Ja, tanken var att fogen skulle vara solid.
Ok, låt se. Ett genomsnittligt rostfritt ståls E-modul ligger väl någonstans runt 200GPa? Menar du att alla stålsorter ligger på 200 och därmed är 420J2 och VG10 exakt lika och således beter sig lika då det gäller elasticitet och plasticitet?
210 MPa är det väl, och det är så lika så att man får blanda in lite gjutjärn och annat för att hitta järnlegeringar som skiljer sig 5% från varann. (Jag är i och för sig ute på lite svag is med siffrorna eftersom jag inte har nån "dammig" formelsamling e.d.)
Detta betyder att den elastiska styvheten är lika för material med lika E-modul, dvs i stort sett järnlegeringar. Jag vågar inte säga vad de olika rostfria stålen hamnar (troligen väl inom 5%); möjligen är de relativt höglegerade och dessutom kan jag bara SS-beteckningar, och du blandar rätt friskt mellan normerna tror jag. Plasticeringsnivån (sträckgränsen) dvs när materialet inte fjädrar tillbaka längre, varierar dock kraftigt mellan stål med olika sammansättning och värmebehandling. (Hmhm... du driver väl inte med mig nu?)
Eftersom 420J2 är så pass mycket mjukare så borde de restspänningar som finns i bladets yttre skilja sig från den inre kärnan?
Ser inget samband där, men kanske missförstår.
Med andra ord när man gör ett så pass brutalt böjprov som Fällkniven tydligen gör så belastas stålets ytterfibrer mest och en kombination av restspänningar (och det faktum att dislokationsrörelser sker lättare på ytan)
Gör de? I huvudsak för att spänningarna vid just böjning blir störst där kanske?
resulterar i att man överskrider sträckgränsen för det mjuka 420-stålet med resultat att man får en kvarvarande plastisk deformation samtidigt som den hårdare kärnan borde uppvisa sprickor (eller i bästa fall klara sig, och fjädra tillbaka, vilket jag tycker låter otroligt)?
Bladet blir i alla fall krokigt efter en sån behandling (vid plasticering i delar av materialet, homogent eller ej).
Om jag förstått det rätt så är motståndet hos plastisk deformation i stål riktningsberoende, det vill säga att när stålet är som mest böjt så är atomriktingen olika i den konkava delen jämfört med den konvexa.
Nu är du nog inne på Fasta tillståndets fysik, och den har varje ingenjör rätt att glömma efter examen. Jag ställer mig likgiltig till påståendet och oavsett riktigheten har det nog ingen betydele.
När man således har uppnått gränsen för den elastiska töjningen i 420J och därmed laminatet (vilket 8 cm borde uppfylla) så har man också passerat materialets sträckgräns och den plastiska deformationen tar vid med atomglidning på både inre och yttre laminatet som resultat, eller har jag fel?
Atomglidning är nog att göra sig märkvärdig, det glider på kristallin nivå i första hand (dislokationerna!). Om det sker vid 8 cm utböjning vet jag inte, jag vet ju inte hur långt bladet är ens (Jag är ingenjören, du knivfetischisten!). Men 8 cm låter ju vådligt.
Återigen, jag kan inte förstå att det här inte skulle påverka bladet i sin helhet eftersom de båda stålsorterna är så olika.
Så länge plasticering inte sker händer inget, och det yttre stålet kommer garanterat att plasticera först, och innan brott sker på det inre, ifall det yttre stålet är mjukare, dvs har lägre sträckgräns.
Tvärsäkert!
Men det finns ett intervall då det yttre stålet plasticerar och det andra bara böjer sig elastiskt utan kvarstående skador som deformation eller sprickor (=brott!)
Men du får förklara eftersom det är du som är ingenjören och jag är bara knivsamlaren