Bra bivacksäckar?

lilla_my; sa:
Förtydligende: det är en påse att trä utanpå sovsäcken som jag söker (alltså inte ett "tak"), men den får gärna ha en sån där pinne så att man kan resa säcken över ansiktet också.

Jag vet inte om du vet vad "ensama vargen" är för något. Men det skulle kanske vara en lösning.
annars om du absolut vill ha en bivvybag så vet jag att det finns hos military shop på sveavägen, men jag vet dock inte vilken modell det är. Add nature har också en variant hemma såg jag när jag var nere hos dem i veckan som var. om de som jag sett är bra eller inte vet jag inte.

är du bara intresserad av bivvybag så slutar mitt inlägg för dig här. men om jag får prata mig varm för ensamavargen så är fördelena mot en bivvybag som jag ser det.
1 priset
2 vikt
3 enkelhet
4 möjligheter

ensama vargen är alltså en bit presenning eller liknande som är format som 2 trekanter med basen mot varandra.
../\ Top
/__\
.\::/
..\/ Botten

Om man vill göra en avancerad variant så gör du knappar och hål längsmed kanterna ca 1 cm in.
knapparna är till för att om du vill koppla samman flera stycken så kan man göra flermanna tält av denna lösning. annars kan man bara göra hål längs med den avsmalnande bottendelen ca 1 cm in från kanten.
i dessa hål sticker du ner pinnar som naglar fast den mot marken och så har du ett träd eller en längre pinne längst ut på toppen som håller upp fliken och skapar en ingång.

Känner du för att köra lite UL stilen så syr du en slits i mitten (mitt streck) så du kan trä igenom huvudet där, vips har du en enkel poncho. glöm bara inte att sy en flärp så att inte vatten rinner igenom där när det regnar.

tycker du att det är lite mycket och vill se stjärnorna mm klart o tydligt så kan man lägga huvudet utanför och göra en båge med slanor eller något annat flexande matrial och sedan vika tillbaks den del som man inte vill använda.
vips sover man utomhus på ett skyddat och smidigt sätt. skydd mot smuts och annat underifrån kommer av liggunderlaget som ligger direkt mot marken.

Personligen gillar jag som du kanske förstår ensamma vargen, och tycker nog att det är bättre än en bivvy bag. men det beror ju på när och hur man vill använda den.

lycka till
prickarna i och vid figuren är bara till för att annars ser figuren helt sjuk ut när man ser den färdig.
[Ändrat av hobbes 2005-11-02 kl 07:09]

lilla_my; sa:
Förtydligende: det är en påse att trä utanpå sovsäcken som jag söker (alltså inte ett "tak"), men den får gärna ha en sån där pinne så att man kan resa säcken över ansiktet också.

Det Snurr menade var nog att han tycker att ett sånt där tak är mycket bättre. För OM det nu regnar rejält så hur ska du ta dig i och ur bivacksäcken utan att det blir blött inuti den? Det är INTE lätt kan jag tala om (jag har försökt). För att inte tala om att försöka klä av sig i den.

nermander; sa:
För OM det nu regnar rejält så hur ska du ta dig i och ur bivacksäcken utan att det blir blött inuti den? Det är INTE lätt kan jag tala om (jag har försökt). För att inte tala om att försöka klä av sig i den.
Det är inget större problem eftersom sovsäcken får vara kvar i sovsäcksöverdraget.

Jag har en urgammal fjällräven i goretex som säkert snart är 30 år (När goretex var en nyhet...). Den har fungerat i alla år både på sommaren och på vintern. En bra sak är väl myggnätet, som jag inte skulle klarat mig utan på fjället på sommaren, då jag varit där utan tält. Men det verkar inte som denna görs längre.

Gidde; sa:
nermander; sa:
För OM det nu regnar rejält så hur ska du ta dig i och ur bivacksäcken utan att det blir blött inuti den? Det är INTE lätt kan jag tala om (jag har försökt). För att inte tala om att försöka klä av sig i den.
Det är inget större problem eftersom sovsäcken får vara kvar i sovsäcksöverdraget.

Jag frågade inte hur man får in sovsäcken där, jag frågade hur man tar sig in i den utan att det regnar in.

Alltså, bivacksäcken ligger på marken, med sovsäcken i. Den spöregnar. Du har regnställ på dig. Hur bär du dig åt för att få av dig regnstället och komma in i säcken, utan att kläderna blir blöta eller att det blir blött inuti säcken?

(Säcken=bivacksäcken, att sen ta sig in i sovsäcken är ju en lätt match när man väl kommit in i bivacksäcken.)

Problemet med en tarp (tak) är väl att det kräver något att fästa det i, typ träd, för att det skall kunna fungera som tak och därmed skydda från regn.

Klas

orkesterchefen; sa:
Problemet med en tarp (tak) är väl att det kräver något att fästa det i, typ träd, för att det skall kunna fungera som tak och därmed skydda från regn.

Klas

Man kan använda pinnar eller stavar för att ge det en ryggås-liknande uppsättning och sen spänna det med markfästena.

peter

ping; sa:
orkesterchefen; sa:

Klas

Man kan använda pinnar eller stavar för att ge det en ryggås-liknande uppsättning och sen spänna det med markfästena.

peter

Javisst, förutsatt att man har tillgång på pinnar eller stavar och att det går att fästa det i marken. Men med tanke på att det var lilla_my som ställde frågan skulle det inte förvåna mig om det är mer bivacker på klippor det rör sig om och där kan en tarp vara lite svår att få till.
Själv har jag en bivibag "jupiter" från terra-nova
http://www.terra-nova.co.uk/terra/bivi.shtml#jupiter
som jag är rätt nöjd med. Lite tung för att platsa som UL kanske men effektiv. Använt den på ett flertal alpina turer.
Men i baslägret som en extra skyddad åretrunt uteplats är tarpen oslagbar

Klas

Jag har fjellduken, helsport tarp och en helsport bivak, bra produkter alla, men de är inte bra till allt.. som allt annat så är det bakdelar & fördelar med allt - och större älsk/hat-objekt får man leta länge efter. Det är ofta ingen tvivel om att man helst skulle haft med alla när man är på tur!

.. i tillägg till tält? :)

lilla_my; sa:
Här i Sverige är det lite lustigt, men kan köpa bivacksäckar på vintern, men jag vill dock ha en för sommarbruk (men på sommaren finns de inte i affärerna, därför ställer jag frågan nu). Efterfrågar alltså en bra bivacksäck för en sovsäck som inte är megastor, samt att bivacksäcken i första hand ska tåla mycket regn, inte nödvändigtvis öka värmen eller ha andra köld/snöfunktioner.
Har någon några bra förslag?

En liten fundering:
Du har inte skrivit något om i vilket sammanhang du vill använda bivacksäcken. Jag tolkade en kommentar som att du klättrar och behöver något verkligt litet av detta skäl.

Flera har ju tagit upp nackdelarna med bivacksäckar. Skall de vara verkligt vädertåliga och ge lite utrymme runt skallen, t ex med glasfiberbågar, så väger de nästan lika mycket som de lättaste tälten. Den stora svårigheten är ju annars, som påpekats, att komma i och ur dem när det är riktigt regnigt.

Om omständigheterna är sådana att det bara är en bivacksäck som kan funka, och du därför kan tänka dig att leva med svagheterna, så kör på. Annars kan du ju fundera över ett extremt lätt enkelväggstält. Det finns ju sådana som tar väldigt liten plats och är avsedda att kunna slås upp på små klipphyllor. T ex från Integral Designs eller Bibler (som ju tillhör eliten på bivacksäcksområdet). Kolla den aktuella tråden om enkelväggstält.

Jörgen

Bivacksäck verkar nu betyda något annat än förr. För min bivacksäck är en regnsäker vindsäck (beskiktad nylonväv) för två personer som man drar över huvudet när man övernattar på en hylla sittandes på repen och tätt tillsammans, t ex med överkropparna i kors. Säcken har ventilationsöppningar/tittöppningar (tryckknappar) i bägge övre hörnen.

Om man räknar med att hitta liggplats för ett sovsäckstält har man kanske valt både en för lätt tur och en för tung packning (sovsäck) :)

Det som de flesta menar med bivacksäck är mer eller mindre ett sovsäcksöverdrag (fast lite längre, så man kan göra lite "tält" i ena änden).

Det du pratar om är väl det som kallas vindsäck?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg