Bästa snacks vid vandring?

Som vanligt är svaret vad som är bäst att det är lite av varje.... gläd dig åt det! Bars kan man lämna hemma!
//J

Nu pratar jag om snacks när man går så det är lite meckigt att äta lite av varje. En muslibar som innehåller både snabba och långsamma kolhydrater borde vara bättre än något randomgodis. Mycket fett är nog inget bra innehåll då man ändå kan ta det från depåer så det är kolhydrater man främst behöver för att fylla på glykogendepåerna.

*funderar stilla över näringsinnehållet i müslibars för två kronor*

Jag kan förklara min snålhet, jag är för snål för att köpa skit.. oavsett vad det kostar. nu säger jag inte att dessa 2kr bars är skit för det har jag inte en aning om..

lol

Det har jag också funderat över....

Det är en bra policy som jag också försöker anama men tyvärr är för lat för.

Den här är det.

http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_sirius_muesli_chocolate_p86045.html

Grejen är att jag kört muslibars i några år och tycker det är överlägset annat skit man smäller
i sig. Blodsockret håller sig ganska bra mot fall osv.

Men man skall väl köra så naturligt som möjligt. Problemet med mig är att om jag köper tex cashewnötter så smäller jag i mig allt på en gång.

kcal/100g

Bäst är ju att försöka få så mycket kcal som möjligt per 100 gram.

choklad ligger runt 550
nötter ca 650
snickers ca 450

goda förslag med massa energi. olika bars som säljs som kosttillskott brukar ligga lägre på kcal men mer vitaminer, mineraler och fibrer. det tycker jag är orelevant under en fjälltur. man hinner inte få näringsbrist på en eller två veckor. vill man ha mer fibrer kan man lägga i lite linfrön i gröten.

Nyss hemkommen från storasjöfallet och en snutt av sarek, under gång har tuggats:

Kornmo (typ digestive)
Torkad frukt (äpple, mango, nektarin, russin och lite jordgubbar)
Torkad varmrökt lax
Torkat nötkött. (endast torkat ej tillagat på annat sätt)

Torkning har skett hemma i den nya Evermaten (kärleken till den är STOR!!! Nånga gånger enklare än att torka i ugn).

Laxen var så pass fet att den har en hållbarhetstid på ca en vecka (härsknar lite sedan, dock inte otjänlig på något sätt). Annars är det inget problem så länge man håller sakerna torra.

Överlag tycker jag det ger mycket mer att gå och käka på torkat kött än på myslikakor men givetvis är det bara subjektiva åsikter, några "mätningar" är inte gjorda.
Laxen var mycket salt och god, men med facit i hand skulle vi ätit den snabbare/torkat den senare.
Den torkade frukten var underbar, det enda som inte blev som det skulle var bananen, där lönar det sig nog häldre att köpa färdigt.

Nånga gånger enklare än att torka i ugn
Många+några=nånga? Grymt ord.
Själv tycker jag om sesamkakor för snabba kolhydrater. Diggar man torkat/saltat/rökt kött är serrano eller parmaskinka en hit. Håller lääänge o ger dessutom salt, lite för mycket ibland kanske. Priset är dock trist, 250-400kr/kg för anständiga produkter...

Pumpakärnor och rostade&saltade sojabönor!!!!!

Godare snacks finns inte, varken hemma eller i fjällen! ( I hård konkurrens med Havrefras :)

Hallå!
Hemgjorda kraftkakor ("Runekakor") såklart.
Då kan man ju bestämma själv exakt vad man vill ha i, och blanda näring och skit precis som man vill.

Men är det optimalt? Tjaa... det beror ju på vad man vill optimera.

Sockersötad brun rom ?, kan de va nåt
Ja kanske, men russin o dextrosol funkar bra

Bilagor

• imagesdextr.jpg
    imagesdextr.jpg
    1.3 KB · Visningar: 993
  • rom.jpg
    rom.jpg
    2 KB · Visningar: 975
Every ounce counts, mig veterligen så är väl jordnötter den energitätaste snacken och har bara ett bortfall på runt 5% (beroende på sort) och ger dessutom en skön blandning av protein, fett, kolhydrater och inte att förakta salt för det mesta. Jag går aldrig på tur utan jordnötter och när jag kör UL så är det oftast det enda jag har med mig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg