Bulta upp Omöjliga väggen!

Re: Kolla med förstabestigaren.

sfrge; sa:
Tänk om du själv har gjort en egen led där det finns passager med tveksamma eller obefintliga säkringsmöjligheter som du hängt ett tag på och till slut lyckats leda upp. Två dagar senare så har någon satt en bult där bara för att den personen inte vågade gå som förste man annars, då skulle du nog inte vara nöjd.
...

Faktum är att på många klassiska leder skulle det vara generalfel att bulta upp ock göra den helt "riskfri" så att säga, då misster man hela tjusningen med leden.
Så är det bara.

Jag säger bara en sak: TRÖTT TRÖTT TRÖTT på denna machoinställning bland klättrare!!!!!!!!!!!!!!!!

Tänk om jag hade gjort en nytur på det sätt som Fredrik beskriver och lämnat en viss passage riskabel (dvs utan säkringsmöjlighet). Senare klättrade någon samma led, föll på denna passage och skadade sig - i värsta fall allvarligt eller med dödlig utgång. Då skulle jag inte heller vara nöjd.

Men det är klart - huvudsaken är väl att man själv får känna sig stark, modig och störtcool...

Jag slipper gärna kommentarer i stil med att "Alla klättrare har ansvar för sig själva - dvs om nån idiot tar en risk på en led så är det inte förstabestigarens fel". Det handlar inte om vem som är ansvarig och syndabock. Jag skulle ändå ha oerhört svårt att hantera om nån råkade illa ut pga att jag lät bli att sätta en bult för att värna om min egen prestige.

Re: Re: Kolla med förstabestigaren.

petratetra; sa:
Jag säger bara en sak: TRÖTT TRÖTT TRÖTT på denna machoinställning bland klättrare!!!!!!!!!!!!!!!!

Tänk om jag hade gjort en nytur på det sätt som Fredrik beskriver och lämnat en viss passage riskabel (dvs utan säkringsmöjlighet). Senare klättrade någon samma led, föll på denna passage och skadade sig - i värsta fall allvarligt eller med dödlig utgång. Då skulle jag inte heller vara nöjd.

Men det är klart - huvudsaken är väl att man själv får känna sig stark, modig och störtcool...

Jag slipper gärna kommentarer i stil med att "Alla klättrare har ansvar för sig själva - dvs om nån idiot tar en risk på en led så är det inte förstabestigarens fel". Det handlar inte om vem som är ansvarig och syndabock. Jag skulle ändå ha oerhört svårt att hantera om nån råkade illa ut pga att jag lät bli att sätta en bult för att värna om min egen prestige.

Hur vet man om förstebestigaren var ett egofixerat macho som bara ville känna sig stark, modig och störtcool, eller om han/hon bara tyckte att det helt enkelt inte behövdes någon bult?

Bultar kan ju också locka folk att testa sånt som är "way out of their league". Om de sedan missar ett klipp, eller råkar klippa ur sig, och råkar illa ut. Hur ska man då hantera det? Eller om bulten fallerar pga tidens tand eller dålig sättning?

Det är alltid tråkigt när folk råkar illa ut, och vi kan (och kommer) alltid att fråga oss "Varför hände det?" och "Tänk om jag inte gjort si eller så, då hade det här aldrig hänt!". Visst, men du kommer aldrig att få reda på vad alternativet är heller. Hur många fler eller färre som hade ramlat om du satt eller inte satt den där bulten...

Men det känns som att debatten återigen glidit över från "borrbult vs. gamla pitonger" till "borrbult vs. trad i allmänhet".

PS. Just for the record, jag kan inte själv bestämma mig för den ena eller andra ståndpunkten i frågan. Jag tycker att varje fall/led/klippa/område är så unikt att det är alldeles för svårt att förespråka någon generell regel. Men på något sätt så känns det i magen som att man tar på sig själv ett större ansvar gentemot efterföljande klättrare om man bultar en led. Men i den frågan är det ju ingen skillnad mellan borrbult och bladbultar...

petratetra; sa:

Jag gör mitt bästa för att klättra som en fegis - men jag misslyckas nog tyvärr ibland.

Visst vill jag att min nytur skall vara min, men begriper jag att en passage är riskabel, så skriver jag "seriös" eller "svårsäkrad" i ledbeskrivningen. Jag hoppas slippa att ens avlägset bli inblandad i en allvarlig olycka, men jag hoppas också slippa att sätta bult.

Skönt med macho

petratetra; sa:

Sätt gärna upp vadderade räcken på alla trottoarer och utrusta männsikorna med stödhjul; de finns de som ramlar och slår sig illa på en enkel promenad. Servera endast ljummet kaffe så inte folk bränner sig. Och gärna rejält trubbiga knivar så ingen skär sig; en "egg" med 1 cm bredd blir nog bra. Samhället börjar bitvis bli alltför överbeskyddande för min smak.

Jag får utlopp för macho när jag klättrar och jag trivs mycket bra med det. Att umgås med naturen på naturens villkor är f-n så macho.

/Örjan ;-D

Re: Skönt med macho

[/QUOTE]

Sätt gärna upp vadderade räcken på alla trottoarer och utrusta männsikorna med stödhjul; de finns de som ramlar och slår sig illa på en enkel promenad. Servera endast ljummet kaffe så inte folk bränner sig. Och gärna rejält trubbiga knivar så ingen skär sig; en "egg" med 1 cm bredd blir nog bra. Samhället börjar bitvis bli alltför överbeskyddande för min smak.

Jag får utlopp för macho när jag klättrar och jag trivs mycket bra med det. Att umgås med naturen på naturens villkor är f-n så macho.

/Örjan ;-D

[/QUOTE]

Straight up!

/K

Slirar

utanför ämnet men förstår inte vad i naturen som gör den macho.

Vet att det är tradition med trad och har börjat med det men tycker att det är skönt med bultat och kan inte tänka mig att en bult gör naturupplevelsen i ett sådant område som Häggsta så mycket mindre naturnära. Mer avlägsen och orörd klippa kan jag förstå att man känner sig tveksam till att bulta.
Helena

Macho ???

Iofs totalt OT, men jag tycker att det är klent att ni "macho killar" måste gå på adrenalin för att klara av att klättra... Svagt... minst sagt...

När jag..

..Hänger där med mina Fusion-12 sulor, goretexkallingar, klätterhjälm, välkritade fingrar, spectraslingor, lättmetallsquickdraws, elastiskt nylonrep och specialmetallegeringskilar så känner jag också att jag verkligen är macho som utmanar berget på dess egna vilkor helt utan hjälpmedel ;o)

Jag håller inte med örjan
Naturen har ju inget med hur macho det är att klättra, det är ju allt skrot som hänger och skramlar, de coola mössorna, bara överkropparna och de ovårdade frisyrerna som gör klättring så jävla ballt! <= obs! IRONI! Kunde bara inte låta bli...

Varför kan folk inte bara tagga ner och hålla sig till sitt, speciellt i sthlm där det finns en himla massa bultade och traditionella leder som jag förstår det. sportklättrarna kan klättra bult och tradarna kil, det finns väl tillräckligt med leder för båda typerna...
Skulle det sedan vara någon särskild tradled man jättegärna vill klättra men inte kan eller vågar säkra själv funkar ju alltid topprep.

utan att egentligen bry mig tycker jag att omöjliga väggen skall säkras enligt förstabstigarens anvisningar, tycker han att man skall bulta upp den så gör det, annars får det va. Det finns väl någon klätterklubb annars som kan ta på sig ansvaret för att kontrollera at pitongerna byts ut och är pålitliga.

/Pott -antagligen sveriges fegaste tradklättrare

"Jag säger bara en sak: TRÖTT TRÖTT TRÖTT på denna machoinställning bland klättrare!!!!!!!!!!!!!!!!

Tänk om jag hade gjort en nytur på det sätt som Fredrik beskriver och lämnat en viss passage riskabel (dvs utan säkringsmöjlighet). Senare klättrade någon samma led, föll på denna passage och skadade sig - i värsta fall allvarligt eller med dödlig utgång. Då skulle jag inte heller vara nöjd."

Man kanske skall kolla med Edmund Hillary om man kan bulta upp "normalleden" på Everest.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg