Bästa snacks vid vandring?

Jag tycker om att ha med naturgodis med yogurt. De känns energirika och smälter inte bort riktigt lika snabbt som en chokladkaka.

Man brukar ju säga att en helt vanligt Snickers funkar precis lika bra som såna där svindyra tajtsfolkkraftkakor, till ett betydligt lägre pris. På Willys finns det Snickerskopior som är ännu billigare. Typ 10 spänn för fem stycken. Mängden jordnötter är densamma, så särskilt mycket sämre näringsinnehåll lär de inte ha.

Ett väldigt bra alternativ när man inte känner för att baka egna Runekakor, alltså.

Krångla inte till det...

vi är ju bara ute och går. Ät ordentligt 2 mål mat samt nåt mellanmål. Ta det som är gott, stirra er inte blinda på kaloriförteckningen på "barförpackningarna" se bara till att få i er nåt, det behöver inte vara svårare än så !!
Junioren

Det är sant fast man bör nog undvika att bara få i sig nudlar, bröd och Varma Koppen. Det är för dålig mat om man måste ta i. Själv gick jag i väggen vad gäller russin i somras. Har väldigt svårt för det numer. Variation är nog det som gäller. Jägarsnuset med jordnötter, salt och blandat och choklad lät som nåt som passar mig. Ska testas!

Av erfarenhet vet jag att min aptit inte brukar vara den bästa när jag är ute och jag har ibland svårt att trycka i mig real-portionerna eller snabbmakaronerna och den hemtorkade köttfärssåsen. Numera brukar jag komplettera med en 200g vanlig Marabou chokladkaka/dag (Schweizernöt!!) som energimässigt motsvarar ungefär 2 portioner real. Chokladsnackset kompletterar jag sen ytterligare med nötter och russin (cashew och jordnötter).

Jag lutar mer och mer åt att skippa snax helt å hållet. Jag kör rejält med mat i stället; en stadig frukost (utan bröd, som jag också rationaliserat bort) och frystorkat till lunch och middag. Det står jag mig på fint, och är nöjd med enbart vatten mellan målen. (Däremot tycker jag det kan vara smaskigt att ha något att gnaska på under lång kvällar i tältet, men det är mer en mysfråga.)

Per

Jag lutar mer och mer åt att skippa snax helt å hållet. Jag kör rejält med mat i stället; en stadig frukost (utan bröd, som jag också rationaliserat bort) och frystorkat till lunch och middag. Det står jag mig på fint, och är nöjd med enbart vatten mellan målen. (Däremot tycker jag det kan vara smaskigt att ha något att gnaska på under lång kvällar i tältet, men det är mer en mysfråga.)

Per

Så gör vi redan, möjligen att det ibland nallas en kaka eller två ur kvällsmysransonen :)

Jag gillar att pula hemma så jag brukar ta mariekex och doppa ett i taget i choklad, strö över kokos och sedan lägga ihop tre och tre och doppa dem så att man får som en hemgjord kexchoklad. Jag vet inte om det blir billigare än en köpt kexchoklad men jag gillar dom. Idén fick jag från svindyra kex i mataffären, snarare än från kexchokladen.

vi är ju bara ute och går. Ät ordentligt 2 mål mat samt nåt mellanmål. Ta det som är gott, stirra er inte blinda på kaloriförteckningen på "barförpackningarna" se bara till att få i er nåt, det behöver inte vara svårare än så !!
Junioren

Håller fullständigt med! Och dessutom är det ju som så att vi riktiga män behöver inte bry oss om snickers, pumpakärnor och power-bars!
All extra energi som behövs ligger redan lagrat strax över höfterna!

Ha en riktigt trevlig utehelg!

Ola.

önskar att jag kunde...

Per

Jag önskar att jag kunde hålla det schemat när jag är ute på en längre tur! Men erfarenheten visar på annat... Jag blir så j-la sugen på snacks när jag rör på mig så varje timma måste jag stoppa i mig något. Favvo just nu: eget rallarsnus med mörk choklad, torkade tranbär, gula russin och chasewnötter.
Nämnde jag att jag äter ordentlig mat oxå?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg