Bra frukost?

Diskfri och snabb frulle

Jag brukar käka nyponsoppa som jag gjort iordning i samband med middagen dagen innan. Gör det i Nalgeneflaskan som jag sedan har med mig i sovsäcken. Den ger mig värme och är lagom dricktemp på morgonen.

Till det trycker jag några hårdmackor med mjukost på.

Snabba kolisar från soppan och halvsnabba från hårdmackorna. C vitamin från soppan.

Funkar för mig.

Ägg är ganska nyttigt på morgonen, om man inte vill riskera hela ägg kan man kläcka upp dom i en liten flaska och ha med sig så många ägg så att de räcker under turen.

Funderat på ägg men aldrig vågat ta med. Hur länge håller ägg i flaska?
Förstår ju att det varierar med temperaturen men ungefärliga antal dagar.
/ Jonatan

jag har invigt en ny frukost på turen jag har varit på..
Otroligt simpelt.

Start (valfri sort, den med hallon och banan var go), på med lite nyponsoppepulver och på med varmt vatten.
Behöver inet va kokande utan de räcker gott och väl med termosvatten sen kvällen före..

så får man en frukost man både kan sleva och sen dricker man upp resten, rena raketbränslet och gott också! :D

havregrynsgröt med russin, solrosfrön o linfrön.

tipset att använda krämpulver som sylt ska jag ta vara på, annars tar jag med mig en klämflaksa med lingonsylt också.

riktigt grovt, mörkt bröd med jordnötssmör slinker också ner, men på längre turer är det ju lite dumt att släpa på...

nästan alltid espresso dessutom! och riktigt sådan!

min variant

klassisk havregrynsgröt med någonting på om sådan lyx är tillåten
efter detta en proteindrink (vassle utblandat med vatten)
där har du kolhydraterna och proteinet, sen en frukt :p

Nescafés sk espresso är ju rätt OK i min smak, ungefär som en stark kopp kaffe på nåt sunkigt café.

Men du menar en riktig... har du nåt slags vedeldad La Pavoni då?

/A.

jag har en bialetti mokkabryggare (inte RIKTIG espresso förvisso...) som jag har ovanpå en aluminiumstjärna som passar i trangiaköket.
jag bor i england o har blivit allergisk mot snabbkaffe, så nu duger det inte med nåt annat är jag rädd... fast det gör ingenting... det är SÅ värt att bära lite extra för :) ytterligare en anledning att dra ner på vikt på andra ställen!

Välling har jag försökt med, för att slippa kokandet, men smaken funkar inte för mig

Testa en blandning av 3/4 fullkorsvälling och 1/4 blåbärssoppa. Ta lite mindre vatten är vad receptet anger så får du en god, värmande frukost som kan drickas och som i alla fall jag står mig länge på. Det är så gott att jag gärna äter det till lunch och kvällsfika också.

Mitt tips är soppgröt.

1 dl havregryn + en valfri varma koppen ( frukt och bärvarianter helst ) På med hetvatten, rör om och vänta någon minut.

Har man lite russin och nötter kan man ha i en liten näve av det med.

Ingen mjölk eller sylt behövs.

Hetvattnet har man i termos sen kvällen före.

Doktorandlunch...

Lite OT: (jag byter raskt från ämnet frukost till ämnet lunch)

Idag åt (drack) jag 1,5dl Slooow Carbs (långsamma kolhydrater m citronsmak och lite salter) och en halvdeciliter proteinpulver med en skvätt O'boy i, till lunch (medan jag rättade referenslistan på avhandlingen). Det var kanon, fick ingen sockerchock eller paltkoma utan mådde prima till fem när jag åkte hem och fortsatte jobba.

Så nog går det att leva på all möjlig sk*t, men hur kul är det?

Det går f ö att leva sgs utan sömn också, sista veckorna innan tryckning...

Och i hur många varianter har man inte läst om gröten?

Men gröt är bra och lätt att ha me sig så det är ju inte så konstigt. Äter f ö även gröt hemma till frukost så det blir ingen större skillnad när man är ute så att säga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg