Bästa snacks vid vandring?

Runekakor passar mig perfekt.
Bakar själv (mycket dålig på bakning)
Använder för min del både under Vasaloppet., Vätternrundan och absolut bäst vid krävande vandringar.

Väldigt billigt jämfört med köpta energikakor.

Provade flapjacks p åden senaste vandringen och det var kalas, både som mellanmål, lunch, frukost. Har provat en massa olika bars men tycker att dessa har funkat bäst, kanske för att de har en större mättnadskänsla. Sen finns det en hel goda kakor som smakar gott till kaffet, Singoall smälter inte och brukar klara sig rätt bra i packningen och de smälter inte.

Men bäst är ett par kåsor kokkaffe och lite torkat kött eller en bit salami. Rom med varm choklad är guld värt när vädret inte visr sig på sin bästa sida. Senor tinto kommer i en bra förpackning och kan vara trevligt på kvällarna med en bit choklad, men även en gammal fin whsky funkar utmärkt gärna med en liten skvätt jockvatten i. Kanske inte så många kolhydrater eller stora mängder energi o.s.v. men man är på tur för att njuta.

2 pers
5 dagar
0.75 l rom
0.5 l Whisky
0,5 l Vitt vin
2 l Rött vin
X antal lite kaffe

Inte för att vi blev fulla vid något tillfälle, men och annan eftermiddagslur blev det när man provsmakat lite och på kvällen måste man ha en bivack stabilsator. Det var mycket njutning och Real mat och rödvin går jättebra ihop Fast vi räknade aldrig ut energiinnehållet av det hela men den var nog lika hög som alkoholhalten =)

Hade man inte blivit så förbannat full så hade alkohol varit fin blosockerhöjare... Tror väl bara fett slår dess energiinnehåll.

Visserligen, men samtidigt medför alkoholen den nackdelen att levern prioriterar nedbrytningen av etanolen och åsidosätter övriga system. Resultatet blir en långt ifrån optimalt fungerande förbränning och energiutnyttjande under tiden etanolen finns kvar i systemet. Dåligt. Ger dessutom ökad urinutsöndring vilket passar dåligt även det under en vandring.

Enklast och billigast samt vad jag gissar ett av de bästa är en blandning av russin, hasselnötter, mandlar, jordnötter, rostade solrosfrön mm som man plockar ihop själv i närmaste affär.
Det går att variera hur man vill, energi finns i det så det räcker och blir över!

Jägarsnus

Enklast och billigast samt vad jag gissar ett av de bästa är en blandning av russin, hasselnötter, mandlar, jordnötter, rostade solrosfrön mm som man plockar ihop själv i närmaste affär.
Det går att variera hur man vill, energi finns i det så det räcker och blir över!

Inne på samma linje!

En jägarsnuspåse blands enligt mig omptimalt till enligt följane recept.

1 200g marabou mint
1 påser salt & blandat
1 påse jordnötter

Bryt chokladkakan i bitar, slå innehållet från påsarna i en bunke och rör om.
Fördela sedan i mindre plastpåsar efter behag. Nyttigt? Det vette sjutton?
Men kombinationen är lysande i nästan alla utomhussammanhang.

!GIFFLAR! :) är guds gåva till folk i skogen/Fjällen/soffan, finns inget godare än en kopp kaffe och en eller flera gifflar när man gått länge och bärt tungt.

Gifflarna ligger alltid i topplocket tillsammans med termosen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg