Behöver hjälp med att banta utrrustningen!!

16 kg + mat, det är vad min rygga väger när vi vandrar två stycken med kåta i bomull/poly, inklusive golv och eldspis, fiske etc. 3,5 kg bör du kunna minska, utan att skaffa mycket nytt eller göra stora ingrepp på rygga, tält eller sovsäck.

Utrustningsdetaljer är ju ofta smak och en kombination, dvs. det kan få följdverkningar att ta bort enskildheter, men följande skulle jag göra:

Sport T-shirt 120 bort
Långärmad Sport T-shirt 120-160 bort

shorts 335 bort

Fliströja 470 bort

Flanell skjorta 270 byt mot lika lätt mygg och vindtät snabbtorkande nylonskjorta eller dyligt om inte flanellskjortan har de egenskaperna

Skaljacka 1200 bort (finns inte alltför dyra skaljackor med membran i 400-600- gramsklassen)

Sandaler 2∙350=700 bort

3 Kalsonger 3∙90=270 bort (tvätta)

Handduk 175, minska 100 gram

Mobil 110 bort (impopulärt;-) )

Mellangas burk 220 bort

Det ger cirkus 3,6 kg bort.

Sedan skulle jag lägga till en lätt ylleunderställströja alt. lätt poly/ylleunderställtröja att gå i som alternativ till t-shirten under den vindtäta skjortan om det är kallt och ruggigt. Skönt vid raster och när lägret görs i ordning istället för en kall polyhistoria.

Raskesven

Jag kom på att jag brukar resonera så här:

En långärmad T-shirt eller en skjorta kan man kavla upp ärmarna på, men en kortärmad T-shirt kan man inte kavla ner ärmarna på vid behov. Alltså är långärmade plagg "polyvalentare":)

Det är många som rekommenderar att satsa på "de tre stora", men det innebär nästan alltid utgifter. Jag brukar förespråka att man kan börja i andra änden (det blir mindre hål i plånboken på det viset).

Att lämna saker hemma eller välja lättare alternativ av det man redan har kostar ingenting.

...sandaler(ja vill inte vada med kängorna eftersom de aldrig torkar och barfota kan gå illa)...

"Foppa-tofflor" är utmärkta att vada i, suger inget vatten och är avsevärt mycket lättare än 700g. Köper du dessutom en noname variant så kostar de inte mer än ca150kr.

Precis som alla andra så vill jag påpeka att du har väldigt mycket kläder med dig. Tänk på att man kan tvätta!
Ett annat alternativ är att du satsar på kläder i merinoull. Det tar längre tid innan dessa känns skitiga och det tar längre tid innan dessa börjar lukta illa.

Angående din flanellskjorta så kan jag förstå ditt argument om att det är semester!
Tänk dock på att du bär omkring på den i ryggsäcken längre tid än du har den på dig. Är det "egentligen" värt det?

Att packa lätt handlar om att ta bort det som inte är nödvändigt!

//Peter

En klok grund i packningen

är att kombinera till detta kan jag behöva bära på en gång. Lämna resten hemma!
Din sovsäck, ryggsäck är som tidigare påpekat väl tunga, men framför allt tycker jag att du har tänkt bort tvätt i fält och bär minsta möjliga. Lättare saker som nylon/poplinskjorta har du säkert redan i garderoben. Alla dina par strumpor/filligar betyder bara gram. Vindblus saknar jag i din burna utrustning, du har säkert en träningsoverallsjacka till att börja med...
Tvättlapp av delad allduk och 1/6 wetex till disken räcker länge, sked är enda ätverktyget du behöver och kryddor är roligare än kåsor och tallrikar... En gryta är nog standard att bära. Det finns betydligt lättare vindskydd än trangia....
Men bra att du frågar. Läs gärna Jörgens bok och Jardins....
//J

Senast ändrad:
Det är många som rekommenderar att satsa på "de tre stora", men det innebär nästan alltid utgifter. Jag brukar förespråka att man kan börja i andra änden (det blir mindre hål i plånboken på det viset).

Att lämna saker hemma eller välja lättare alternativ av det man redan har kostar ingenting.

Precis. Att satsa på "3 för 3" är det effektivaste sättet, men inte det billigaste för den som redan har utrustning. Man bör inte heller skaffa lättare ryggsäck eller skor innan man har sett till att resten av packningen har blivit lättare.

Att inte ta med är det mest ekonomiska. Att ta med lättare om man har är det näst mest ekonomiska. Att köpa nytt av sånt som man ändå behöver i vardagen är det tredje mest ekonomiska.

Kläder och skor är alltså förnuftigt att banta på.

3 för 3 behöver inte kosta en massa pengar beroende på vilka krav man har.

Jag har köpt billigt på second hand samt gjort själv:

Dunsovsäck 1070gr (50kr second hand)
Liggunderlag 160gr (20kr Dollarstore)
Ryggsäck 1240gr (Ramen 30kr på second hand, övrigt hemmagjort ca: 100kr)
Tält 1800gr/4 personer = 450gr för mig (second hand 100kr, pyramidyttertält)

Totalt 2920gr samt ca: 300kr

Men är man Hilleban så blir det ju inte lika billigt:)

Jag har kommenterat det jag reagerade på:

Fjällräven byxor 600
Låter tungt!

Bälte 125
Slutade jag med för några år sedan, har inte saknat.

Flanell skjorta 270
Varför? Dålig för värme, inte bäst på att vara vindtät. Om du bara vill ha något att byta till kan du nog hitta något annat, som har fler användningsområden.

Skjorts 335
Finns nog lättare.

T-shirt 150
Sport T-shirt 120
Långärmad Sport T-shirt120-160
Eller en underställströja, men det har du ju redan med på listan. OK, du kan få ta med två underställströjor, om du lovar att lämna alla bomulls t-shirts hemma!

Flis alt: 1 grå 470
alt: 2 miletär 625
Ta den lätta, och använd den i stället för flanellen.

Skaljacka 1200
Regnjacka 535
Har redan påpekats :)

5 Kalsonger 5∙90=450
Ett par!

[Ryggsäck 3000
Tung, men du verkar gilla den...

3 stora gas burkar 3∙450 = 1350
Mellan gas burk 220
Låter mycket, i ett Trangia brukar gasen räcka rätt mycket längre än i ett toppmonterat kök (vad de än säger om att hitta lä :)

Trianga stekpanna 200
Min erfarenhet är att den här behövs. Ta inte bort den, köket blir lätt deformerat om det är trångt i packningen, och stekpannan inte finns där och stabiliserar.

2 rullar Toapapper 2∙100 = 200
Jäklar vilken produktion du måste ha! Men det kanske är värt att bära lite extra säkerhetsmarginal här...

Tält 3000
Finns lättare, men är lite dyrt att köpa. Kanske kan låna?

Modigt att slänga upp listan här! Jag tror du har fått en hel del bra råd.
Fortsätt så här, värdera varje pryl, ta bort lite varje gång, så hittar du så småningom din komfortgräns. Du måste inte minska hela vägen på en gång!

/OJ

Ryggsäcksalternativ?

Många har lämnat kommentarer på att ryggsäcken är tung.

Man får soma sagt ha i åtanke att det är 14 dagars mat och bränsle som skall bäras. Om vi för enkelhetens skull räknar med 1 kg per dygn och en basvikt på ryggsäcken på säg, 10kg (vilket ju är en bantning på 6 kg men ingen direkt lättpackning) så blir det 24 kg som ska bäras.

Om man nu ska ha 24 kg på ryggen - och även om vi får ned vikten till 20 kg kräver detta IMHO en rätt stadig säck

Än så länge har endast ett alternativ framförts - GoLite Quest - enligt uppgift komfortabel till 18 kg. Vilka andra säckar skulle kunna vara tänkbara alternativ?

Uffe

Om man nu ska ha 24 kg på ryggen - och även om vi får ned vikten till 20 kg kräver detta IMHO en rätt stadig säck

Än så länge har endast ett alternativ framförts - GoLite Quest - enligt uppgift komfortabel till 18 kg. Vilka andra säckar skulle kunna vara tänkbara alternativ?

Uffe

Fast min shoo shoo 5000 gick det bra att bära 20 kg i.
Jag är helt övertygad om att det finns bättre säckar, som väger mindre än 3 kg.
Min Haglöfs Matrix väger 1,7. Tyvärr har jag inte testat att bära mer än 15 kg i den, men av allt att döma borde den klara vikten bättre än shoo shoon.

Men om den tunga säcken är ny kanske vandrarenemil inte vill byta den nu direkt heller.

/OJ

Många har lämnat kommentarer på att ryggsäcken är tung.

Man får soma sagt ha i åtanke att det är 14 dagars mat och bränsle som skall bäras. Om vi för enkelhetens skull räknar med 1 kg per dygn och en basvikt på ryggsäcken på säg, 10kg (vilket ju är en bantning på 6 kg men ingen direkt lättpackning) så blir det 24 kg som ska bäras.

Uffe

GoLite Odyssey eller en "strippad" Vulcan.

/ Bertil

Mycket trevlig tråd! handlar ju om "vanlig" vandrares försök att banta packning och där tror jag många kan känna sig hemma. Med all respekt.... men det kan bli lite extremt i detta forum för oss "vanliga". Men det är verkligen kul med mångfalden här på Utsidan.
Jag köpte själv en OXO750 i vintras, använde den på en stugtur och har sält den för att jag tyckte den var alldeles för tung. Bra säck annars men hur ska man kunna hamna på mer behagliga 10-12 kg om säcen väger 3? Om jag ska bära tungt nån mer gång tar jag nog min gamla ramsäck som väger ca 2. (förvånansvärt många gamla ramsäckar på vintertur i Jämtland faktiskt)

Tänker nu skaffa mig en lättare säck. Har funderat på Bergans Helium, men här skrivs om Golite
Någon som har erfarenhet av båda och kan kommentera?

Har även några andra lättpackarfrågor, men postar dem i en ny tråd.
Lars

Jag var otydlig med tältet, vilket ja ursäktar för. vikten var helt prelunemär och smått överdriven. Har inte sommarens tält införskaffat.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg