climbrob; sa:Anledningen att jag tog "Omöjliga väggen" som exempel var för att konkretisera debatten och min förhoppning var att vi skulle stanna inom den ramen. Alltså INTE debattera huruvida det är rätt eller fel att bulta upp välsäkrade traditionella turer. Där tror jag att det råder stor enighet, och om det inte är så, så kan vi starta en ny tråd om det.
Jo, jag förstod det, och det var egentligen inte ditt inlägg jag svarade på i det fallet, utan snarare Petras. Ibland är det svårt att inte lägga sig i Frågan om man ska bulta upp tradturer eller inte är gammal som gatan och har debatterats i otaliga trådar.
climbrob; sa:Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på de olika grenarna sport- och tradklättring ifrån varandra. Om en person inte vill lära sig lägga kil så behöver det inte ha att med lathet att göra. Det vore som att beskylla en längdhoppare för lathet för att han inte orkar hoppa tresteg och detta tror jag de flesta tycker är en löjlig tanke.
Naturligtvis behöver det inte ha med lathet att göra, men då behöver man inte klaga på att man måste lära sig lägga kil för att kunna leda vissa turer (återigen, det är inte ditt inlägg jag menar när jag säger "klaga"). Men som vanligt hörde mitt förra svar kanske inte till tråden, och antagligen tycker vi samma sak.
[Ändrat av hebbe 2003-06-24 kl 09:29]