Coldsteel

Haha, erkänner mig skyldig till att vara en knivfetischist. Det här namnet skall jag nog sprida runt i mina knivkretsar :) Mitt nya alias.

Med tanke på ditt svar så kan jag säga att vi är nog rätt nära varandra nu, bildligt talat (ingenjören och knivfetischisten).

Men då återstår en viktig slutfråga. Hur kommer det sig att du själv inte är en knivfetischist med tanke på din utbildning och fritidsintressen??? Det är som att jobba i en godisbutik och avsky choklad.

Vi höres, god natt!

~Paul~

Spyderco Micarta Spot

Här är bilden som du försökte bifoga Anders:
SpydercoMicartaSpot.jpg

Måste nog förklara tanken bakom den här designen. Det är en sk neck knife. Dvs, den skall bäras runt halsen i en kydexslida.

Eftersom det är en självförsvarskniv så är snabbheten i framtagningen A och O. Den används oftast i något som amrisarna kallar reversed grip; eggen ifrån kroppen och svepande rörelser med armen från höger till vänster. Meningen är inte att döda motståndaren utan att skada honom. Ganska otäck liten rackare.

Jag äger den inte med syfte att attackera stackare på stan', den ingår helt enkelt i Spydercosamlingen.

~Paul~

PS Gissa vilket stål den är gjord i :)

Re: Spyderco Micarta Spot

dePaul; sa:
Här är bilden som du försökte bifoga Anders:
SpydercoMicartaSpot.jpg

Måste nog förklara tanken bakom den här designen. Det är en sk neck knife. Dvs, den skall bäras runt halsen i en kydexslida.

Eftersom det är en självförsvarskniv så är snabbheten i framtagningen A och O. Den används oftast i något som amrisarna kallar reversed grip; eggen ifrån kroppen och svepande rörelser med armen från höger till vänster. Meningen är inte att döda motståndaren utan att skada honom. Ganska otäck liten rackare.

Jag äger den inte med syfte att attackera stackare på stan', den ingår helt enkelt i Spydercosamlingen.

~Paul~

PS Gissa vilket stål den är gjord i :)

Herregud!! Är det någon som köper sådant skit för att försvara sig??

/mattias

Hej Mattias!

Ja tydligen gör amerikanarna det. Jag håller med dig inte mycket att komma med mot en Busse Battle Mistress :)

Men det påstås att de som behärskar tekniken i den här speciella självförsvarsstilen är dödliga. Vet inte. Har bara sett enstaka video på nätet och det säger inte så mycket.

Kniven ingår i min obrutna 4 års samling så av naturliga orsaker så var jag tvungen att ha den med. I övrigt hade jag aldrig kommit på tanken på att köpa den.

~Paul~

PS Här är en intressant artikel och Miker Turber. Han jämför en Cold Steels Trail Master i Carbon V mot en Busse Basic #9 i modifierat Infi (regular Infi skall tydligen vara ännu "svettigare"). Bl a gör han samma bryttest som Fällkniven: http://www.bladeforums.com/magazine/trial/csvsbusse-1.html

ColdSteelTrailMastervsBusseBasic9.jpg

Trail Master till vänster, Basic till höger

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg