Bra tackräcke

Vi har precis blivit med 2 Seabird Åfjord och letar nu efter bästa lösningen till transporten. Vi har en bil med takrails.
Vilket system anser som bäst och som dessutom kostar inte flera tusenlappar?

Det är jo rätt tunga kajaker, så kanske ingen bra ide att snåla för mycket med takräcken. Hellre Thule än Biltema.
Och ni har koll på max. taklast för bilen?

Det är jo rätt tunga kajaker, så kanske ingen bra ide att snåla för mycket med takräcken. Hellre Thule än Biltema.
Och ni har koll på max. taklast för bilen?
Biltema sämsta jag sett (sett vid kanothuset där jag bor). Jag hade på min förra bil (Golf II) takräcket på året runt (Thule) då det var så besvärligt att montera. Den bilen var godkänd för 75 kg på taket.
Biltema Takräcke IMG_0887.jpg

Billigast är ofta begagnat på blocket enligt min erfarenhet.

Är det höga rails (luft mellan railen och biltaket) eller integrerade skena utan luft mellan på biltaket)?

Thule och MontBlanc är kända bra märken och fler bilmärkesspecifika lastbågar görs av dessa tillverkare.

Är du ok med att montera med löst verktyg eller vill du att fastsättningen ska vara integrerad i foten?

Sen är det frågan om ni vill ha vaggor eller I-pinne eller uppochnervänt U på lastbågarna.

Hur lätt ska det vara att byta "tillbehör på lastbågarna" t ex kajakhållare till takbox till cykelhållare?

Hur känslig är du för vindbrus (bäst i klassen tror jag är Thule wingbar men kostar lite extra), kanske mindre viktigt med kajak, väl surrat transportkapell kan ibland sänka brusnivån.

En bekant har biltemas universal till höga rails och de är mycket svåra att få dit.

Du märker att det snabbt blir en matrialsport med taklast.

Själv har jag Thule fyrkantrör med fot som spänns fast utan lösa verktyg, låsbara och uppochnervänt U.

Har en andra uppsättning lastbågar till takboxen (alltid monterade), av lat- och bekvämlig-hetsskäl och de är märkesspecifika (BMW och kräver lös momentnyckel för montering) men tämligen säker att de är gjorda av thule, eller möjligen MontBlanc. Har höga rails på min bil.

Bonusinfo: jag brukar skruva i bogseröglorna fram och bak på bilen och änvända dem som extra fästpunkter för spännband utöver de som sitter på resp lastbåge.

Tänk på utmärkning av utskjutande last (1m bakom resp direkt framför bilen) - fladdrande tyg (jag använder reflexväst) i dagsljus och i mörker lampa + reflex (vit fram resp röd bak).

/Patrik

Fyrkantsrör är mer mångsidiga än vinge. Vindsus kan det bli, men går att lösa genom att snurra fast ett rep som en spiral på den främre bågen. Det tar bort mycket visslande ljud.

Köpte på blocket för ett par hundra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinu Handirack uppblåsbart tackräcke Paddling allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg