Coldsteel

Nordstjärnan skrev:
”Vill man däremot ha starkare knivar …så ska man välja Fällkniven”
”Fällknivens slidknivar är designade för att vara så starka som möjligt”
”Dom är mycket populära som kamping knivar och för militärt bruk,grupper av kunder som kräver just starka blad som ska tålas att bryta med”.
Hej!

Skulle du vilja utveckla dessa påståenden?

Har jag förstått det rätt att du menar att med exakt samma bladgeometri, dvs tjocklek, slipfas, längd och utseende på bladet så är Fällknivens blad starkare än blad från Cold Steel?

Du får också berätta vad exakt du menar med starkare. Rör det sig om förmågan att förbli vass en lång tid eller förmågan att tåla slag, böj- och vridningar?

~Paul~

När jag menar starkare så menar jag både eggen och själva bladet. Jag menar knivens förmåga att tåla vridningar och förmågan att behålla skärpan en lång tid. Speciellt gäller det Fällkniven knivar som är tillverkade i laminerat pulverstål.Det stålet håller skärpan otroligt länge samtidigt som det är väldigt starkt.

dePaul (Paul Dalforsén) skrev:
”Har jag förstått det rätt att du menar att med exakt samma bladgeometri, dvs tjocklek, slipfas, längd och utseende på bladet så är Fällknivens blad starkare än blad från Cold Steel?

Nu är det lite svårt att jämföra så,efersom att det inte finns någon kniv från Cold Steel och Fällkniven som är exakt likadan när det gäller alla aspekter som tjocklek,slipfas och bladgeometri. Det är en fråga om eget tycke och smak,men jag anser att Fällknivens blad är starkare än dom från Cold Steel,och det beror på att det laminerade VG10 stålet samt det laminerade pulverstålen 3G och SGPS är mycket bättre än dom stål som Cold Steel använder.

Det rostfria AUS-8A och kolstålet Carbon V som Cold Steel använder är bra,dom är absolut inte dåliga,men dom stål som Fällkniven använder är bättre.

Knivar ska inte användas till att öppna bildörrar eller att öppna konserv burka. Till det så passar kofot och konservöppnare bättre.

/David

Ehm, ok det var det jag befarade att du menade.

Tyvärr så måste jag konstatera att du blandar ihop äpplen och päron. Varken eggen eller själva bladet på Fällknivens alster är "starkare" än de på Cold Steels Carbon V-knivar.

Hade styrka varit Fällknivens primära syfte så hade de satsat på ett ganska ordinärt kolstål som t ex 1095, O1, 52100 eller liknande. Alla dessa stålsorter är bra mycket mer ”starka”, som du uttrycker det. Och vad värre är: Cold Steels Carbon V tillhör också kategorin kolstålsknivar. (Ingen vet helt säkert vad Carbon V innebär eftersom Cold Steel varierar sammansättningen i sitt stål med jämna mellanrum men tester gör gällande att det antagligen handlar om modifierat 52100 kolstål).

Det Fällkniven är ute efter är det optimala förhållandet mellan styrka och abrassionsmotstånd (nötning) och därmed så måste de tillverka knivar som är så pass tjockbladiga. Men det betyder sannerligen inte att de är starka!

Det felet du gör är att blanda ihop hårdhet och styrka. En hård egg betyder inte automatiskt att kniven är stark. Snarare tvärtom. En sådan egg är till 99,9% väldigt spröd och sannerligen inte stark.

Däremot är den som du mycket riktigt säger abrassionsstark. Det vill säga att den tål nötning bättre och därför förblir vassare än längre tid.

Det faktum att Fällkniven gör sina blad så pass tjocka är inte för att göra dem till veritabla kofötter utan för att lamineringen av stålet nästan kräver detta i samband med dessa modeller.

Skall du således tillverka en Bowiekniv i dessa material så måste de se ut på det här viset. Dessutom är de inte speciellt lämpade att bryta med eftersom det kraftiga höljet visserligen klarar en hel del flex, men den hårda och spröda kärnan gör det inte!!

