Jag har insett att jag var lite för generell i ovanstående. Mitt KAP-Arctic kommer att körasAll den här provningen ska ju göras med ~0,6L -flaskor - för att få så lika ingångsvärden som möjligt
så OmniLite's miniflaska går bort...
med sin låga, breda och stabila kinesiska 1L-flaska - den ska ju ändå stå rakt upp och ned.
Och MSRs Dragonfly kommer (naturligtvis) att köras med den 0,7L flaska de själva kallar för
591ml - vilket i deras fall är maxfyll-linjens nivå...
Skulle vi gå efter den standarden så skulle de andra kallas 530ml-flaskor, och kinesen för en
800ml-flaska. Sedan så har vi den lilla egenheten att vissa flaskor även är försedda med en
andra, lägre placerad linje: Den maxfyll-linje som gäller om en pump är placerad i flaskan,
och inte bara den vanliga flaskproppen. Den linjen är på 85% av den vanliga maxfyll-linjen
– vilket _jag_ tycker låter smart och säkrare. Om en flaska fylld till linjen drabbas av över-
temperatur så har ju pumpen minskat det tillgängliga expansionsutrymmet – och flaskan
riskerar då brista vid ett klart lägre tryck än annars. => O-bra! Eldbollar gillar jag inte....
Så den lägre nivån kommer att tillämpas för samtliga tester. Flaskorna blir alltså fyllda till
den lika-för-alla nivå som utgör 85% av (övre) maxfyll-linjen. Sedan pumpas de till rekom-
menderat tryck enligt resp. manual.
Förvärmningsspriten (Tenol) förvaras i en grön Optimus bränsleflaska med linjen på 250ml.
Tenolen kommer sedan att doseras med en konverterad 5ml injektionsspruta. Då går det att,
på millilitern, hålla reda på hur mycket förvärmningssprit de olika brännarna fått när de fyllts
så högt som deras förvärmningsspritsskål kan hantera...
/Odd