Det här har ju ältats några gånger (som rätt mycket annat) på utsidan. Jag undrar om någon verkligen har haft problem med riktig lysfotogen som uppfyller svensk standard (som säkert idag är ersatt med en EN-standard istället? Hittills har jag kört med OK, OKQ8 och en rad suspekta dunkar inhandlade i de flesta lågpriskedjorna och det har aldrig varit något problem med kyla. Men jag har alltid kollat just om de är standardmärkta.
Standarden specar ju sån't som renhet etc så det borde ju rimligen säga mer än just ett varumärke som förändrats över tiden.
Paraffin (fulfotogen) vet jag av egen erfarenhet att det skapar problem. Det är därför jag har bomull som filter när jag skulle fixa det i fält. Sedan visade sig att mina Novor går bättre med med bomullsfilter men det är en annan historia.
/Tommy
Problemet med standardmärkning på billiga "skit-märken" är väl att de ligger precis på gränsen för att kunna vara så billiga som möjligt.
Lägg till variation i batcharna och du får en del som ligger över och en del som ligger under. Även om vissa ligger under gränsen kanske de flesta inte ger problem förrän vid riktigt stark kyla men det är ju svårt att veta i förväg, och det är ju i riktigt stark kyla som man är som mest beroende av fungerande kök =)
Kul observation angående filter i Nova.
När jag (i somras) skulle serva mitt Nova i förebyggande syfte (efter 7-8 år av servicefritt bruk) började det trassla något förbannat. Jag bytte tillbaka till det gamla filtret och fick något bättre resultat, men inte bra. Nu kör jag utan filter, och köket går som en skållad råtta.
Det som eventuellt kan ta sig förbi silen i slangen är lätt att får bort med rensnålen, och att riva hela köket tar bara ett par minuter om det skulle vara så.
Då kör jag på bensin. Kör man på fotogen kan det nog vara en bra idé att ha filtret, ifall att man får parrafinutfällning..