Ehm, ok det var det jag befarade att du menade.
Tyvärr så måste jag konstatera att du blandar ihop äpplen och päron. Varken eggen eller själva bladet på Fällknivens alster är "starkare" än de på Cold Steels Carbon V-knivar.
Hade styrka varit Fällknivens primära syfte så hade de satsat på ett ganska ordinärt kolstål som t ex 1095, O1, 52100 eller liknande. Alla dessa stålsorter är bra mycket mer ”starka”, som du uttrycker det. Och vad värre är: Cold Steels Carbon V tillhör också kategorin kolstålsknivar. (Ingen vet helt säkert vad Carbon V innebär eftersom Cold Steel varierar sammansättningen i sitt stål med jämna mellanrum men tester gör gällande att det antagligen handlar om modifierat 52100 kolstål).
Det Fällkniven är ute efter är det optimala förhållandet mellan styrka och abrassionsmotstånd (nötning) och därmed så måste de tillverka knivar som är så pass tjockbladiga. Men det betyder sannerligen inte att de är starka!
Det felet du gör är att blanda ihop hårdhet och styrka. En hård egg betyder inte automatiskt att kniven är stark. Snarare tvärtom. En sådan egg är till 99,9% väldigt spröd och sannerligen inte stark.
Däremot är den som du mycket riktigt säger abrassionsstark. Det vill säga att den tål nötning bättre och därför förblir vassare än längre tid.
Det faktum att Fällkniven gör sina blad så pass tjocka är inte för att göra dem till veritabla kofötter utan för att lamineringen av stålet nästan kräver detta i samband med dessa modeller.
Skall du således tillverka en Bowiekniv i dessa material så måste de se ut på det här viset. Dessutom är de inte speciellt lämpade att bryta med eftersom det kraftiga höljet visserligen klarar en hel del flex, men den hårda och spröda kärnan gör det inte!!
Du kan således böja den yttre lamineringen ganska mycket utan att riskera sprickor. Men då har kärnan för längesedan fått oreparabla skador (det vill säga om kärnan är någorlunda tjock. Det säger sig självt att en väldigt tunn kärna går att böja mer än en tjockare, men vad skulle man ha för nytta av en sådan här kniv??). Med andra ord; dessa knivar är utpräglade skärverktyg och inget annat.
Slutsatsen är således: Tvärtom mot vad du säger så är Carbon V ett starkare stål än Fällknivens hightech-stålsorter. Fällknivens blad är däremot hårdare (det är här jag tror att du har missuppfattat det hela). De är också avsevärt mer rostresistenta och har en, enligt min åsikt, överlägsen konvex slipfas.
Problemet är tyvärr att underhålla den här typen av eggar. Ytterst få människor klarar av att bibehålla den ursprungliga formen. Ett sätt är förståss tricket med musmatta och ett fint sandpapper.
~Paul~
PS Här har du en annan bra knivdiskussion (visserligen väldigt gammal, men i mångt och mycket aktuell än idag):
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8862