När vi nu är inne på det här med bensin / fotogen igen:
Torbjörn, jag tror du är i princip bönhörd. Jag har de senaste dagarna hållit på och experimenterat med mitt nyinköpta Optimus Polaris Optifuel - och kombinerat med en
PolarDawg2 tystbrännarhatt (3D-utskriven i rostfritt och brons) så blir det vad du önskade för din gamla Nova... Det
tunga hindret är väl prisnivån de lagt brännaren på, resten verkar i princip vara helt rätt. Polaris har reglerventil nere vid brännaren (som de "riktiga" gamla Optimusbrännarna och även Nova, men inte Nova+) OCH en reglerbar av-/på-ventil uppe på pumpen. (Pumpen är i metall, inte i plastic fantastic - och har ett riktigt pumpläder, inte en O-ring.) Läs mer om mina bränsleprov nederst...
Det är mitt största skäl att främst hålla mig till fotogenlika bränslen!
Per, om du kontaktar mig direkt så kan vi ordna lite flygfotogen. Jag har fått några hektoliter över...
OK...
Texten jag skulle skriva, innan jag tänkte om och besvarade ovanstående först. Jag avser att pilla ihop ett Trangiakök uppbyggt kring ett Optimus Polaris - som ska få ersätta mitt snart 30-åriga KAP Arctic: Och nu har jag proveldat Polarisen med en massa olika bränslen...
Försörjning var från Optimus mellanstora (450ml-) flaska fylld med vardera 2 dl av aktuellt bränsle. 40 pumptag och högsta möjliga pådrag, så nära fullt som det gick att komma utan att den började spotta vätskeflamning... Ungefär 0-gradigt ute, och förvärmt med så mycket OK/Q8 "Röd etanol" som det alls rymdes i förvärmarskålen - och lite till som rann ut på stålplåten under...
Kortfattad slutsats: Polarisbrännaren går klart bäst på fotogenlika bränslen!
Och skillnaden mellan Lysfotogen, Jet-A1, EcoPar och Handelsdiesel var mest hur det ev. luktade "bränd fotogen". De brann rätt lika, med små tunna gula flamtoppar för allihop. Intensivast "fotogenluktade" nog Jet-A1, tätt följt av Handels-diesel därefter Lysfotogen och klart sist var EcoPar som inte luktade något speciellt alls. Men: EcoPar hade mest gula flamspetsar, sannolikt beroende på den relativt höga flampunkten för det syntetdieselbränslet, en bit under 100 grader C...
Alkylatbensin upplevdes som sämre än fotogenbränslen ur effektsynpunkt, där var flammorna inte lika kraftiga, ljudet var lägre osv - men funktionen var jämn och stabil. Så om man
kräver av sin brännare att den ska förvärmas med sitt eget bränsle ur tanken så är bensin bränslet att välja - om man står ut med den avsevärt högre risknivån vintertid iom bensinens högre antändningsrisk med sin flampunkt ~80 grader C lägre än för fotogenbränslena...
Likadant med Campinggasol, den var sämre än fotogenbränslena ur ren effektsynpunkt i Polarisen - men flammorna var (naturligtvis!) helt utan minsta antydan till några gula toppar, även körd med inverterad gasbehållare stående på den "Vega-liknande" foten... Provade både med blandad gasol och med ren butan - ingen noterbar skillnad. (Jag kunde inte prova med ren propan, slangen var för kort för att säkert nå ner till min lilla adapter mellan POL och Lindal, även med brännaren stående direkt ovanpå AGA PC5:an...) Så gasol är nog valet när det ska vara enkelt i livet... Men då är en vanlig GB74-brännare sååå mycket lättare i Trangian...
Jag provade (naturligtvis!) även att köra ett försök med Rödsprit, bara för att ha gjort det (trots att det i instruktionsboken noga noteras att Polaris är avsedd för petroleumbaserade bränslen, inte för alkoholbaserade bränslen) - och det fungerar inte alls! Det blir alldeles för mager bränsle/luft-blandning, så flamman tänds inte ens när "stödeldningen" från den falnande förvärmningen försvinner. Etanol är alltså inte ens möjligt som nödfallsbränsle i ett Polaris...
Mitt konstaterande så här långt är att om bränsleslangen hade varit ungefär 1 decimeter längre - så hade Polaris varit ett ännu mycket bättre kök, som det nu är så är det omöjligt att "efterpumpa" utan att riskera att rubba själva brännaren / köket... Mitt KAP Arctic är klart bättre ur denna synvinkel - eftersom Gunnar Finn använde en längre, och
mycket mjukare, slang samt en stående bränsleflaska...
Det ska bli intressant att se hur funktionellt nära jag kan komma Gunnar Finns kökslösning när jag fått tystbrännarhatten levererad (så här långt har jag bara lyriska kommentarer från andra att lita till) och lyckats få till en bra tändränna ner i Trangiakoppen. Jag inväntar även ett nytt Trangiakök för det här bygget, ett 25 i ULHA, versionen med den mörka toningen. Jag ville inte kapa ytterligare hål i Arcticet för Polarisens pådragsspak, den kommer ju ut på annan plats än där KAP placerade sina extra håltagningar för Optimus 207-brännaren. Det får allt räcka med mitt egentillverkade hål för slangen till GB74-an som redan sitter där...
/Odd