Bra bivacksäckar?

Jag har en cocoon från macpac som jag tycker är toppen och den liknar det du visade sist....den väger typ 500g och är i förpacknings storleken väldigt litten (typ 18x8 - är dåligt på att gissa) den har en huvuddel som man spänna på ett viss sätt och om det inte regnar kan man vika bort det så har man bar himmel under mygnet,som man också kan viker bort...jag är helt nöjd med min!!! jag tror att de också har en med båge ööver huvud...den kan beställas över playground,
de har också haft ngr andra märken där(kommer inte ihåg namnen just nu)men en tex var väldigt dyr och en annan vägde typ 1,5kg och förpachningen var nästan lika stor som den av ett vanlig en mans tält osv...
...om du vill så få du gärna låna min för att prov-sova....

OT : Att det blivit etablerat att kalla ett regntätt/ventilerande sovsäcksöverdrag med överlappande huva för "bivacksäck" kan leda till farliga missförstånd. Den produkten borde fått ett eget namn (t ex bivi, bivy) om nu "sovsäckstält" inte är tillräckligt klatschigt. Här ett exempel (tysk text) http://www.minges.ch/reise/jorasses.htm Den medtagna "bivacksäcken" var bara för en person och sprack när bägge kröp i. Produktförveckling (ord uppfunnet av Gillis Billing) i stället för produktutveckling?

När jag började med alpinklättring för jämnt 40 år sen var de bästa läroböckerna på tyska eller franska, t ex "In Fels und Firn" av Gaston Rebuffat (1959; tyska uppl. 1964). Man kunde där läsa att ett replag ska ha en gemensam "Zdarsky Biwaksack" förutom personliga bivackanoraker, och det håller nog än.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg