Jag behöver byta kamera och har efter lite funderande kommit fram till vilket koncept jag skall satsa på. Det kommer bli mobilkamera för det spontana vardagsfotandet, den är ju mer eller mindre alltid med i byxfickan och levererar ok bilder dagtid utomhus. Nästan lika bra som en standardkompakt. För det mer planerade fotograferandet kommer jag välja systemkamera, det är helt enkelt oslagbart som koncept och med 2-3 objektiv löser man alla situationer hjälpligt, många gånger räcker det att ta med ett av dem. Jag räknar med att köpa en modell som kan filma och därmed går det även att göra sig av med videokameran.
Jag har haft systemkamera tidigare och fotograferade då väldigt mycket men sålde den för några år sedan, den började bli sliten och intresset hade en liten svacka... Jag upplever allt oftare att min nuvarande kompakt inte håller måttet, framförallt när jag skall fota saker som rör sig (t.ex. mina barn) eller om det är sämre ljusförhållanden. Bildkvaliteten är inte heller till full belåtenhet. Möjligheten att laborera med olika inställningar för att få rätt egenskaper i bilden är dessutom oändligt mycket större i en systemkamera. Helt enkelt ett bättre val om intresset för foto och film är mer än bara lite slentrianfotande.