Du kan således böja den yttre lamineringen ganska mycket utan att riskera sprickor. Men då har kärnan för längesedan fått oreparabla skador (det vill säga om kärnan är någorlunda tjock. Det säger sig självt att en väldigt tunn kärna går att böja mer än en tjockare, men vad skulle man ha för nytta av en sådan här kniv??). Med andra ord; dessa knivar är utpräglade skärverktyg och inget annat.

Slutsatsen är således: Tvärtom mot vad du säger så är Carbon V ett starkare stål än Fällknivens hightech-stålsorter. Fällknivens blad är däremot hårdare (det är här jag tror att du har missuppfattat det hela). De är också avsevärt mer rostresistenta och har en, enligt min åsikt, överlägsen konvex slipfas.

Problemet är tyvärr att underhålla den här typen av eggar. Ytterst få människor klarar av att bibehålla den ursprungliga formen. Ett sätt är förståss tricket med musmatta och ett fint sandpapper.

~Paul~

PS Här har du en annan bra knivdiskussion (visserligen väldigt gammal, men i mångt och mycket aktuell än idag):
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8862

Jag hänger delvis med i ditt resonemang. Man kan jämföra knivarna med olika utryck som abrassions styrka,hårdhet mm och få fram olika resultat genom det. Om man ser till Fällknivens bryttester http://www.fallkniven.com/sv-test.htm på VG10 stålet så visar dom siffrorna på bryt punkten av knivarna,dvs hur mycket dom tål tills det att dom går av.

Hade knivarna vid samma tester varit i kolstål tex Cold Steels Carbon V(som är det samma som 52100-det är Camillus som tillverkar Cold Steels Carbon V knivar)så hade knivarna blivit böjda men kanske inte brytits av. Dom hade återgått till att nästan varit raka efteråt. På det viset kan man säga att kolstål är starkare än rostfritt,det håller jag med om.

Ser man däremot till abrassions styrka så är dom rostfria knivarna starkare. Den konvexa eggen är enligt min mening den bästa sortens egg en kniv kan ha,och kombinationen konvex egg och laminerat rostfritt stål gör knivarna väldigt bra.

Det stämmer att konvexa eggar är mer svåra att bryna och underhålla än konventionella knivar. Jag brukar stroppa dom på ett fint sandpapper med jämna mellan rum,men när dom blivit riktigt slöa tar jag till ett fint Diamant bryne.

Jag vet inte mycket om ovanstående knivar, men å andra sidan är jag lite osäker på hur resonemanget angående styrka, abrasion, "flex" etc. hänger ihop.

Stål har i stort sett oberoende av sammansättning samma E-modul. För höglegerat stål kan man tala om lite skillnad, men i praktiken kan vi nog bortse från detta.

E-modulen är det som har betydelse för hur mycket kraft det krävs för exv en viss utböjning.
Den är alltså i princip lika för knivmaterial, så länge de är gjorda av stål.

Det som man däremot kan laborera med genom legering och värmebehandling är hårdhet och plasticeringsnivå. Dessa hänger ihop och är också i princip samma sak.

Sprödhet är inte ett mått på att ett material går av vid exv elastisk böjning till en viss grad, det är snarare ett mått på hur mycket plasticering som kan ske innan brott. Hårda och starka material klarar som regel detta sämre och kallas då spröda.

Om man har ett hårt material i kärnan och ett mjukare utvändigt så kommer inte kärnan att nå brottspänningen tidigare än det utvändiga materialet plasticerar.
Kärnan utsätts dessutom p g a geometriska skäl för betydligt lägre spänning än det utvändiga materialet. Dock kan man få brott i kärnan om man böjer bladet så mycket att det utvändiga materialet plasticerar kraftigt och kärnan till sist når brott eftersom utböjningen är så stor. Rent praktiskt kan det ju förstås vara en fördel med en mjuk kniv som plasticerar lätt och framförallt länge. Den tar inte upp större krafter och den förblir inte oskadad vid avlastning, men den viker sig för kraften, och går sedan att böja tillbaka någorlunda.

Av samma åsikt

Ja, det var så här jag menade. Anders uttrycker i stort sett samma åsikter som jag men skriver de på ett annorlunda sätt.

Hur som helst så skulle jag undvika att banka in min Fällkniven-bowie i en stubbe med en träsko :) och sedan försökt att bända ut den medelst diverse vridningar.

Men även Cold Steel har på senare tid haft en del problem med sin kvalitetskontroll. Det är idag Camillus som tillverkar Carbon V för Cold Steel. Om det beror på detta vet man inte.
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php?t=328256

~Paul~

Intressant länk du gav. Den visar hur Recon Scout kniven har brutits av på ett väldigt konstigt ställe på bladet.Det är ju så att Cold Steel har under flera år marknadfört sina knivar som är gjorda i Carbon V stål som "oförstörbara" och "dom starkaste knivarna i världen". Så är förståss inte fallet. Carbon V är inget super stål,utan ett vanligt kolstål. Det finns bättre kolstål än Carbon V,tex kolstålet A2.
A2 är populärt hos knivmakare och finns även hos en del fabriks tillverkade knivar.

Ja, inte klokt. Det är som någon skrev på Bladeforum att det är ett designfel. Att göra en övergång intill parerskyddet så pass abrubt avsmalnad är att tigga om trubbel.

Du har rätt i att A1 är ett bra stål. Själv skulle jag föredra Busse's Infi i mina överlevnadsknivar. Men det är tyvärr inte att fundera på med tanke på de priserna.

Ett annat bra märke, "Fehrman" gör liknande knivar men något billigare, de kör med S3V (ännu ett pulversuperstål) härdat till 57-59. Det här stålet verkar uppvisa den optimala balansen mellan abrassionsmotstånd och slagtålighet, flex (eller plasticering, som Anders föredrar att kalla det ;) ): http://www.crucibleservice.com/eselector/prodbyapp/tooldie/cpm3vt.html

Verkar ha en optimal härdningsgräns vid HRC 62.

http://www.fehrmanknives.com/knives.htm

Jag lovar, dessa knivar är riktiga stridsvagnar. Tyvärr är de inte heller "gratis" :(

fehrman_2.jpg

Fehrman Final Judgment 9,5"

Spyderco%20FB08B%20Micarta%20Spot.jpg

Men, är det säkert att det inte går lika bra med en Mora?

Hm, efter en titt på din hemsida förstår jag att du är bortom all räddning, men respekterar dig som du är :)!

ED: Vete katten vad som hände med bilden, den var framme först, men försvann sedan... En märkvärdig kniv var det i alla fall.

Mezzner; sa:
Hm, efter en titt på din hemsida förstår jag att du är bortom all räddning, men respekterar dig som du är :)!
Ha ha ha, ja du har nog rätt. Det är en del av min samling.

Förresten, det går nog inte att länka direkt till bilderna där. Tyvärr har jag heller inget "dumpningsställe" :(

Jag har faktiskt en hel del Moror i min samling. En av de bättre är en Mora Camping från 70-talet. Liknar lite den kniv (Woodlore) som Ray Mears anväder i sina överlevnadsfilmer. Moran är kanske något smäckrare.

Det 14.5 cm långa bladet är gjort i Sandvik 12C27 stål, sabelslipat (eller nordisk slipning, om man föredrar det namnet) och bubinga hadtag.

Slidan är kanske den svagaste länken. Visserligen tillverkad i läder men ingen hög kvalité tyvärr. Tunn och sladrig. Hade den haft en bättre slida så hade den här kniven varit en klar favorit. Det bästa av allt; köpte den på Tradera för 50.- exkl. frakt (plus två till :) )

~Paul~

Det var rejäla pjäser som Fehrman knives tillverkar! Precis i min smak. Jag var nu inne på din (dePaul´s) hemsida och tittade på din samling. Jag såg att det är Spyderco som du gillar i första hand av det stora antalet att döma.Jag samlar också på knivar och jag tycker alltid att det är intressant att få se andras samlingar.

/David

Hej igen David.

Ja, det är alltid kul med likasinnade knivfantaster :). Har du någon hemsida så man kan få kika lite?

För att ta upp ämnet Cold Steel. Skulle jag i dagens läge välja en enda kniv i deras sortiment så skulle jag nog trots allt välja en SRK. Det är enligt min åsikt en no-nonsens kniv. Inga onödiga detaljer, bara ett renodlat skärverktyg (med en viss kapacitét att bända med :) )

~Paul~

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg