Den breda Är styvare. Har du märkt skillnad så beror det t ex på att gostjockleken är olika. Det kan ju också var olika material, men om det bara är stål av nåt slag i båda fallen så spelar i princip legering osv ingen roll för styvheten (vilket annars är en vanlig missuppfattning).
För att du ska tänka rätt intuitivt kan du ju tänka på att om du böjer nånting balklikande (kanske särskilt nåt mjukt som t ex skumgummi) så märker du att "ytterkurvan" sträcks ut, medan innerkurvan trycks ihop.
I mitten är det ingen töjning, och sen är det lite successivt töjning åt resp håll.
Då förstår man kanske att materialet i de yttre områdena belastas hårdast - och har störst betydelse.
Därför gör man I-balkar som man gör, dvs med ett tunt liv och flänsar i ytterkanterna (googla HEB-balk eller nåt).
Så materialet i ett rörs undre och övre vägg (vid vertikal punktbelastning som ger böjning) har alltså stor betydelse. Om man gör ett mycket brett rör så funkar det fortfarande bra, om man lyckas fördela lasten. Risken ökar dock snabbt om man gör ett väldig brett fyrkantrör att man verkligen får bucklingstendenser, då plåten försöker "gena".
I ditt fall så skull du få lite styvare lösning om du t ex limmar plywoodskivan mot stödbalkarna. Då blir bidraget från skivan större. Lite beroende på laster och mått så kan det vara märkbart eller försumbart.
För att du ska tänka rätt intuitivt kan du ju tänka på att om du böjer nånting balklikande (kanske särskilt nåt mjukt som t ex skumgummi) så märker du att "ytterkurvan" sträcks ut, medan innerkurvan trycks ihop.
I mitten är det ingen töjning, och sen är det lite successivt töjning åt resp håll.
Då förstår man kanske att materialet i de yttre områdena belastas hårdast - och har störst betydelse.
Därför gör man I-balkar som man gör, dvs med ett tunt liv och flänsar i ytterkanterna (googla HEB-balk eller nåt).
Så materialet i ett rörs undre och övre vägg (vid vertikal punktbelastning som ger böjning) har alltså stor betydelse. Om man gör ett mycket brett rör så funkar det fortfarande bra, om man lyckas fördela lasten. Risken ökar dock snabbt om man gör ett väldig brett fyrkantrör att man verkligen får bucklingstendenser, då plåten försöker "gena".
I ditt fall så skull du få lite styvare lösning om du t ex limmar plywoodskivan mot stödbalkarna. Då blir bidraget från skivan större. Lite beroende på laster och mått så kan det vara märkbart eller försumbart.