Jo, jag håller med att man bör anpassa farten och vara trevlig, men jag blir lite galen i cykelsadeln på samma sätt som man säger att många bilister blir bakom ratten.
Utmaningen jag har att klara av är att inte säga något dumt när jag cyklar (onödigt fort) i en nerförsbacke på en cykel- och gångväg (indelad med vitt streck) och jag måste bromsa in för en okopplad hund som ju inte riktigt förstår sig på några ringsignaler...
Ett annat problem är förvirrade cyklister som försöker möta mig på engelskt vis, men då brukar jag klara av att ta det lugnt och stanna på min sida. Förhoppningsvis förstår de vinken.
Över huvud taget är det alltid farten som ställer till problemen, med låg fart finns ju tid att visa på hur man anser att man bör bete sig (ordlöst blir nog oftast bäst också).
Utmaningen jag har att klara av är att inte säga något dumt när jag cyklar (onödigt fort) i en nerförsbacke på en cykel- och gångväg (indelad med vitt streck) och jag måste bromsa in för en okopplad hund som ju inte riktigt förstår sig på några ringsignaler...
Ett annat problem är förvirrade cyklister som försöker möta mig på engelskt vis, men då brukar jag klara av att ta det lugnt och stanna på min sida. Förhoppningsvis förstår de vinken.
Över huvud taget är det alltid farten som ställer till problemen, med låg fart finns ju tid att visa på hur man anser att man bör bete sig (ordlöst blir nog oftast bäst också).