Fotogen i X2 Trangia

Varför är X2 en strypt brännare? Är det syrebrist för brännaren
det blir om man kör med större effekt?
Trangia var/är rädda för att överdriven toppeffekt ska påverka hållfastheten hos
vindskyddsmaterialet - och att det inte behövs så himla höga effekter iom Trangia-
kökets effektiva och vindskyddade design. Det är de förklaringar till nedregleringen
av X2 jag hörde för en evighet sedan. Problemet med X2 är väl snarare att Primus
valde att välja bort effektreglering nere vid brännarmunstycket (vilket ger en mindre
exakt reglering jämfört med reglering bara uppe vid slangens början), inte effekt-
strypningen i sig. Om jag minns rätt så skiljer det i princip 300W (2700 mot 3000)
- vilket ändå är väl över vad spritbrännaren ger...
/Odd

Trangia var/är rädda för att överdriven toppeffekt ska påverka hållfastheten hos
vindskyddsmaterialet - och att det inte behövs så himla höga effekter iom Trangia-
kökets effektiva och vindskyddade design. Det är de förklaringar till nedregleringen
av X2 jag hörde för en evighet sedan. Problemet med X2 är väl snarare att Primus
valde att välja bort effektreglering nere vid brännarmunstycket (vilket ger en mindre
exakt reglering jämfört med reglering bara uppe vid slangens början), inte effekt-
strypningen i sig. Om jag minns rätt så skiljer det i princip 300W (2700 mot 3000)
/Odd
Typ olika kunder. Vintertältaren mot sommarvandraren ?

Såvitt jag vet så är det ett och ett enda material de sintras i nuförtiden - stål.
(Det tidigare/ursprungliga alternativet med en brons/stål-pulverblandning
finns inte att få som råmaterial längre. Deras hemsidesbilder är föråldrade...)
Jag tror alla modellerna nedan, och många fler, finns att beställa från våra
vänner på iMaterialise i Belgien…
Verkar stämma att det är stål, men att det är olika ”finish” med olika pris.
IMG_3301.jpeg
* Black, polish
* Brown, polish
* Natural, polish

Lite oklart vad det har för praktisk betydelse.

Jag anser det. Andra har annan åsikt. Allra bäst anses högkvalitativ 96% Skogsstjärna vara
- men efter EU-inträdet så finns det väl ingen som bränner längre - det lönar sig liksom inte...
Men visst brinner Tenol med något lägre effekt än T-röd?

Märker du någon skillnad i hur mycket sotavlagringar det blir i brännar med Tenol vs. T-röd?

Verkar stämma att det är stål, men att det är olika ”finish” med olika pris.
...
Lite oklart vad det har för praktisk betydelse.
Ingen som helst, det är bara visuellt. Om det nu alls är någon skillnad i slutänden.
Och är det någon visuell skillnad - så försvinner den iom den första användningen.
Alla olika sintrade hattar jag sett har sett likadana ut efter användning. Tar de olika
mycket betalt för olika 'glansighet' - så är det bara bondfångeri. Viktigt är dock att
allt löst 'jox' som kan sitta i hålen tas bort, jag har hittat "sandkorn" inkilade i hål...
Den vänstra är min nylevererade OmniDawg och den till höger är min Optimus Polaris
med sin PolarDawg (som sitter fast som berget när brännaren är kall!) som också var
blank och visuellt fin när den var ny:
2025-03-23 12;30;43_BILD289_DxO+Odd_small.jpg

Men visst brinner Tenol med något lägre effekt än T-röd?
Märker du någon skillnad i hur mycket sotavlagringar det blir i brännare med Tenol vs. T-röd?
Jag tror inte effektskillnaden mellan T-Röd och Tenol har någon praktisk betydelse för
förvärmning av Trangia X2 - men Tenol sotar mindre anser jag. Ungefär som äldre tiders
riktiga Rödsprit utspädd med 10-15% vatten...
Enligt Kemetyl så innehåller Tenol mindre än 10% Metanol, någon enstaka % Propanol
och resten (i princip) Etanol. T-Röd innehåller 10-20% Propanol och resten (i princip)
Etanol. Förutom promillen av spårämnen och denatureringsmedel - i bägge fallen.

Man ska även vara medveten om att Tenol säljs som spritbränsle medan T-Röd säljs som
rengöringsmedel, fläckborttagning & bränsle av Kemetyl - enligt deras säkerhetsdatablad...
Något som ytterligare talar för Tenol i mina ögon.
/Odd

/Odd
Enligt Trangia själva, så är maxeffekten på X2 endast 1600 W , vilken är en rätt rejäl strypning... https://trangia.se/shop/multifuelbrannare-x2/
/Niklas

OK, då är det en ungefär knapp halvering, inte bara ungefär -10% Jag gissar att
det är dags att börja spana framåt mot deras ersättare för X2 (som ju har utgått).
Det är kanske så att de med Trangias/Primus resurser har kunnat forska sig fram
till att mer än så kan inte kastrullerna i Trangia hinna tillgodogöra sig - resten blir
bara ett värmeslöseri?

Om effekten är SÅÅÅ sänkt så kommer det att märkas tydligt när jag kör provningen
eftersom såväl Polaris som Omnifuel redovisar maxeffekter på fotogen som ligger
väl över ~3kW. För att säkerställa lika-för-lika så körs ju all jämförelse vid max gas-
pådrag vilket naturligtvis är både onaturligt och fnoskigt iom överdrivet eldande
för kråkorna. Dessutom så kokas det utan lock (för att tempgivarproben ska kunna
hängas in centralt i vattenvolymen) vilket gör det hela ytterligare onaturligt...

Jag undrar om det går att fästa någon av MSR's fotogenbrännare i en X2-kopp?
Då borde jag kanske skaffa en sån också för att göra jämförelsen komplettare.
Någon som vet, går det?
/Odd

Senast ändrad:
OK, då är det en ungefär knapp halvering, inte bara ungefär -10% Jag gissar att
det är dags att börja spana framåt mot deras ersättare för X2 (som ju har utgått).
Det är kanske så att de med Trangias/Primus resurser har kunnat forska sig fram
till att mer än så kan inte kastrullerna i Trangia hinna tillgodogöra sig - resten blir
bara ett värmeslöseri?

Om effekten är SÅÅÅ sänkt så kommer det att märkas tydligt när jag kör provningen
eftersom såväl Polaris som Omnifuel redovisar maxeffekter på fotogen som ligger
väl över ~3kW. För att säkerställa lika-för-lika så körs ju all jämförelse vid max gas-
pådrag vilket naturligtvis är både onaturligt och fnoskigt iom överdrivet eldande
för kråkorna. Dessutom så kokas det utan lock (för att tempgivarproben ska kunna
hängas in centralt i vattenvolymen) vilket gör det hela ytterligare onaturligt...

Jag undrar om det går att fästa någon av MSR's fotogenbrännare i en X2-kopp?
Då borde jag kanske skaffa en sån också för att göra jämförelsen komplettare.
Någon som vet, går det?
/Odd
Ja, det ska (efter en del jox) visst fungera med XGK, Whisperlite och Dragonfly i Tangia. Dock inget jag själv har testat.

Å då skulle jag börja med Dragonfly (med Bernidawg Dragon Tamer), då det har en kran på bränsleröret och kanske marknadens bästa flamkontroll. Risken är dock att det blir ännu ett hål i vindskyddet...

En gammal tråd om (ett äldre) XGK i Trangia https://www.utsidan.se/forum/threads/msr-xgk-trangia-vindskydd.4113/

En gammal tråd om Whisperlite i Trangia. https://www.utsidan.se/forum/threads/whisperlite-i-trangia.15215/

Hittar just nu ingen gammal tråd på Utsidan om Dragonfly i Trangia, men har sett det tidigare. Bort med benen och fixa dit en passande plåtbit, så ska det nog funka bra. Här finns en tråd på Classic Stoves

Och ja. Den nya Stormbrännaren, med originalreglage, har en maxeffekt på 2300W https://trangia.se/shop/gasbrannare-storm/
/Niklas

Senast ändrad:
Tack - jag ska gräva i detta...
Mitt vindskydd har rätt många hål redan - ett till är av underordnad betydelse,
men det ser ut att vara ett rätt så verkstadskrävande bygge att få in en MSR-
brännare i en X2-kopp - eftersom de tydligen är klart högre i brännarkroppen
än vad Primus/Optimus brännare är. Vi får se vad jag snubblar över, men MSR
får vara lågprioriterat i det här. Jag lär få få efterföljare om det krävs verkstads-
resurser...
/Odd

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
mikva Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion? Kök och brännare 14
niking Trangia lägger ner sin multifuel X2-brännare Kök och brännare 17
AfSio Annan kaffepanna till Trangia? Kök och brännare 16
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg