Billigast är ofta begagnat på blocket enligt min erfarenhet.
Är det höga rails (luft mellan railen och biltaket) eller integrerade skena utan luft mellan på biltaket)?
Thule och MontBlanc är kända bra märken och fler bilmärkesspecifika lastbågar görs av dessa tillverkare.
Är du ok med att montera med löst verktyg eller vill du att fastsättningen ska vara integrerad i foten?
Sen är det frågan om ni vill ha vaggor eller I-pinne eller uppochnervänt U på lastbågarna.
Hur lätt ska det vara att byta "tillbehör på lastbågarna" t ex kajakhållare till takbox till cykelhållare?
Hur känslig är du för vindbrus (bäst i klassen tror jag är Thule wingbar men kostar lite extra), kanske mindre viktigt med kajak, väl surrat transportkapell kan ibland sänka brusnivån.
En bekant har biltemas universal till höga rails och de är mycket svåra att få dit.
Du märker att det snabbt blir en matrialsport med taklast.
Själv har jag Thule fyrkantrör med fot som spänns fast utan lösa verktyg, låsbara och uppochnervänt U.
Har en andra uppsättning lastbågar till takboxen (alltid monterade), av lat- och bekvämlig-hetsskäl och de är märkesspecifika (BMW och kräver lös momentnyckel för montering) men tämligen säker att de är gjorda av thule, eller möjligen MontBlanc. Har höga rails på min bil.
Bonusinfo: jag brukar skruva i bogseröglorna fram och bak på bilen och änvända dem som extra fästpunkter för spännband utöver de som sitter på resp lastbåge.
Tänk på utmärkning av utskjutande last (1m bakom resp direkt framför bilen) - fladdrande tyg (jag använder reflexväst) i dagsljus och i mörker lampa + reflex (vit fram resp röd bak).
/Patrik