Bulta upp Omöjliga väggen!

Liten fundering....

Jag har inte klättrat Omöjliga Väggen.

Men... om jag räknar rätt; blev inte en led som hade 5+3=8 "fasta" säkringar och ändå ansågs läskig att leda precis ganska ordentligt mycket läskigare? Är leden att betrakta som en ren "headpoint"-led efter detta "tilltag"?

Det filosofiska här är; när någon slår i en extra bult skriker alla "foul!" och anser att det bryter mot ledens karaktär och inte ger samma pirr som förstebestigaren måste ha haft.

Men hur är det med att medvetet "försvåra" (vilket inte nödvändigtvis är fallet här, men principiellt) en led? ...om vi antar att förstebestigarna slog i en hel bibba pitonger för att våga, t.ex.

För övrigt känns östersunds/hälsingeklättrarnas gruvsamhetsgradering inte så himla dum när jag läser detta...

Det filosofiska här är; när någon slår i en extra bult skriker alla "foul!" och anser att det bryter mot ledens karaktär och inte ger samma pirr som förstebestigaren måste ha haft.

Men hur är det med att medvetet "försvåra" (vilket inte nödvändigtvis är fallet här, men principiellt) en led? ...om vi antar att förstebestigarna slog i en hel bibba pitonger för att våga, t.ex.

För övrigt känns östersunds/hälsingeklättrarnas gruvsamhetsgradering inte så himla dum när jag läser detta...

Egentligen handlar det inte om att förenkla/försvåra utan att förändra till den nivå man själv tycker passar.

Gruvsamhetsgradering är vettigt. Men det går aldrig att ersätta eget omdöme, då det är ditt liv det handlar om (klippan/bultar kan förändras).

Grattis till Jonas som såvitt jag förstår har gjort en bra insats i samförstånd med bultkommittén.

En hyfsat objektiv syn på det hela är ju faktiskt att oavsett klätterkapacitet kan man trilla (ett grepp kan lossna, stenslag osv). I det läget är det bra med mellansäkringar eller bultar. Att en populär led endast erbjuder säkringsmöjligheter i pitonger som de flesta ändå verkar vara överens om som tveksamma, är ju då ett problem.

SKF-försäkringen är ju inte så specifik att den anger vilka krav det är på säkringarna, men det anges ju ändå tydligt att den inte gäller vid klättring över 6 m och utan rep.

OM nu pitongerna inte håller (och vi är hyfsat överens om den saken) så gäller alltså frågan om man ska sola leder som Omöjliga väggen eller ej, eller?

SKF:s försäkring gäller numer över 6 meter och även om du soloklättrar. Nya regler gäller sedan en tid tillbaka, läs mer på http://www.klatterforbundet.com/contentidx?cat=10
Jag borde veta, jag var med och tog fram den "nya" försäkringen med Folksam.

Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg