Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra bivacksäckar?
- Trådstartare lilla_my
- Start datum
Re: bivack
Konstig tråd det här när inte Hillberg nämns förrän på sid 3!!!!!!
glanne; sa:kan inte hillebergs bivanorak vara ett lätt o rättså komplett alternativ till det mesta i detta diskussionsämne
Konstig tråd det här när inte Hillberg nämns förrän på sid 3!!!!!!
Re: Re: bivack
Nja, bivacksäck var (och är) inte samma som vindsäck. De senare var för vinterbruk (rastskydd), ej regntäta och tillverkade i typ impregnerad bomullsväv. Men konstruktionen var iofs samma.
Så för att bivackera nuförtiden krävs bara att man brer ut liggunderlaget i gräset, drar på ett överdrag till sovsäcken och kryper ner? Låter alltför bekvämt, hehe. Ordet bivacksäck har nog kapats, men nog med min trådkapning nu ..
nermander; sa:Det du pratar om är väl det som kallas vindsäck?
Nja, bivacksäck var (och är) inte samma som vindsäck. De senare var för vinterbruk (rastskydd), ej regntäta och tillverkade i typ impregnerad bomullsväv. Men konstruktionen var iofs samma.
Så för att bivackera nuförtiden krävs bara att man brer ut liggunderlaget i gräset, drar på ett överdrag till sovsäcken och kryper ner? Låter alltför bekvämt, hehe. Ordet bivacksäck har nog kapats, men nog med min trådkapning nu ..
Re: Re: Re: bivack
För att fortsätta utvikningen. Teori: bivacksäck är inlånat från engelskans bivouac/bivy bag, som är det som jag i min ungdom lärde mig kalla sovsäcksöverdrag. Detta har sedan smugit sig in utan att man kollat etablerad klätter-nomenklatur.
Colin Fletcher (Complete Walker IV) har en teori om att glasfiberbågarna runt huvudet, och annat som förvandlar bivy bags till mini-tält, framförallt har tillkommit för att de då gör sig bättre på sportaffärernas golv. Likheten med en 'body bag' är nämligen annars väl slående och mindre säljfrämjande..
Jörgen
PS. Eftersom jag går mest solo; kan man ha överkroppen i kors även då
mellpat; sa:nermander; sa:Det du pratar om är väl det som kallas vindsäck?
För att fortsätta utvikningen. Teori: bivacksäck är inlånat från engelskans bivouac/bivy bag, som är det som jag i min ungdom lärde mig kalla sovsäcksöverdrag. Detta har sedan smugit sig in utan att man kollat etablerad klätter-nomenklatur.
Colin Fletcher (Complete Walker IV) har en teori om att glasfiberbågarna runt huvudet, och annat som förvandlar bivy bags till mini-tält, framförallt har tillkommit för att de då gör sig bättre på sportaffärernas golv. Likheten med en 'body bag' är nämligen annars väl slående och mindre säljfrämjande..
Jörgen
PS. Eftersom jag går mest solo; kan man ha överkroppen i kors även då
Re: Re: Re: Re: bivack
Jag vågade inte fråga om det där tidigare, men nu är ju isen bruten så... hur fasen har man överkropparna i kors?
NUI; sa:Eftersom jag går mest solo; kan man ha överkroppen i kors även då
Jag vågade inte fråga om det där tidigare, men nu är ju isen bruten så... hur fasen har man överkropparna i kors?
mellpat; sa:Enkelt, när man sitter bredvid varandra. En viker sig snett framåt och ligger på den andres lår. Den andre viker sig över ryggen på den förste. Väl beprövad metod att hålla värmen.
Kräver inte en sån där övning att man stretchar och värmer upp först???
Försöker man sig på det där när man är köldstel bryts man väl av på mitten .
peter
mellpat; sa:Har med utmärkt resultat använt metoden i "skarpt läge" men man behövde byta plats då och då. Att klätterkompisen var min yngre bror kanske underlättade.
Ser här ett embryo till ett ultralätt koncept; man har med en yngre bror som bär delar av ens packning.
Jörgen
Re: Re: Re: Re: bivack
Raskesven
Snarare från franskans bivouac, och tyskans biwacht. Bivack betyder ju läger under bar himmel. En säck till det blir alltså bivacksäck.NUI; sa:För att fortsätta utvikningen. Teori: bivacksäck är inlånat från engelskans bivouac/bivy bag, som är det som jag i min ungdom lärde mig kalla sovsäcksöverdrag. Detta har sedan smugit sig in utan att man kollat etablerad klätter-nomenklatur.
.....
Jörgen
.....
Raskesven
Vilken massa svar! Förtydligande igen då:
Jag vill ha en säck som är regntät och lätt för att ha med mig när det inte känns som att tält är nödvändigt. Det är inte för klätterbruk i första hand, utan mer för vandring, men vikten är fotfarande viktig (har ingen bror som kan bära eländet )
Vill inte ha ansiktet i regnet, så det bör vara någon slags grunka som håller upp duken över huvudet, (brukar gå med stavar, så sån konstruktion är helt ok), och gärna myggnät. Har tittat efter den där Haglöfs i dag, men den fanns inte inne för beskådan någonstans just nu.
Eftersom det gäller vandring kan jag säkert parkera under något träd och på så vis krypa i och ur. Jag tycker kvalificerat illa om vatten och fukt, men det brukar lösa sig om man är noggrann.
Har ingen brådska, vill ha den för sommarbruk, så fortsätt gärna att komma med förslag, gärna med länkar till text och bild!
[Ändrat av lilla_my 2005-11-03 kl 22:56]
Jag vill ha en säck som är regntät och lätt för att ha med mig när det inte känns som att tält är nödvändigt. Det är inte för klätterbruk i första hand, utan mer för vandring, men vikten är fotfarande viktig (har ingen bror som kan bära eländet )
Vill inte ha ansiktet i regnet, så det bör vara någon slags grunka som håller upp duken över huvudet, (brukar gå med stavar, så sån konstruktion är helt ok), och gärna myggnät. Har tittat efter den där Haglöfs i dag, men den fanns inte inne för beskådan någonstans just nu.
Eftersom det gäller vandring kan jag säkert parkera under något träd och på så vis krypa i och ur. Jag tycker kvalificerat illa om vatten och fukt, men det brukar lösa sig om man är noggrann.
Har ingen brådska, vill ha den för sommarbruk, så fortsätt gärna att komma med förslag, gärna med länkar till text och bild!
[Ändrat av lilla_my 2005-11-03 kl 22:56]
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg