Blöta fötter - farligt eller skönt?

Meshskor

Har precis kommit hem efter en Finnskogsvandring med 3 dgr soligt och varmt samt de 3 sista dagarna med regn och åska. Gick för första gången med gympadojjor (mesh). Visst blir man blöt men inte kall så länge som man rör sig.

I stort sett funkade det OK tycker jag även om det var lite trist att sätta på sig blöta skor på mornarna efter regnnätterna i vindskydd eller hängmatta. Jag hade förutom skorna tunna syntetstrumpor på fötterna.

Jag kommer att fortsätta att gå i dessa (eller liknande) skor. Har tidigare provat både stövlar och kängor.

Ha de'
/p-a
 
Filtskor?

Funderade litet på hur filtskor skulle fungera, om de går att vandra i eller om de är för mjuka. För filt borde väl vara ett bra material om man vill hålla sig varm trots att man är blöt och torka fort. Synpunkter?
 
Det är förvånande hur få av de "riktiga" terrängskorna som har nättyg "under vattenlinjen", dvs direkt ovanpå sulan, så det vatten som rinner in också kan rinna ut. Visst finns t ex Salomon Techamfib, men i mitt tycke är de liksom många skor gjorda för renodlad vattenaktivitet för sladdriga, t o m att gå i utan packning. Har ej testat t ex Icebug Fors, men jag vet inte ens om de tillverkas längre...

Men ta som exempel flera av Icebugs modeller; de saknar såvitt jag sett vattenavrinning. Om jag vågar ska jag perforera mina med en glödgad spik eller nåt på ett par ställen och se om det funkar.
 
Ventilerna

som fanns i riktiga djungelkängor på 60- och 70-talet fungerade, förutsatt att strumpan dubbelveks uppe vid skaftet så att dyn inte rann in utan blev silad...först. Lookalikemodellerna som såldes både här och där saknade riktiga ventiler och vattennivån steg ända upp till kängskaftet....
30 åriga krigets och WWI samt Koras ökända skyttegravsfötter är inget att skämta om... Har f ö flera gamla kollegor som först fått fönstertittarfötter och sedan fått stympa dem bit för bit. Det blir inte mycket friluftsliv med rullstol....Efter träskorienteringar och djungeläventyr har mina fötter behövt dagar av extra omvårdnad för att komma ifrån vita russinklubben. Men erfarenheter och miltal varierar....
//J
 
Strykarräven;375000 sa:
Det är förvånande hur få av de "riktiga" terrängskorna som har nättyg "under vattenlinjen", dvs direkt ovanpå sulan, så det vatten som rinner in också kan rinna ut. Visst finns t ex Salomon Techamfib, men i mitt tycke är de liksom många skor gjorda för renodlad vattenaktivitet för sladdriga, t o m att gå i utan packning. Har ej testat t ex Icebug Fors, men jag vet inte ens om de tillverkas längre...

Men ta som exempel flera av Icebugs modeller; de saknar såvitt jag sett vattenavrinning. Om jag vågar ska jag perforera mina med en glödgad spik eller nåt på ett par ställen och se om det funkar.

Icebug Fors har avrinningshål, men som du skriver, de tycks ha utgått. Det ser kul ut de första stegen när man kommer upp ur jokken :) Säkert inga problem att DIY.

Mina fötter har denna sommars vandringar mått bättre än nånsin; som jag skrev nånstans så hade jag innan min solovandring lyckats dra på mig två blåsor (ett per fot) och ett rejält skavsår på ena hälen, precis vid skokanten. Detta två dagar innan vandringsstart. Blåsorna och skavsåret läkte medan jag vandrade...

Kompletterade mina Fors med ett par Superfeet-sulor (gröna), originalinnersulan var bedrövlig. Superfeet har väl fått blandad kritik, jag gillar dem.
 
som en Veitnamn sa ,laeder kaengor och inga strumpor men lufta/torka foetterna flera gaanger om dagen, men som alla foerstaar fungerar vaeldigt daaligt naer det aer under nollan under laengre tid och alla aer saliga i sin tro.
Saa det blir kaengor ett tag till, jag gillar inte att vara kall om foetterna men det beror paa omstaendigheter i jobbet naer man var yngre.
 
För längre passager i temperaturer under nollan (=man kan under dagen förvänta sig en massa snöfält) så körde jag nu i sommar med ett par Ullfrottéstrumpor (38 g) och ett par Gore Tex Bike Wear-sockar (82 g). Fungerade alldeles utmärkt. Men ullstrumpan innerst behövdes, när jag gick över Pyramidenpasset testade jag med tunna nylonstrumpor under och då blev det lite kyligt.

Om jag gjorde en tur då jag förväntade mig att konstant gå i temperaturer under nollan skulle jag nog fundera igenom konceptet ett varv till... men för vanligt sommarväder tycker jag att det är suveränt.
 
Kompletterade mina Fors med ett par Superfeet-sulor (gröna), originalinnersulan var bedrövlig. Superfeet har väl fått blandad kritik, jag gillar dem.
Precis, jag gillar dem oxå, det var ungefär så jag tänkte göra. Sist jag sprang tog jag min Asics-löparsulor i mina trailfox, och det hjälpte upp stabiliteten avsevärt.
 
Det är förvånande hur få av de "riktiga" terrängskorna som har nättyg "under vattenlinjen", dvs direkt ovanpå sulan

För nâgrolunda erfarna outdoorskodesigners är detta en sjálvklarhet, eftrsom det största mekaniska slitaget pà en terrángsko sker just där. Har du mesh pâ denna kánsliga plast gâr skorna (meshen) snabbt sónder.
 
För nâgrolunda erfarna outdoorskodesigners är detta en sjálvklarhet, eftrsom det största mekaniska slitaget pà en terrángsko sker just där. Har du mesh pâ denna kánsliga plast gâr skorna (meshen) snabbt sónder.

Vilket medför att vatten stannar i skon. Malindo: gör hål i sulorna på nästa modell där vattnet kan sippra såväl ut som in. Du kommer tjäna miljoner på alla oss som vill ha nåt lättare på fötterna!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg