OK, om jag nu läste rätt så har du tre "plattjärn", ett 20x20 ett 20x10 och ett 20x40.
Som redan framkommit är höjden (dvs 20 mm) det som har relativt störst betydelse för styvheten. Och jag antar att det var styvheten vi var ute efter här - även om det i det är fallet är så att brottlasten också kommer att förhålla sig på samma sätt.
Nåja. Tänk så här: Om du nu tar två stycken av den smalaste varianten och lägger parallellt med varandra, tätt ihop, så är det lätt att förstå att två pinnar håller för dubbelt så mycket som en.
I det här fallet, när det ligger vid sidan av varandra så har det sedan ingen egentlige betydelse om de två pinnarna sitter ihop eller är delade, bara lasten är lika fördelad på dem.
Med andra ord "håller" 2 st 20x10 lika bra som en st 20x20. Analogt håller två st 20x20 lika bra som en 20x40 mm. Jag hoppas det känns lite intuitivt. När jag skriver "håller" så menar jag främst att de har samma böjstyvhet. Längden är lika för alla pinnar (plattjärn) i jämförelsen, och saknar på sätt och vis betydelse här.
Vad man kan konstatera är att den som är högre än bred håller bättre i förhållande till sin egen vikt. Men det är inte direkt det som efterfrågas här, och det går inte att på något sätt säga att den är styvare eller starkare än de som är lika höga, men bredare.
Jag undviker att skriva nåt spydigt. Jag trodde faktiskt uppriktigt att det var på skoj först.
ja då förstår jag att du trodde det var ett skämt. men det var inte vad som efterfrågades, det är alltså profiler, fyrkantsrör, vi pratar om, med luft i, alltså inte plattjärn som är massiva.