Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra säck! Jag har en kompis som har en nimbus meridian och själv har jag en nimbus ozone. Jag upplever min säck som något rymligare tack vare rullocket och den är dessutom något lättare (och billigare).
Två veckors Sarekpackning inkl mina kamerapryttlar gick ner förra året men då hade jag tältet i en packpåse ovanpå säcken vilket ju inte är några problem. Viktmässigt pallar den över 20 kg om man har behov av det (vilket jag har ibland). För tyngre laster så är dock bärsystemet inte det bekvämaste och helst ska man nog hålla sig under 18 kg.
Menar du vikten på ryggsäcken exklusive mat?
Isåfall är det inga svårigheter utan snarare en normalpackning.
Min "stora fjällpackning" * väger cirka 9 kg om två delar på det gemensamma. Då har jag sådana lättviktsantiteser som 100 l Norröna ryggsäck, bensinkök (MSR Whisperlite) och tvåväggstält med GT absid (Nallo 2 GT).
Min "stora fjällpackning" * väger cirka 9 kg om två delar på det gemensamma. Då har jag sådana lättviktsantiteser som 100 l Norröna ryggsäck, bensinkök (MSR Whisperlite) och tvåväggstält med GT absid (Nallo 2 GT).
Hur *piiiip* får du ner det till 9 kg? Bara tält och ryggsäck är ju ~5,3 kg eller så? Plus någon liter bränsle till kök ger ytterliggare något kilo? Och sen mat, sovsäck, liggunderlag, kläder, etc..??
Inget negativt menat, jag är imponerad, men jag fattar bara inte hur....
Det jag menar är alltså vikten på ryggsäcken utan mat och bränsle. Precis som du påpekade gör det en viss skillnad...
Jag vill också understryka att jag i exempet ovan delar gemensam utrustning med kamraten dvs tält, kök, reparation mm. Om man räknar med att bära allting själv (som jag brukar göra när jag och hustrun är ute) väger säcken, fortfarande exklusive mat och bränsle, cirka 11 kg.
På www.andersj.se finns en intressant tabell äver olika "viktklasser" för packning, Super UL, UL, Lättvikt, Normal och "skyll dig själv". Den ger IMHO en mer balanserad bild av packningsvikter än vad som är vanligt på utsidan där det ju ofta talas om "kvantsprång" etc etc.
Åh, sorry.. Du var nog tydlig nog, det var nog snarare jag som inte läste ordentligt, satt på jobbet och gjorde annat undertiden ocskå, och missade totalt att du faktiskt hade skrivit exklusive mat....
På BPL nyligen gjorde Chris Townsend en genomgång av lätta ryggsäckar för tunga laster. Slutsatsen av detta är att man inte längre behöver välja mellan en traditionell ryggsäck som är bekväm men tung och en ryggsäck som är lätt men obekväm vid tyngre laster. De ryggsäckar han har testat visar att om man inte tänker bära mer än 25-27 kg så klarar man sig med en ryggsäck som väger max 2 kg.
Osprey har också kommit med en ny linje verkligt lätta "fullvärdiga" ryggsäckar med intern ram som inte väger mycket mer än ett kilo och som får lysande recensioner i BPL. Serien kallas Exos.
Men min erfarenhet säger: packa i små täta kollin i stället för ett stort.
hellre packa ombyte i flera komprimerade fryspåsar eller drybag´s än att ha ett tungt regnskydd utanpå. Om du vid vad halkar hjälper inte regnskyddet, men det gör ju dessa små kollin. Samma om du vid hellregn skall rota i säcken.