alla fall.
23/1
07.30 upp, det smakar metall och lökshots i munnen, svabbar golven och masar över frysen till grannen, slänger städgrejorna och kisar lite mot solen medan jag dricker en burklatte, och äter två frusna bananer och en croissant.
10.00 flyttbesiktning. 1:eek:r och 2:eek:r på allt (och ändå är den kvartersvärden väldigt seriös. När det ringer under besiktningen säger han med allvarlig min och mörk, myndig röst: "-Jag svarar aldrig i telefon under en besiktning"). Har tappat en nyckel. Cylinderbyte. Fan.
11.45 går bussen från sjukhuset.
 
Fredag: Löpning 7,5km mkt tidigt på morgonen å tyvärr fortfarande mkt halt bitvis i "spåren" det verkar aldrig tina där folk har gått! Nu ska jag iväg till Båtmässan ;)

/Janne
 
Åkte utför hela dagen igår, i Trillevallen. Helt sjukt bra, t o m för mig som inte är nån vidare skidåkare och som ffa inte blir helt lyrisk och måste skrika och hoppa och använda obegripliga ord som "jibba" och "rejla", och som för övrigt åker på ett par anorektiska telisar från -93...

Minus tre, strålande sol, vindstilla även på toppen och svårt underbefolkat. Det kändes som att vi hade hela backen för oss själva; jag var tvungen att stå och se Ulrika åka från toppen och ända ned i ett åk, utan att jag fick se en enda kotte i backen samtidigt! Välpistat var det, och lössnön nere i skogen var det heller inget fel på. Nog en av mitt livs bästa utförsdagar (men som sagt, då är jag ju varken nån jibbare eller rejlare eller nallare eller rallare eller tullare eller snallare...)

Har ont både här och var idag, ska ändå släpa mig ut på turskidor. Imorgon börjar ju allvaret igen. Vi har minus tjugo, stiltje och strålande sol, kan det bli vackrare?

En tanke slog mig imorse: Om nu "Jamtland Jamtland Jamt och Standigt" skulle bli en republik och INTE bygga sin framtidsvision på ett snabbt och misslyckat anfallskrig på Norge och därpå följande annektering, är det inte då dags att uppta Sudan i EU så Jamtland inte blir den allra fattigaste medlemmen? Eller ska "Jamtland Jamtland" stå utanför EU också, så vi klarar oss från bottenligan i _världen_ mha just Sudan, Nordkorea, och São Tomé och Príncipe...

EDIT: Var tvungen att ändra "Tchad" till "Sudan", är osäker på om Tchad verkligen skulle bli fattigare än Jamtland... :)
 
Cykel, ca 7,5 mil. Riktigt kul att se totalt runt 35 personer som är ute och cyklar mitt i vintern, inkl dom i min grupp, bara på den tid jag var ute på vägarna i södra Stockholm. Temp -6 vid start, -2 vid hemkomst.

Räven: Med såna naturresurser kan du väl inte kalla Jämtland fattigt???
 
Veckans

Fortfarande ingen träning... har nu varit nere i en rekordlång svacka fysiskt. Känner mig i urusel form, det blir bättre någon dag, sen så återkommer mattheten, halsonten och hostan. Kombinationen med några 12 timmars arbetsdagar denna veckan har inte varit bra... nu är jag sämre igen :-(

Trots mycket jobb så har jag hunnit med några aktiviteter...

Onsdagskvällen bjöd på Oasis i Globen. Jag har sett dem två gånger förut, under deras storhetstid i mitten på 90 talet, så jag hade egentligen tänkt skippa dem denna gången eftersom konserten i Gbg blev toksågad... men så hade en kompis två ståplatsfriplåtar över, och då kan man ju inte banga :) Jag och Malin hakade på.

Dessvärre så var inte sågningarna så långt ifrån verkligheten, okej... betyget - , som AB gav, var väl att ta i, två plus av fem är mer rättvist. Noel lät som han brukar, men Liam´s röst räckte liksom inte till, han sluddrade, slarvade och klippte slutet på meningarna, det lät som om han hade dåligt flås på något sätt. Några versioner var riktigt tragiska, man stog där och skämdes, iaf vi 30-40 åringar som var med förr, såg fler som såg lite besvikna ut... stog och skakade på huvudet... men kidsen var såklart lika lyriska som jag var 95´...

Några smakprov:

http://se.youtube.com/watch?v=bO09hjotQRo&feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=7jn39jowcSU

http://se.youtube.com/watch?v=hbVy6SjwLrA

http://se.youtube.com/watch?v=TjzoyM27eog

http://se.youtube.com/watch?v=u2R-0ouseEQ

Nu till något helt annat... i går blev det en skogstur i Lidaskogarna, snöpudrat och fint väder, perfekt m ao... 7 kilometer skogsspår skulle promeneras... lugnt och fint. Självklart så blir jag helt matt och ligger på kvällen helt utslagen :-(

I dag först tre kilometer promenad vid Brantbrink på isiga löpspår, så det var bugs på som gällde... sen skjutsa Malin till flyget eftersom hon har en veckas jobb i England framför sig... och sen på 4-årskalas :) fullt ös...

//Thomas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg