Vilken vagn?
Jürg, du utgjuter dig ovan i 10 punkter, mot ”vagn”, inte någonstans talar du om vilken ”vagn” du använde!
Det är stora skillnader i såväl vikt som funktionalitet på vagnar, Dina iakttagelser o slutsatser gäller möjligen just den vagn du använde, men har lika lite relevans för frågan om det är bra eller ej med vagn som en rapport om bergscykling är bra eller ej företagen på denna hoj, (klicka). Så: det vore intressant om du informerade om vilken vagn du använde. Vilket märke? Ett eller två hjul? Kopplad var till hojen?
1) Ett ekipage med BOB är lättare att manövrera än en tungt lastad hoj med väskor. Man har ju ingen vikt på ramen. En BOB behöver inte lutas mot något. Man backar ett par decimeter o så står ekipaget för sig själv.
2) En BOB med väska väger inte mer än räcken o väskor.
3) Vi har åkt 65 km i timmen nedför i Klippiga bergen med BOB. http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm Inga som helst problem. Känns bättre än att åka 40 med väskor. Gränsen sätts närmast av fälgarnas upphettning om man måste hålla igen. Klättrar lika bra som med väskor.
4) Har aldrig varit med om att hojarna när man skjuter dem stegrar sig p g a BOBen.
5) Vi hade inga svårigheter att få ta in såväl hojar som BOBar när vi bodde på motel i USA. Tvärtom de var mkt vänliga o förstående.
6) Uppfattade heller inga svårigheter o låsa.
7) Vi hade en extra slang med: vikt ca 100 g. Däremot hade vi väldiga problem med våra Karrimore väskor i Ladakh, de lossnade nämligen från sina upphängningar, o vi löste det till slut med delar avsedda för indiska motorcyklar. Dessutom hade vi problem med en aluminium del till framväskan, den sprack vid en kraftigt stöt i minus grader på 5000 meters höjd på Chang La. En smed fick tillverka en ny i stål. http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html När det gäller Ortlieb har vi haft problem med upphängningen. Ortlieb var älskvärda nog att sända oss reservdelar till svenska ambassaden i Vientienne, Laos.
8) Cirkus kommer till stan. Löjligt. En BOB är väl inte mer uppseendeväckande än en full-lastad långfärdshoj. Dessutom när man fått in BOBen i tältet eller på hotellet är hojen helt ren, det syns inte alls att man är på långfärd, o man är klart mindre iögonfallande än en om man hade en olastad hoj med räcken.
9) Varför skulle en vimpel dra ett löjets sken över ekipaget. Vi har aldrig någonsin uppfattat att någon tyckt vimplarna varit löjliga. Tvärtom vi beklagar att vi förlorat en vimpel till en av våra två BOBar o tänker ersätta den till sommaren.
Slutligen får jag säga, att jag är förvånad över att du missat vad som för erfarna cyklister faktistk är en faktor. Det är svårt att ligga på rulle med BOB. Man kan inte ligga direkt vid bakhjulet på sin partner utan hamnar 1.5-2 m bakom. Men kanske vägde du in i ekvationen att detta sannolikt uppvägs av att man slipper det otympliga vindfång som ett par framväskor innebär.
Per
Jürg, du utgjuter dig ovan i 10 punkter, mot ”vagn”, inte någonstans talar du om vilken ”vagn” du använde!
Det är stora skillnader i såväl vikt som funktionalitet på vagnar, Dina iakttagelser o slutsatser gäller möjligen just den vagn du använde, men har lika lite relevans för frågan om det är bra eller ej med vagn som en rapport om bergscykling är bra eller ej företagen på denna hoj, (klicka). Så: det vore intressant om du informerade om vilken vagn du använde. Vilket märke? Ett eller två hjul? Kopplad var till hojen?
1) Ett ekipage med BOB är lättare att manövrera än en tungt lastad hoj med väskor. Man har ju ingen vikt på ramen. En BOB behöver inte lutas mot något. Man backar ett par decimeter o så står ekipaget för sig själv.
2) En BOB med väska väger inte mer än räcken o väskor.
3) Vi har åkt 65 km i timmen nedför i Klippiga bergen med BOB. http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm Inga som helst problem. Känns bättre än att åka 40 med väskor. Gränsen sätts närmast av fälgarnas upphettning om man måste hålla igen. Klättrar lika bra som med väskor.
4) Har aldrig varit med om att hojarna när man skjuter dem stegrar sig p g a BOBen.
5) Vi hade inga svårigheter att få ta in såväl hojar som BOBar när vi bodde på motel i USA. Tvärtom de var mkt vänliga o förstående.
6) Uppfattade heller inga svårigheter o låsa.
7) Vi hade en extra slang med: vikt ca 100 g. Däremot hade vi väldiga problem med våra Karrimore väskor i Ladakh, de lossnade nämligen från sina upphängningar, o vi löste det till slut med delar avsedda för indiska motorcyklar. Dessutom hade vi problem med en aluminium del till framväskan, den sprack vid en kraftigt stöt i minus grader på 5000 meters höjd på Chang La. En smed fick tillverka en ny i stål. http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html När det gäller Ortlieb har vi haft problem med upphängningen. Ortlieb var älskvärda nog att sända oss reservdelar till svenska ambassaden i Vientienne, Laos.
8) Cirkus kommer till stan. Löjligt. En BOB är väl inte mer uppseendeväckande än en full-lastad långfärdshoj. Dessutom när man fått in BOBen i tältet eller på hotellet är hojen helt ren, det syns inte alls att man är på långfärd, o man är klart mindre iögonfallande än en om man hade en olastad hoj med räcken.
9) Varför skulle en vimpel dra ett löjets sken över ekipaget. Vi har aldrig någonsin uppfattat att någon tyckt vimplarna varit löjliga. Tvärtom vi beklagar att vi förlorat en vimpel till en av våra två BOBar o tänker ersätta den till sommaren.
Slutligen får jag säga, att jag är förvånad över att du missat vad som för erfarna cyklister faktistk är en faktor. Det är svårt att ligga på rulle med BOB. Man kan inte ligga direkt vid bakhjulet på sin partner utan hamnar 1.5-2 m bakom. Men kanske vägde du in i ekvationen att detta sannolikt uppvägs av att man slipper det otympliga vindfång som ett par framväskor innebär.
Per