Bästa snacks vid vandring?

Hallå!
Hemgjorda kraftkakor ("Runekakor") såklart.

Jag röstar också på Runekakor. Har alltid med mig runekakor. Kanske inte så mycket för energin men dom är suveränt goda till kaffe. Jag gör dom med korinter istället för russin och mycket havregryn så dom blir lite sprödare i temperaturer under +10C, jag vill inte ha sönder en tand. Recept på Runekaka finns här på utsidan om jag inte minns fel.

Jag hittar dem i livsmedelsaffärens hälsokosthylla. De jag brukar köpa finns i gogreens sortiment. Det finns säkert andra märken också.

De är ruggigt goda, särskilt om man blandar dem. Sedan jag började köpa dem har vi helt slutat med chips o dy som snacks. Sojabönorna är även goda som snacks till rött vin.

Jag tar även lite av både pumpakärnorna och sojabönorna i morgonfilet och använder pumpakärnorna i sallader och grytor.

En liten varning bara; de sätter fart på magen, så man bör inte äta för mycket åt gången!

Ungefär som karavangodis

Torkade fikon, dadlar, aprikoser, russin och sorterade nötter samt jordötter är umärkt.
Men magen tål inte för mycket.
//J

Jag hittar dem i livsmedelsaffärens hälsokosthylla. De jag brukar köpa finns i gogreens sortiment. Det finns säkert andra märken också.

De är ruggigt goda, särskilt om man blandar dem. Sedan jag började köpa dem har vi helt slutat med chips o dy som snacks. Sojabönorna är även goda som snacks till rött vin.

Jag tar även lite av både pumpakärnorna och sojabönorna i morgonfilet och använder pumpakärnorna i sallader och grytor.

En liten varning bara; de sätter fart på magen, så man bör inte äta för mycket åt gången!

Har precis smällt i mig en påse sojabönor. Goda. Hittade ingen pumpa dock.

Sojabönor är riktigt goda :).

Jag tycker att det finns en hel del att välja på bland torkade bönor, kärnor etc. Saltade solroskärnor är en favorit.

Sojabönor är riktigt goda :).

Jag tycker att det finns en hel del att välja på bland torkade bönor, kärnor etc. Saltade solroskärnor är en favorit.

Rostade och saltade solroskärnor gillar jag med.
Jag har en blandning av russin och rostade, saltade solrosfrön.
Har blandningen i ett antal 1-liters plastpåsar varav en altid ligger i en byxficka för att vara lätt åtkomlig under vandringen.

/ Bertil

rune...

Jag tycker runekakor funkar bra. billigt och enkelt att göra själv. finns recept i andra trådar här så sök!

Kanske inte bästa men......

Gott är det med rostade o saltade solroskärnor.

Annars har jag denna gång som förut laddat upp med snickers.
60 bar/ dag + lika mycket jordnötter.

Energy Bars

Tjena,

Power Bar som kan köpas på Intersport och Naturkompaniet är helt suveräna och finns i diverse smaker. För vanlig vandring kan du ta halva på förmiddan och andra halvan på eftermiddan. (Lite tuffare med mycket uppför är det bara att öka på intaget. Jag har provat russinblandningar, olika godisbars, pulverdrycker etc men hittar inget som är bättre än det föreslagna. Visst kostar dom några kronor mer än godis men det är värt varenda spänn när du slipper eventuella blodsockerfall.

Hälsn Royne

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg