Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar?

Stegjärn?

Hej, Galdhöpiggen går alldeles utmärkt att bestiga utan stegjärn. Det finns vad jag förstått två vägar upp, den vägen vi tog upp krävde inte någon specialutrustning men den andra (över glaciären) gissar jag kräver mer utrustning.

Vi gick hursomhelst upp och ner i lugnt tempo på sammanlagt 8 timmar, med våra vanliga kängor på oss. Se http://vandringstur.se/reseskildringar/2012-jotunheimen/dag-5/ för lite mer detaljerad beskrivning och bilder!
 
Vi hade ingen extrautrustning när vi gick upp på Galdhöpiggen förrförra sommaren, vi tog stigen rakt upp från fjällstationen - samma som norrmännen går med sina barn som de lockar upp med löften om varmkorv på toppen. Det var mycket snö mot slutet men inga som helst problem att gå med vanliga vandringskängor. Det tar ju inte hela dagen men mina knän ville gärna vila efteråt.
 
Vi klättrade upppå Galdhöpiggen via SV kammen för två veckor sedan, och gick sedan normalvägen ner till Spiterstulen.
Eftersom det har varit otroligt varmt hela juli, så har Glaciären närmast toppen, mellan Kelihaus topp och Piggen blivit så gott som barsmält, men man har är satt upp ett fast rep för vandrare som kommer normalvägen. Inte alls brant eller farligt, men ett bra hjälp på vägen om man inte har stegjärn!
 
Det går utmärkt att gå upp på Galdhøpiggen utan särskild utrustning utom möjligen stjärtlapp att åka ner på. Första gången jag var uppe på Piggen gjorde jag det från Spiterstulen i gympadojor och med halvkvaddat knä. Det gick bra men tog litet tid - 7 h. Andra gången gjorde jag det med 13-årig son från Juvasshyttan och över glaciären, vilket tog 5 h upp och ner inkl timman på toppen. Vi gick med guide och inknutna. Kul och man gillar gruppaktiviteter. Dessutom är det schysst att bo på Juvasshytta, så slipper ni ta med tält ;-) Båda turerna ägde rum i månadskiftet juni/juli (men olika år givetvis) och präglades således av ganska mkt snö (på gott och ont) - en skillnad mot en tur i augusti förstås.
 
Precis hemkommen från Jotunheimen efter en 4,5 dagarstur.
Vi gick Gjendesheim (båt), Gjendebu, Kyrkja, Spiterstulen, Galdhøpiggen, Glitterheim, Bessvatnet, Gjendesheim, Memurubu (vattenvägen nedanför Besseggen, rekommenderas inte!) och tillbaka över Besseggen till Gjendesheim.

Eftersom ni har bil att transportera er så är detta absolut inte några problem.

Besseggen är riktigt fin. Galdhøpiggen var "Type-2 fun", inte speciellt roligt att göra men kul att prata om efteråt :)

joutunheimen_2014-07-27_17-42-11_img_1400.jpg


joutunheimen_2014-07-30_10-44-21_p1030044.jpg


Finns en liten video från spektaklet här:
https://www.youtube.com/watch?v=R2f3yFJyVgM&list=UU1x8DHE5_b0ZF_4IepLV0EA

Mer att läsa på www.andreostergard.com
 
Verkar som ni fick ihop en riktigt fin tur!

Apropå vattenvägen mellan Memurubu och Gjendesheim så förstår jag vad du menar... det var den längsta och jobbigaste milen jag någonsin gått haha
 
Tack för alla svaren. Vi drog till Zermatt istället och gjorde lite större vandringar. Men kan däremot bli Galdhö nu till veckan. Men vi har väldigt begränsat med tid så får nog tyvärr vänta med Besseggen till nästa år och ta Galdhö och Glittertind eller något sådant denna gång :)

Det går bra att bestiga Kebnekaises sydtopp utan stegjärn, men då bör man inte stå upp på själva toppen.

När jag va där så va det totalt omöjligt att göra det. Det va blankis sista 20 höjdmetrarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peson79 Vandring - Besseggen(?) Fjällvandring 8
Stax8912 Gjendesheim-Memurubu-Besseggen-Gjendesheim på en dag. Fjällvandring 5
elihe1 Vattentillgång Besseggen Fjällvandring 4
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Rosmark Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 4
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Kakiz Höjdrädd Galdhöpiggen och Predikstolen Fjällvandring 3
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
desireman Kebnekaise vs Galdhöpiggen Fjällvandring 10
jonsa1977 Galdhöpiggen?! Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
erikin62 Galdhöpiggen Fjällvandring 1
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
Boreal Galdhöpiggen i december? Fjällvandring 4
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Tom Bombadill Galdhöpiggen? Fjällvandring 9
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Silverfox Galdhöpiggen Fjällvandring 1
adjo Galdhöpiggen i September? Fjällvandring 2
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
mellgren Glittertind og Galdhöpiggen? Fjällvandring 3
Nyman Jotunheimen & galdhöpiggen på kristi himmelfärd Fjällvandring 2
Nyman Galdhöpiggen i påsk? Fjällvandring 1
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg