Skillnaden mellan NNN och NNN BC

Låter ju bra med möjligheten till "bootfitting" (det får jag alltid göra med mina utförspjäxor), men går de att göra bredare om tårna?
Det kan jag inte svara på. Det är främst de hårda delarna som kan formas, se tex https://madshus.com/en-se/support/technical-guides
Tåboxen tror jag inte kan ändras, men gissar att det finns tillverkare som har bredare än andra.

Anpassningar av slalompjäxor har funnits sedan de började tillverkas i plast. Räcker inte en formbar innersko kan skalet ändras. Har själv sprutad innersko. Finns behovet finns en lösning vilket jag tror gäller även för längdpjäxor.

Hur har du löst problemet på dina BC-pjäxor?

Tack för Madhus-länken, den var nyttig på många sätt! Har faktiskt inte provat Madshus, tyckte de såg smala ut i tåboxen i relation till deras instegsvolym. Men skenet bedrar ibland, får bli av att testa IRL.
(...) Hur har du löst problemet på dina BC-pjäxor?
Jag har efter några felsatsningar hittat en kanske inte idealisk men helt OK pjäxa (Lundhags, modellen verkar inte finnas kvar, bara lågt gummiskydd kring tårna, läder i övrigt). Den har en tydlig "midja" som håller fast foten i höjd med fotvalvet, och hyfsat låg instegsvolym. Jag har fått lästat ut tåboxen så mycket det nu gick och bytt innersula till en som är tunnare längst fram. Kring insteget får jag ändå köra mitt standardtrick: två gamla ullrotté-knästrumpor med avklippt fot, hopvikta till lagom tjocka och mjuka "bilringar", som får fylla ut utrymmet kring vristerna.
Men sådana småknep funkar ju inte i hur smala/högvalvade skor som helst.

Tack. Ja, detta tåls att tänka på. Men jag ska kolla efter ett par skatepjäxor, och se om det gör någon skillnad.
Enligt min erfarenhet är det stor skillnad i stabilitet mellan pjäxor för klassisk skidåkning och skejtpjäxor.
Har åkt med NNN-bindning och skejtpjäxor flera år och tycker det fungerar jättebra. Men förra skridskosäsongen råkade jag en gång få med fel par pjäxor, åka med klassiska pjäxor var mycket mera ostadigt och vingligt och inte alls lika roligt. Jag har även ett par skenor med BC-bindning och turpjäxor, det är också bra men föredrar skenorna med den lättare NNN-bindningen.

Enligt min erfarenhet är det stor skillnad i stabilitet mellan pjäxor för klassisk skidåkning och skejtpjäxor.
Har åkt med NNN-bindning och skejtpjäxor flera år och tycker det fungerar jättebra. Men förra skridskosäsongen råkade jag en gång få med fel par pjäxor, åka med klassiska pjäxor var mycket mera ostadigt och vingligt och inte alls lika roligt. Jag har även ett par skenor med BC-bindning och turpjäxor, det är också bra men föredrar skenorna med den lättare NNN-bindningen.
Jo, ska in till kryssbutiken och testa pjäxor idag.

Jag var och testade pjäxor i butik, men är inte helt övertygad till skatepjäxor. Och det blir svårt när man inte kan testa dem på riktigt.

Jag hade en kollega som gärna åkte skridskor, och föredrog sina gamla alpinpjäxor och fast häl. Eller kanske bara att han tyckte att det var en onödig utgift att skaffa annat när det fungerade så. Det var i alla fall en flitig skridskoåkare som gärna drog med andra ut på isarna på kvällen/natten efter jobbet.

Man kan nog ha många olika lösningar, andra som jag känner väl har svårt att vänja sig vid lös häl (eller om det är pjäxorna som hör till). Bra att pröva olika så att man är nöjd själv till slut.

Välj det du tror på. Du har åkt och har troligtvis en uppfattning vad du vill förbättra.
Jag vet att min teknik behöver bli bättre, trots att jag har en hyffsat bra teknik. Och då är min fundering om det blir lättare och bättre om jag byter till skatepjäxor. Och det blir några fler varv innan jag har funderat klart.

Vet inte, kanske ett lyxproblem.
Förstår bara inte vad som skulle kunna bli fel med skatepjäxor jämfört med alternativen för själva åkningen. I alla fall inte jämfört med de pjäxorna jag har sett folk använda. Möjligt att en låg sko där foten sitter bra fast skulle vara en fördel för en del men det tror jag inte ens finns.

Vad åker du med nu?

edit: nnn er ju bindningsystemet och det finns en massa olika bindningar och pjäxor till det systemet. En skate bindning har tex en hårdare flex än en klassisk bindning.

Senast ändrad:
Förstår bara inte vad som skulle kunna bli fel med skatepjäxor jämfört med alternativen för själva åkningen. I alla fall inte jämfört med de pjäxorna jag har sett folk använda. Möjligt att en låg sko där foten sitter bra fast skulle vara en fördel för en del men det tror jag inte ens finns.

Vad åker du med nu?
Nu åker jag på ett par Alpinapjäxor som är väldigt styva men de är låga.
.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg