Bo i skogen?

Nödvärn

Brottsbalken 24:4

4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).
 
Är själv sugen på att testa på att bo enkelt, till exempel i en kåta eller liknande. Med tanke på allemansrätten och för att man inte ska bli less av att bo på samma ställe för länge låter det i mina öron smart att flytta runt lite med några dagars mellanrum. Dock känns det som att man vill ha så pass mycket "bekävmligheter" med sig att det blir för tungt att kånka allt på ryggen (vedspis, kåta, yxa, proviant osv). Är därför inne på linjen (som någon/några föreslagit) att skaffa en kanadensare och bli nån slags kanotluffare. Nån som har några bra tips på stora sammanhängande kanotvänliga områden? Förresten, hur ordar man på enklaste och säkraste sättet vatten? Läste nånstans att keramikfilter även tar bort kemikalier, exempelvis bekämpningsmedel, stämmer det? Isåfall borde man väl kunna ta "nästan vilket vatten som helst", köra det genom ett filter och sedan eventuellt även koka det?
 
Nån som har några bra tips på stora sammanhängande kanotvänliga områden?

Finland.

Förresten, hur ordar man på enklaste och säkraste sättet vatten? Läste nånstans att keramikfilter även tar bort kemikalier, exempelvis bekämpningsmedel, stämmer det? Isåfall borde man väl kunna ta "nästan vilket vatten som helst", köra det genom ett filter och sedan eventuellt även koka det?

Mitt grundtips för att rena bäckvatten är att titta på kartan eller på annat sätt ta reda på vad som finns uppströms. Om bäcken inte passerar förbi vägar eller bebyggelse, eller om den filtrerats av en torvmosse, är du i princip helt säker på kemikaliebiten. Resten klarar ditt filter. Själv kör jag med en filterpump som dock inte är keramisk. Keramiska filter är de allra bästa.
 
Är själv sugen på att testa på att bo enkelt, till exempel i en kåta eller liknande. Med tanke på allemansrätten och för att man inte ska bli less av att bo på samma ställe för länge låter det i mina öron smart att flytta runt lite med några dagars mellanrum. Dock känns det som att man vill ha så pass mycket "bekävmligheter" med sig att det blir för tungt att kånka allt på ryggen (vedspis, kåta, yxa, proviant osv). Är därför inne på linjen (som någon/några föreslagit) att skaffa en kanadensare och bli nån slags kanotluffare. Nån som har några bra tips på stora sammanhängande kanotvänliga områden? Förresten, hur ordar man på enklaste och säkraste sättet vatten? Läste nånstans att keramikfilter även tar bort kemikalier, exempelvis bekämpningsmedel, stämmer det? Isåfall borde man väl kunna ta "nästan vilket vatten som helst", köra det genom ett filter och sedan eventuellt även koka det?

Keramiska filter tar nog inte bort kemikalier men aktivt kol tar bort en del. Vissa keramiske filter är kombinerade med ett kolfilter. Det finns även filter med jonbytare egenskaper som kan binda metaller. Numera finns även filter mot virus men de kostar nog en del: http://www.lifesaversystems.com/

Kokning tar annars död på en hel del organismer.
Mer info:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=11601&highlight=cryptosporidium

/mattias
 
Den lagtext du citerat är Nöd BrB 24:4 inte Nödvärn BrB 24:1 som du har som rubrik det är två olika paragrafer med tydliga skillnader.

Ja det var slarvigt.

Jag vet att det finns åtm en användare på utsidan som har erfarenhet av att bo i tältkåta under längre tid. Hur smidigt är det att få tillstånd av markägare för det? Vill man absolut hålla sig innom allemansrätten måste man väl flytta väldigt ofta, typ varje dag.
 
Att bli "kanotluffare" är nog inte sâ lätt.
Tänk pâ att du i mânga fall inte fâr flytta kanoten mellan olika vattendrag pga risk för smittspridning, kräftpest mm.
Men det är klart, hâller du dig till att kajka samma â upp o ner eller i samma sjösystem sâ funkar det nog.
Alternativet är ju att paddla kusten runt, gör det som ett naturvârdsprojekt, o städa kobbarna längs vägen sa har du sysselsättning ett tag.
 
Enare träsk i Finland är populärt.
Lainio älv i Lappland är ganska lång.

Om du inte berättar att du drar kanoten mellan olika vattendrag så behöver du ju inte åka dit för att sprida kräftpest heller:)
 
Att tälta i fyra-fem veckor borde väl funka enligt Allemansrätten om du bara flyttar lite på dig emellanåt. Gå hela eller en del av Kungsleden långsamt. Vandra iväg nån mil ett par gånger i veckan eller nåt sånt, om du nu vill vara still på ett och samma ställe emellanåt. Ta med rejält med käk i ryggsäcken och komplettera hos stugvärdarna i fjällstugorna.... Verkar jättetrevligt tycker jag, att vara ute i naturen så länge.
 
Hur hittar man markägaren?

Det här verkar vara en långlivad tråd - jag ber om ursäkt att jag skakar liv i liket igen.

Att låta allmän laglydighet och allemansrätten stoppa en så schysst projekt som att bo i skogen några veckor eller månader tycker jag verkar trist.

Så, fortsätt laglydnaden, och respektera allemansrätten, och lös det iallfall.

Markägaren. Hur tusan får man tag på markägare?

Om jag står ute i skogen med min gröna karta eller fjällkarta och tycker mig ha hittat ett bra ställe att kura ihop på i några månader, hur hittar jag då den markägare som jag skall fråga?

Är det någon som har koll på register, myndigheter m.m. som kan ge besked?

/Peter
 
Nej, det är inte alltid så lätt att hitta markägaren.
Om man nu skulle testa en sån här sak så är ju det bästa att söka sig så långt ifrån vägar som möjligt. Det kan ju göra att man inte märks och det markägaren inte vet mår inte markägaren dåligt av........

Om jag skulle testa detta skulle jag leta mig in i en skog som Moder Svea rår om dvs Sveaskog. Nu är det ju samma sak där, det är inte så lätt för en vanlig Svensson att veta vilken skog som är Sveaskogs heller. Men jag har arbetskamrater som kan kolla..........
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg