beräkna belastning stålprofiler klarar

Nåja detta är inte helt sant och riktigt:

1: Det är sant att kokboksformeln är exakt så länge som man uppfyller de fördefinierade förutsättningarna. Dessa brukar (beroende på vilken formelsamling man tittar i) vara:
* Att balken kan betraktas som "slank" (= längden är mycket längre än bredd och höjd)
* Att utböjningarna kan betraktas som "små" (= man behöver inte ta hänsyn till det som kallas för andra ordningens effekter)

2: Visserligen bygger FEM på ett i grunden approximativt förfarande, men om man bara vet vad man gör är metoden nu för tiden extremt exakt. Om man som i detta fall enbart talar om styvhet och inte styrka kan jag berätta att en välbyggd FEM-modell är så exakt att man sen 10 år tillbaka i princip slutat pröva styvhetslastfallen inom bilindustrin (där jag jobbar med just FEM-analys). Man räknar så exakt på en hel kaross (med typ 100 olika plåtar, punktsvetsar, lim osv osv) att spridningen mellan två olika prov är i samma storleksorning som skillnaden mellan prov och FEM-analys.

Så i princip alla verkliga fall kommer en FEM-beräkning ge ett bättre resultat (dvs närmare en korrekt utförd test) än en handberäkning.

/ Stefan

PS: Intressant diskussion för övrigt :)

Njaaa...

För stora deformationer skulle jag säga att det nog är besvärligt även med FEM - även om det säkert numer är enklare att göra extremare beräkningar.
I det aktuella fallet är det nog ändå så att vi rör oss inom ramarna för små förskjutningar, "lagom" tunnväggighet osv.

När det gäller "dagens FEM-program" så vet jag inte så noga, men nog är det väl så att metoden som sådan fortfarande kan göras olika exakt genom olika val av nodtäthet och element? Sen är det väl så att med ökad datorkapacitet så kan man fläska på för så här enkla geometrier så att man kan bortse från det, men det förutsätter ju ändå att man gör det också.

Jämförelsen med bilkarosser är intressant men inte så relevant. Att beräkna den sammantagna styvheten "analytiskt" kräver ändå så många förenklingar och antaganden och blir i praktiken omöjlig utan FEM, så det betyder förstås att FEM är överlägset i det fallet även om det hade varit halvtaskig träffsäkerhet i det fallet.

Kan dock konstatera att så sen som typ 1993 så tog jag fram ett antal strängpressade profiler med mycket kompliderat tvärsnitt, så när böj och vridstyvheten skulle beräknas för dessa så var det bara tvärsnittsberäkningar som gällde. Jag kunde med hjälp av CAD-program mycket enkelt få fram böjstyvheterna från tvärsnittsytorna, vridstyvheterna är betydligt knepigare, men det gick även det och sen räknade jag på en massa små punktbelastningar för hand för att kolla att olika kontakttryck och liknande var OK. Vid den tiden gick det inte på PC eller motsvarande att köra FEM på t ex en meter av profilen med diverse laster. Modellen blev helt enkel för tung. Att det har hänt en del sen dess är jag nog medveten om men jag har i princip inte hållit på med sånt sen dess. Jag minns att det var NISA och Ansys som jag använde då. Mycket har väl hänt sen dess och jag antar att det numer inte är frågan om CAD resp preprocessorer, utan att det är integrerat så att det i princip är samma mijö? På den tiden hade det blivit 3D-grafik och färg i alla fall, några år tidigare var det monokromt och lite mer 2D-presentation, för att inte tala om tabeller, som kom ur postprocessorn.

Skillnaden på resultatet i denna tråds praktikfall är dock teoretisk eller snudd på filosofisk, när det gäller FEM kontra en mer analytisk metod.
 
Respekt

Mäktigt att hållit på med datorstödd beräkning så tidigt som -93! Själv började jag jobba som beräkningsingenjör -96 vilket innebär att man numera börjar tillhöra de så kallade seniorerna :)

Jo det har onekligen hänt en hel del på datorsidan. När jag började på Saab -96 hade de just investerat i en Cray superdator, som då var en av Sveriges mest avancerade datorer. Skulle vilja påstå att en vanlig hemdator slår den ganska så lätt idag, både vad det gäller processorkapacitet och framför allt diskutrymme.

Det jag främst menade med mitt lilla inlägg, men som nog inte riktigt framgick, är att det finns två olika former av approximation.

1: Fysikalisk approximation. Detta är vad man för det mesta tvingas till då man sysslar med olika former av handberäkning. Man börjar med att anta ett flertal olika förenklingar, ofta både vad det gäller geometrin och själva lastfallet.

2: Matematiskt approximation. Detta är precis som du säger vad hela FE-metoden i princip går ut på.

Enligt min erfarenhet är det i princip nästan alltid som så att det är den fysikaliska approximationen som är den viktiga i verkliga lastfall, även om man i så här enkla fall kan få fram bra värden även med en liten handberäkning.

Sen kan jag bara nämna att i moderna FE-modeller är inte heller stora deformationer några större problem. Har man dessutom bra materialmodeller är till och med precisionen väldigt bra även då man har stora plastiska deformationer. Kollar man t.ex ett sådant värde som golvinträngning i en fullbilskrockberäkning, där man onekligen har både mycket stora plastiska deformationer och mycket komplicerade knäck och bucklingsfenomen att ta hänsyn till, ligger precsionen i en state of the art modell på mm-nivå.

Nej det stora problemområdet idag har förskjutits till olika former av brott, tex när man får sprickor i plåten, hur mycket av glasrutan som splittras eller när man får rivning i punktsvetsförband.

MVH

Stefan
 
Jo det är ju lite paradoxalt.
Om man beräknar analytiskt så är det ju i princip skolexempel som går att lösa exakt. Skivteori t ex som ger beräkningar som fyller typ 50 kvm svarta tavlor i klassrummet - eventuellt då fortfarande "exakta" beräkningar.
Men i praktiken ser ju aldrig strukturerna ut på det sättet och man får välja hur man räknar, hur konservativa förenklingar man ska nöja sig med osv. Dvs massor med (ev) kvalificerade approximationer, som i slutänden kan ge bra resultat, men till stor del beroende på hurdana överväganden man gjort.

Med finita element blir ju själva principen för beräkningarna i grunden approximativ, men det behövs ju en ganska liten förtätning av noder (från det absolut enklaste) för att man ska öka noggrannheten väldigt mycket, och har man bara mycket dator och bra preprocessor så blir det ju troligen bara att köra på med sina modeller utan att förenkla strukturen och bortse från en massa saker som troligen ändå inte händer...

Jag bläddrade nu i bokhyllan här i kontoret och hittade en liten rapport med tjusiga bilder från en NISA-postprocessor där det var räknat på en ganska rejält tredimensionell svetsad plåtkonstruktion. Jag gjorde den 1992 och få faktiskt på PC. Skulle tro att det KAN ha varite en 486 annars en 386:a. Stor disk var viktigt och det var troligen 300 Mb eller nåt vid den tiden. Annars gick det att köra vissa programa på arbetsstationer som Apollo och IBM RS6000. Några år tidigare var det ju absolut bara stordator som gällde.

Egentligen kan jag nog inte riktigt föreställa mig vad state-of-the-art på ett "vanligt" företag, som ändå har lite seriös beräkningskapacitet idag betyder.

Men å andra sidan så kan det aldrig bli några större fördelar så länge man ska böjbelast lite fyrkantrör! ;)
Elementarfall och tvärsnittsberäkningen räcker ju väldigt långt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg