Bra bivacksäckar?

Här i Sverige är det lite lustigt, men kan köpa bivacksäckar på vintern, men jag vill dock ha en för sommarbruk (men på sommaren finns de inte i affärerna, därför ställer jag frågan nu). Efterfrågar alltså en bra bivacksäck för en sovsäck som inte är megastor, samt att bivacksäcken i första hand ska tåla mycket regn, inte nödvändigtvis öka värmen eller ha andra köld/snöfunktioner.
Har någon några bra förslag?

Tack för snabba svar. Kan ni motivera varför just dessa är så bra? Vilken modell har ni egen erfarenhet av osv? Kommer de i damlängd? Vet ni någon butik i Stockholm som har märkena (jag är sån som vill titta "på riktigt" innan jag köper).

Jeg har en fjellduken orginal fra Jerven, og den er helt suveren. Brukes som poncho, vindsekk og overseil ved biuvakk.

Jeg har aldri forsøkt å sove i bare et "soveposetelt", men det må være en utrivelig opplevelse hvis det er mye regn. Jeg ville heller gått for overseilvarianten - da man her mer plass til å bevege seg på. Duken er helt vanntett.

7864344-Preview.jpg

Svensk forhandler: http://www.tarnabyhemavan.nu/fjellduken/index.asp

Förtydligende: det är en påse att trä utanpå sovsäcken som jag söker (alltså inte ett "tak"), men den får gärna ha en sån där pinne så att man kan resa säcken över ansiktet också.

lilla_my; sa:
Förtydligende: det är en påse att trä utanpå sovsäcken som jag söker (alltså inte ett "tak"), men den får gärna ha en sån där pinne så att man kan resa säcken över ansiktet också.
Titta då på Haglöfs, de har en sån.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg