Bra bivacksäckar?

Jag kör med sovsäcks överdrag i Gore Tex liknande material (se tidigare inlägg) och har sedan en hootchie över mig som skydd mot regnet. Det är en hyfsat lätt kombination, men den stora fördelen är friheten att kunna se sig omkring när man krupit ner på kvällen istället för att ligga och stirra på sina 4 väggar i något litet klaustrofobiskt tält.

Det finns massor av sådana här kombinationer och de funkar oftast bra och är rätt lätta att sätta upp efter lite träning.

Sovsäcksöverdrag ska nog inte vara så svårt att hitta i Sverige. Vet att det fanns 2 modeller på en sketen sportaffär (sån där med lite jumpaskor och en massa kläder) i Södertälje för ett par månader sen. Bägge var rätt billiga (250-400 kanske) och även små i ihoppackat format. Skulle tro att de inte var i GT utan bara i nåt relativt vattentätt nylon eller polyestermaterial. Den en var av det mindre snobbiga märket Hiker och den andra av nåt annat, kanske Haglöfs.

Har förstås ingen aning om de var bra, bara att de verkade lätta att hitta i butik.

Billighetsvarianten är inte att tänka på, jag lägger hellre ordentligt med pengar på bra grejor än blir våt och arg och kastar efter en provtur (och förlorar de pengar som den billiga kostade). Nej, det ska vara gore-tex eller likvärdigt material, tejpade sömmar osv. Alternativet är ju ett lättvikts enmanstält, men hur man än vänder på det brukar det bli tyngre, så det var för att jaga vikt kontra ett sånt som jag ställde frågan. (Och så ska jag väl lära mig att speca vad jag vill ha från början kanske... :p )

Edit: Jag tror att jag börjar hitta det jag söker... http://edviesturs.altrec.com/shop/detail/13486/
[Ändrat av lilla_my 2005-11-04 kl 01:04]

Apropå den diskussion som varit i en annan tråd om enväggstält, så undrar man ju lite grann om GT funkar bättre i bivacksäckar än i tält?

Finns väl två skäl till det; det ena är att man håller värmen bättre i hela volymen om därmed "pressar" ut den fuktiga luften, och det andra är att man kan undvika att andas ned i säcken.

Om man annars tänker sig att en GT-säck blir lika fuktig som en skaljacka lätt blir, så lär det ju vara smått värdelöst eftersom sovsäcken inte tål detta.

Apropå tejpade sömmar undrar jag ju om det verkligen går att övernatta i en sån här säck, mer eller mindre oavsett material, i verkligt regn?

Erfarenheter?

Är det fler än jag som haft isbark på insidan av goretexen ?
Har en gammal Ajungilak Bever, med en båge.
Problemet med det är att när man andas ut i bivacksäcken då blir det problem med fukt och kondens. Jag tror att man skulle kunna förbättra detta genom att "täta" mellan sovsäck och överdrag så att fukten bara ev kondenserar vid huvudet så att åtminstone inte sovsäcken blir blöt.

Även om det inte var det som efterfrågades, så låter det nog som att vindskydd (tarp) + myggnät är bästa alternativet.
Är man rädd om UL-dunsäcken så är det väl möjligen motiverat med ett sovsäcksöverdrag i välventilerat material, kanske med integrerat myggnät i övre delen. Antar att detta tillsammans väger obetydligt mer än en heavy-duty bivysäck?

Jag har ett sånt där överdrag i GoreTex (tror märket är Caravan) och det är verkligen svårt att få överdelen att "sitta still" som tält. Varje gång man vänder sig om riskerar man att hela lösningen skall "haverera".

Men själva säcken är tät mot regnet i alla fall, det är när man ska i och ur som det kan vara lite bökigt.

Re: Re: Re: Re: Re: bivack

Raskesven; sa:
NUI; sa:
För att fortsätta utvikningen. Teori: bivacksäck är inlånat från engelskans bivouac/bivy bag, som är det som jag i min ungdom lärde mig kalla sovsäcksöverdrag. Detta har sedan smugit sig in utan att man kollat etablerad klätter-nomenklatur.
.....
Jörgen
.....
Snarare från franskans bivouac, och tyskans biwacht. Bivack betyder ju läger under bar himmel. En säck till det blir alltså bivacksäck.

Raskesven

Jag utgick mest från att inlåningen till svenskan idag är mindre från franska och tyska än från engelska. Men det är möjligt att ordet 'bivacksäck' är äldre i svenskan än man tror och alltså tagits in från något av dessa språk och inte tagit en omväg via engelskan.

'Bivako' på latin betyder ju annars 'jag sover' men är ursprungligen ett låneord från persiskan, där det anses ha indiskt ursprung.

Nej, jag skojar bara, jag är ingen språkvetare och lovar härmed att avhålla mig från alla utflykter åt detta håll.

Jörgen

lilla_my; sa:
Vilken massa svar! Förtydligande igen då:
Jag vill ha en säck som är regntät och lätt för att ha med mig när det inte känns som att tält är nödvändigt. Det är inte för klätterbruk i första hand, utan mer för vandring, men vikten är fotfarande viktig (har ingen bror som kan bära eländet :p )

Vill inte ha ansiktet i regnet, så det bör vara någon slags grunka som håller upp duken över huvudet, (brukar gå med stavar, så sån konstruktion är helt ok), och gärna myggnät. Har tittat efter den där Haglöfs i dag, men den fanns inte inne för beskådan någonstans just nu.

Eftersom det gäller vandring kan jag säkert parkera under något träd och på så vis krypa i och ur. Jag tycker kvalificerat illa om vatten och fukt, men det brukar lösa sig om man är noggrann.

Har ingen brådska, vill ha den för sommarbruk, så fortsätt gärna att komma med förslag, gärna med länkar till text och bild!
[Ändrat av lilla_my 2005-11-03 kl 22:56]

För den situation du beskriver skulle jag inte välja en bivy bag. Skall den klara sig ensam i regnet, med små kondensproblem och skydd för nyllet så blir den klart tyngre än andra lösningar.

Om regn är osannolikt skulle jag välja den lättaste lösningen av alla; poncho och lätt sovsäcksöverdrag. En både lättare och flexiblare lösning. Du kan ha ponchon som enda regnplagg. Du kan använda bara lätt-bivyn som skydd mot dag och dugg under nätter när det är mindre troligt att det blir regn. Du spänner upp ponchon som en tarp när det är riktigt dåligt väder. Då har du ett trevligt och regnskyddat utrymme där du kan sitta och laga mat i godan ro.

Den totala vikten för något sådant hamnar på 400-500 g max och ersätter alltså regnkläder och skydd.

Det finns få saker som är enklare att sy själv, så du kan testa för några hundralappar. Funkar det inte så knalla iväg och köp värsta Bibler-bivyn i MexTex.

Jörgen

Jaha då kunde jag inte låta bli:

Våra Ord:
bivack', bivuak' en trupps nattläger under bar himmel: av fran. bivouac, trol. av ett lågty. (holl) bîwake fältvakt

Jag har kollat in bibler i-tent också, det är ett av alternativen till bivy.

Nej, bara poncho är ingen regnlösning för mig, jag _hatar_ att bli våt, alltså är det byxkor och jacka som gäller (har även gjort en del anmarscher med paraply, det är en klart underskattad friluftspryl :)

Blir ni våta inuti en gore-tex? Jag mår prima i gore-tex, aldrig våt från vare sig in eller utsidan. Använder Mammut Extreme XCR och det är det bästa som har hänt mig, sommar som vinter, klarat mig mellan +30 och ösregn ned till -30 och blåst (och då vill jag lova att jag hade munnen innanför kragen, men den släppte så snällt ut andingsångorna, så det blev ingen kondens ens då). Jag tillhör dem som sjunger gore-texens lov jag.

lilla_my; sa:
Jag har kollat in bibler i-tent också, det är ett av alternativen till bivy.

Nej, bara poncho är ingen regnlösning för mig, jag _hatar_ att bli våt, alltså är det byxkor och jacka som gäller (har även gjort en del anmarscher med paraply, det är en klart underskattad friluftspryl :)

Blir ni våta inuti en gore-tex? Jag mår prima i gore-tex, aldrig våt från vare sig in eller utsidan. Använder Mammut Extreme XCR och det är det bästa som har hänt mig, sommar som vinter, klarat mig mellan +30 och ösregn ned till -30 och blåst (och då vill jag lova att jag hade munnen innanför kragen, men den släppte så snällt ut andingsångorna, så det blev ingen kondens ens då). Jag tillhör dem som sjunger gore-texens lov jag.

Det låter som om det blir en Goretex bivy bag :)

Det gläder mig att du gillar paraply, liksom du tycker jag det är en suverän pryl som väl försvarar sin vikt i packningen.

En något tyngre lösning än poncho är givetvis att du behåller ditt regnställ och använder en tarp istället. SSjälv har jag aldrig använt poncho på detta sätt, men eeftersom du skrev att du ville ha det hela när det var liten risk för regn, så föreslog jag det. I ett sådant läge kanske man klarar sig utan regnställ. Särskilt om man dessutom har paraply :)

En större tarp innebär att du inte behöver någon ultralätt bivy bag. Som en som använt både bivy bags och tarp kan jag inte annat än sjunga tarpens lov.

Det är inget kul att vakna till ett hårt regn och veta att man måste slingra sig ur bivy bagen och sovsäcken för att sedan klä på sig eventuella förstärkningskläder och regnställ. Allt utan att hela smeten blir dyngsur. Och sedan sätta sig i regnet och koka frukost.

Det är tvärtom mysigt att ligga under tarpen i regnet och koka sin choklad. Sedan packar man allt i lugn och ro, tar på regnställ, ned med tarpen och knallar iväg.

För att inte tala om utsikten när man vaknar. Isidan på en MexTex-påse eller ett regntungt Rapasel?

Och allt dessutom lättare än en bivy bag som klarar motsvarande väder.

Nu skall jag inte tjata mer :)
God tur!

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-11-04 kl 16:28]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg