crazy; sa:
Jag [har bara åkt] ... åttio mil Mtb. Jag har redan vari[t] nära att köra på barn vid två tillfällen. Hund vid ett tillfälle och vuxna människor vid några tillfällen. Jag ...[skämmer slag på barn genom att] panikbroms[a] bara några meter framför ... .
Idag ... så skulle jag köra om två cyklister som masade sig fram i några km/h. Den ena körde på väster sida av gångvägen och den andra på höger sida i bredd. Vad gör man? Jo det enda jag kan göra är att sakta in eller köra om mitt i mellan vilket jag gjorde....
Därefter möte jag tre barnvagnar i bredd plus två till som gick brevid. Dom tog upp hela grusvägen så jag åkte förbi på gråset (nästan i diket) till vänster om dom i ganska hög hastighet ( 20km/h). Sedan var det något liknande med ett antal barnvagnar i bredd som jag körde förbi utanför vägen på höger sida, precis efter var en till grupp som tog upp nästan hela vägan som jag var tvungen att köra om på vänster sida. Snacka om att köra slalom. Innan så hade jag dessutom mött en grupp med hundar och människor som jag var tvungen att köra i mellan pågrund av att dom inte flyttade sig.
...
folk (kvinnor) med barnvagnar (... kallar [jag] ... barnvagnsmarodörer)
mvh
crazy skrev:
Jag skall köpa mig en [ringklocka] så fort som möjligt.
Jag har kört drygt 3000 mil MTB på stig och har aldrig haft någon incident av den typ du skriver. Inte en enda gång!!! Undrar i mitt stilla sinne om du åkt utan hjälm och kört ikull och slagit huvudet ett antal gånger?
Vimlar det av barn, hundar, fotgängare, barnvagnar, är det ett ytterst olämpligt ställe att cykla fort på. Om du alls ska fortsätt åka MTB föreslår jag, i) att du lär dig reglerna för MTB och i fortsättningen saktar ner och anpassar farten och uppträder trevligt mot folk i din omgivning i stället för att skrämma dem och göra dem MTB-fientliga, ii) att du söker upp stigar där det inte går att dra barnvagn. Fråga dig själv: går det att dra barnvagn här? Är svaret jakande använd det som sitter inuti hjälmen (om det finns något) till att leta rätt på någon mer krävande stig.
Om du envisas med att åka bland barnvagnar föreslår jag, att när du köper ringklockan även köper en ny cykel som passar din åkstil: en 25 kilos damcykel utan växlar med fotbroms och cykelkorg passar perfekt där det dras barnvagnar. Om du hunnit bli för stor för en trehjuling.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html