Min son och jag har testat Salomons meshskor under en 8 dagars tälttur, dock utan några goretexstrumpor, på sträckan Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Nikkaloukta. Skorna passade bäst i vattensjuk natur och det var riktigt skönt att stanna till i bäckarna och kyla ned fötterna. Vanliga ullstrumpor blev för slappa när de blev blöta och tog ganska lång tid att torka. Funktionsstrumpor hade bra passform och torkade snabbt. Lite jobbigt var att skorna alltid var blöta då vi sov i tält och att man inte hade några skor att byta till när man slagit upp tältet. Skönt var att inte behöva bry sig vid vad utan bara traska på utan att stanna.
Gick i stort sett samma sträcka förra veckan, dock med uppgång i Balinvaggi, med Salomon Techamfibian på fötterna andra halvan av turen. Körde med ullstrumpor och visst tar det lång tid att få den torra men samtidigt så användes det strumpparet endast till vandringen så vätan var aldrig något problem för min del.
Skorna var direkt olämpliga i stenterräng då sulan var extremt halkig. Vi halkade omkring som såpar i badrummet och slog i alla möjliga ställen. Tappade min andra fotnagel igår...
Terrängen där är minst sagt stenig men jag upplevde aldrig skon som halare än kängorna, snarare tvärtom. Nu vet jag inte vilken skomodell ni använde. Tyckte det var riktigt bekvämt att i väldigt stenig terräng känna fötterna lätta vilket ökade precisionen vid val av rätt sten att sätta foten på.
Det enda skavsår jag fick var vid en ganska långvarig och brant skrågång på torr mark.
Vid nedgång från Tarfala till Keb tittade ett litet skavsår fram på höger lilltå, förmodligen en konsekvens av mycket utförsgående mot Tarfala och ifrån Tarfala.